Osaamisen ennakoinnissa vaaditaan yhteistyötä oppilaitosten ja yritysten välillä

Työelämän osaamisvaateet muuttuvat nopeassa tahdissa. Yritysten ja työpaikkojen on tärkeää tietää, mitä koulutusta ja osaamisen kehittämispalveluja alueella on tarjolla. Siltaa yritysten ja oppilaitosten välillä rakentaa Helsingin seudun kauppakamarin koordinoima Ennakointikamari.

-Oppilaitoksilla on hyvät mahdollisuudet räätälöidä koulutustarjontaansa työelämän kysynnän ja tarpeiden mukaan. Se kuitenkin edellyttää jatkuvaa vuoropuhelua yritysten ja koulutuksen järjestäjien välillä, sanoo Ennakointikamarin projektipäällikkö Tuula Pyykkö Helsingin seudun kauppakamarista.

Ennakointikamarin tavoitteena on parantaa koulutuksen työelämävastaavuutta, lisätä koulutuksen järjestäjien ja yritysten vuorovaikutusta sekä vaikuttaa osaavan työvoiman saatavuuteen. Vuodesta 2008 toiminut Ennakointikamari käynnistettiin pääkaupunkiseudun kaupunkien aloitteesta. Toimintaa rahoittavat kauppakamari, Uudenmaan alueen ammatillisen koulutuksen järjestäjät, ammattikorkeakoulut ja Uudenmaan liitto.

Ennakointikamari tuottaa Helsingin seudulla yhteistä hyvää

Osaamistarpeiden tunnistamisessa avainasemassa ovat paikalliset yritykset ja koulutuksen järjestäjät yhdessä julkisten työ- ja elinkeinopalvelujen ja yksityisten henkilöpalveluyritysten kanssa. Kauppakamarin laatimissa koulutusteeseissä esitellään seitsemän keinoa varmistaa osaava henkilöstö yrityksille, korostetaan alueellisen yhteistyön merkitystä sekä vahvoja työssäkäyntialueisiin linkittyviä yhteistyömalleja.

- Osaamisen ennakointi on haasteellista, eikä yksin siinä pärjää kukaan. Ennakointikamari-yhteistyön avulla on mahdollista tuottaa Helsingin seudulle yhteistä hyvää. Sillä voidaan vaikuttaa esimerkiksi tutkintojen sisältöihin, tiivistää koulutuksen järjestäjien ja koulutusasteiden yhteistyötä, tulkita työelämän murroskohtia sekä helpottaa parhaiden käytäntöjen siirtymiseen toimialalta toiselle, Pyykkö kertoo.

Ennakointikamari järjestään yhteistyöfoorumeita, Ennakointikamari-tilaisuuksia, tiivistelmiä, selvityksiä ja tutkimuksia sekä reformitilaisuuksia.

-Ennakointikamarin toimintaa ei naulata tiukasti kiinni, sillä on hyvä jättää liikkumatilaa uusille signaaleille ja tarpeille, Pyykkö summaa.

Lisätietoja:

Tuula Pyykkö, Ennakointikamarin projektipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari

tuula.pyykko@chamber.fi

www.ennakointikamari.fi