Ylemmät Toimihenkilöt YTN

Osaajien kohtelussa metsäteollisuus on kaukana parhaimmistosta

Metsäteollisuus iloitsee mainekyselynsä tuloksista 30.8. julkaistussa tiedotteessaan. Tiedotteessa muun muassa kerrotaan, että alan yrityksiä pidetään työnantajien parhaimmistona. Ylempien toimihenkilöiden näkökulmasta tilanne on täysin päinvastainen.

Osa metsäteollisuusyrityksistä esimerkiksi jätti ylemmät toimihenkilöt ilman palkkojen yleiskorotuksia. Kun Metsäteollisuus ry talvella kieltäytyi neuvottelemasta YTN:n kanssa sopimuksesta, jäivät metsän ylemmät toimihenkilöt kevään 2018 palkankorotusten osalta työnantajan armoille.

– Niinpä esimerkiksi UPM-Kymmene ja Vapo jätti ylemmät toimihenkilöt kokonaan ilman yleiskorotuksia. Metsä Group ja Stora Enso puolestaan tinkivät ylemmille toimihenkilöille maksettavista palkankorotuksista muihin henkilöstöryhmiin verrattuna. Näin siitä huolimatta, että firmat tekivät erinomaista tulosta, YTN Metsäteollisuusalan vastaava asiamies Saku Laapio toteaa.

YTN tutkimusten perusteella tiedetään, että metsäteollisuusyrityksissä tehdään myös jatkuvasti ylitöitä ilman korvauksia ja käytetään työmatkustamiseen omaa aikaa korvauksitta.

– Jopa ylempien toimihenkilöiden työsopimuksissa sovittua työaikaa joudutaan puolustamaan oikeudessa. YTN haastoi muutamia metsäteollisuusyrityksiä käräjäoikeuteen näiden rikkoessa ylempien työsopimuksen ehtoja. Käräjäoikeus antaa jutuissa ratkaisuja myöhemmin syksyllä.

Metsäteollisuudessa työskentelevät ylemmät toimihenkilöt ovat muihin vientialoihin verrattuna poikkeuksellisessa asemassa. Kaikilla muilla Suomen vientialoilla ylempien toimihenkilöiden keskeisistä työsuhteen ehdoista ja palkankorotuksista on sovittu työehtosopimuksilla.

Tilanne on siis metsäteollisuudessa työskentelevien ylempien toimihenkilöiden kohdalla kaikkea muuta kuin hyvä.

Saku Laapio, YTN Metsäteollisuuden vastaava asiamies

Ylemmät Toimihenkilöt YTN