Osaamisen ennakoinnissa vaaditaan yhteistyötä oppilaitosten ja yritysten välillä

Työelämän osaamisvaateet muuttuvat nopeassa tahdissa. Yritysten ja työpaikkojen on tärkeää tietää, mitä koulutusta ja osaamisen kehittämispalveluja alueella on tarjolla. Siltaa yritysten ja oppilaitosten välillä rakentaa Helsingin seudun kauppakamarin koordinoima Ennakointikamari.

-Oppilaitoksilla on hyvät mahdollisuudet räätälöidä koulutustarjontaansa työelämän kysynnän ja tarpeiden mukaan. Se kuitenkin edellyttää jatkuvaa vuoropuhelua yritysten ja koulutuksen järjestäjien välillä, sanoo Ennakointikamarin projektipäällikkö Tuula Pyykkö Helsingin seudun kauppakamarista.

Ennakointikamarin tavoitteena on parantaa koulutuksen työelämävastaavuutta, lisätä koulutuksen järjestäjien ja yritysten vuorovaikutusta sekä vaikuttaa osaavan työvoiman saatavuuteen. Vuodesta 2008 toiminut Ennakointikamari käynnistettiin pääkaupunkiseudun kaupunkien aloitteesta. Toimintaa rahoittavat kauppakamari, Uudenmaan alueen ammatillisen koulutuksen järjestäjät, ammattikorkeakoulut ja Uudenmaan liitto.

Ennakointikamari tuottaa Helsingin seudulla yhteistä hyvää

Osaamistarpeiden tunnistamisessa avainasemassa ovat paikalliset yritykset ja koulutuksen järjestäjät yhdessä julkisten työ- ja elinkeinopalvelujen ja yksityisten henkilöpalveluyritysten kanssa. Kauppakamarin laatimissa koulutusteeseissä esitellään seitsemän keinoa varmistaa osaava henkilöstö yrityksille, korostetaan alueellisen yhteistyön merkitystä sekä vahvoja työssäkäyntialueisiin linkittyviä yhteistyömalleja.

- Osaamisen ennakointi on haasteellista, eikä yksin siinä pärjää kukaan. Ennakointikamari-yhteistyön avulla on mahdollista tuottaa Helsingin seudulle yhteistä hyvää. Sillä voidaan vaikuttaa esimerkiksi tutkintojen sisältöihin, tiivistää koulutuksen järjestäjien ja koulutusasteiden yhteistyötä, tulkita työelämän murroskohtia sekä helpottaa parhaiden käytäntöjen siirtymiseen toimialalta toiselle, Pyykkö kertoo.

Ennakointikamari järjestään yhteistyöfoorumeita, Ennakointikamari-tilaisuuksia, tiivistelmiä, selvityksiä ja tutkimuksia sekä reformitilaisuuksia.

-Ennakointikamarin toimintaa ei naulata tiukasti kiinni, sillä on hyvä jättää liikkumatilaa uusille signaaleille ja tarpeille, Pyykkö summaa.

Lisätietoja:

Tuula Pyykkö, Ennakointikamarin projektipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari

tuula.pyykko@chamber.fi

www.ennakointikamari.fi

Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
essi.lindqvist(at)chamber.fi

Kesäpukeutuminen työpaikalla – mikä on sopivaa ja mikä ei24.6.2019 11:01:04 EESTTiedote

Kesä on Suomessa aikaa, jolloin voimme vihdoinkin heittää raskaat talvitamineemme kaappiin ja tavata käsivartemme ja paljaat varpaamme. Vaateliikkeet tuovat silmiemme eteen mitä raikkaampia asusteita. Odotetun helteen tullessa haluamme pukeutua mahdollisimman kevyesti. Sointuvatko pukeutumisen keveys ja työpaikalla sopiva pukeutuminen yhteen? Tulisiko kesäpukeutumisesta ja pukeutumisesta yleensäkin ohjeistaa työpaikalla?

Helsingin seudun kauppakamari: Kansainvälisten osaajien houkuttelu- ja pitotekijöitä vahvistettava23.5.2019 11:37:32 EESTTiedote

Yhtenä suurena teemana meneillään olevissa hallitusneuvotteluissa on keinot työllisyysasteen nostamiseksi 75 %:iin. Oman haasteensa tälle tavoitteelle asettaa osaavan työvoiman saatavuus. Jo nyt useat yritykset eri toimialoilta raportoivat osaavan työvoiman saatavuuden olevan yksi merkittävimmistä kasvun esteistä. Yksi ratkaisu osaajapulaan on kansainvälisten osaajien houkuttelu ja täällä jo olevien kansainvälisten osaajien tehokkaampi työllistyminen osaamistaan vastaaviin tehtäviin.