Duunitori Oy

Osaajapulan yllättävä seuraus: tällä alalla on nyt ennätysmäärä työpaikkoja

Jaa

Duunitorin data osoittaa, että henkilöstöalan osaajat viedään nyt käsistä. Asiantuntija kertoo, miksi rekrytoinnin ja HR-alan ammattilaiset ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla.

Työnantajakuvan ja rekrytointimarkkinoinnin asiantuntija Vilma Vikman analysoi, miksi työmarkkinoilla riittää nyt kysyntää henkilöstöalan osaamiselle. Kuva: Petri Virkkunen
Työnantajakuvan ja rekrytointimarkkinoinnin asiantuntija Vilma Vikman analysoi, miksi työmarkkinoilla riittää nyt kysyntää henkilöstöalan osaamiselle. Kuva: Petri Virkkunen

Työmarkkinoiden vilkastuminen koronakriisin jälkeen on johtanut siihen, että rekrytoijista ja HR-osaajista käy kova kilpailu.

  • Työnhakupalvelu Duunitorilla julkaistiin marraskuussa 130 prosenttia enemmän henkilöstöalan työpaikkailmoituksia kuin samaan aikaan vuonna 2020. Määrä on myös huomattavasti korkeampi kuin ennen koronakriisiä vuonna 2019.
  • Henkilöstöalan työpaikkailmoitusten määrä on ollut merkittävästi edellisvuosia suurempi helmikuusta 2021 asti, mutta niiden määrä on kasvanut etenkin tänä syksynä. Syyskuussa lukema oli korkein: ilmoituksia oli jopa 205 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
  • Kategoria pitää sisällään HR-alan, rekrytoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen töitä, kuten nimikkeitä rekrytoija, rekrytointikonsultti, henkilöstöjohtaja, HR-assistentti, Talent Acquisition Specialist ja koulutussuunnittelija.

Miksi henkilöstöalan työpaikkoja on niin paljon?

1. Työpaikkojen määrä on kasvanut

Koronan alun jälkeen elpyneillä työmarkkinoilla on ollut avoinna ennätyksellinen määrä työpaikkoja. Kun rekrytointien määrä kasvaa, työnantajat tarvitsevat myös rekrytoinnin osaamista.

2. Osaajapula vaivaa useita aloja

Samaan aikaan oikeanlaisten osaajien löytäminen on monella alalla vaikeutunut entisestään.

”Osa työntekijöistä on saattanut koronan aikana pohtia unelmiaan ja arvojaan. Osa on ehkä pettynyt alansa lomautuksiin ja vaikeisiin työoloihin ja päätynyt siksi vaihtamaan työpaikkaa tai jopa alaa”, pohtii Duunitorin markkinointipäällikkö ja työnantajakuvan asiantuntija Vilma Vikman.

”Osalla aloista, kuten sote- tai IT-alalla, on yksilötason valintojen lisäksi kyse paljon suuremmista rekrytoinnin vaikeuksista: tarvittavia osaajia ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi Suomessa”, hän lisää.

3. Rekrytointia on tehtävä aiempaa aktiivisemmin

Työntekijän markkinoilla ei riitä, että vain julkaisee avoimesta tehtävästä työpaikkailmoituksen.

”Dynamiikka on monella alalla selvä: työntekijä valitsee työpaikkansa, ei toisinpäin. Tämä vaatii työnantajilta kykyä rakentaa houkuttelevaa työnantajakuvaa, ymmärtää rekrytoitavia kohderyhmiä ja heidän tarpeitaan, viestiä heille oikeissa kanavissa sekä huolehtia hakijaystävällisestä rekrytointiprosessia.”

Hakijakokemukseen panostaminen tarkoittaa esimerkiksi tarpeeksi mutkatonta avoimen työpaikan hakemista ja riittävää viestintää rekrytointiprosessin aikana.

4. Osaajien houkuttelu vaatii vaivannäköä ja osaamista

Rekrytoinnin ja työnantajakuvan kehittäminen edellyttää resursseja ja ammattitaitoa.

”Moni työnantaja on jo ymmärtänyt, että tilanne vaatii henkilöstöalan kovaa osaamista: joko sisäisten osaajien palkkaamista tai ulkoisen rekrytointikumppanin apua”, Vikman sanoo.

Osaajien kysyntä sataa paitsi henkilöstöalan ammattilaisten myös alan toimijoiden laariin. Esimerkiksi headhuntausta tekeville suorahakukonsulteille ja rekrytointialan yritysten palveluille riittää kysyntää.

5. Menestystä ei voi saavuttaa ilman oikeita ihmisiä

Vilma Vikman toivoo, että kuumentunut työmarkkina herättelee työnantajia tunnistamaan rekrytointiosaamisen, työntekijäkokemuksen ja työnantajakuvan merkityksen. Organisaatio ei voi menestyä ilman oikeanlaisia osaajia.

”Ihmiset lopulta määrittävät, mihin suuntaan organisaatio kasvaa – tai kuihtuu. Siksi on oleellista, ketkä matkalle otetaan mukaan. Oikeiden ihmisten houkuttelemiseen ja pitämiseen on suhtauduttava yhtä kunnianhimoisesti kuin asiakkaiden houkuttelemiseen ja sitouttamiseen.”

Usein esihenkilö hoitaa rekrytointia kiireen lomassa. Vikmanin mielestä on tärkeää, että tiimi osallistuu rekrytointiin. Hän huomauttaa kuitenkin, ettei muun työn ohessa pysty yleensä satsaamaan rekrytointimarkkinointiin ja hakijakokemukseen niin kuin kovimpien osaajien houkuttelu nykyään vaatisi.

Näillä alueilla onnistuminen vaatii monenlaista kykyä: liiketoiminnan tavoitteiden ymmärtämistä, työelämän tarkastelua rekrytoitavan kohderyhmän näkökulmasta sekä markkinoinnin, HR:n ja rekrytoinnin osaamista.

6. Rekrytoinnissa epäonnistuminen tulee kalliiksi

”Huonosti tehty rekrytointi on tuhlattua aikaa ja rahaa – ja pahimmillaan rapauttaa koko organisaation mainetta. Siksi alan ammattilaiset ovat keskeisessä asemassa, kun organisaatiot rakentavat tulevaisuuttaan”, Vikman summaa.

Kaipaatko lisätietoa?

Haluatko tietää lisää työmarkkinoista, työelämästä, rekrytoinnista tai työnantajakuvasta tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä, niin autamme mielellämme! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo esimerkiksi, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Työnantajakuvan ja rekrytointimarkkinoinnin asiantuntija Vilma Vikman analysoi, miksi työmarkkinoilla riittää nyt kysyntää henkilöstöalan osaamiselle. Kuva: Petri Virkkunen
Työnantajakuvan ja rekrytointimarkkinoinnin asiantuntija Vilma Vikman analysoi, miksi työmarkkinoilla riittää nyt kysyntää henkilöstöalan osaamiselle. Kuva: Petri Virkkunen
Lataa
Kuvituskuva henkilöstöalan työpaikkailmoitusten selaamisesta Duunitorilla
Kuvituskuva henkilöstöalan työpaikkailmoitusten selaamisesta Duunitorilla
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Duunitori Oy
Hämeentie 15
00500 Helsinki

Duunitori.fi on Suomen suurin työnhakupalvelu. Vuonna 2009 perustettu yritys kokoaa avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne alustansa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin työelämämedia julkaisee uutisia, vinkkejä ja tarinoita työnhausta, rekrytoinnista ja työelämästä. Työnantajille Duunitori tarjoaa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen palveluita. Duunitorin kaikille avoimiin ilmaisiin palveluihin kuuluvat muun muassa työpaikkavahti Duunivahti, ammatinvalintatesti Duunitestipalkkavertailu ja työmarkkinaseuranta, josta näkee avoimien työpaikkojen kysynnän ja tarjonnan. Vuonna 2019 Duunitori laajeni Ruotsiin ja perusti Jobbland-työnhakupalvelun.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Duunitori Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme