Osamaksulla ostaminen voi lisätä tuotteen hintaa merkittävästi

Kalliiden kodinkoneiden sekä elektroniikan ostaminen tapahtuu yleensä osamaksulla. Tämä on varsin ymmärrettävää, sillä harvalla on kertynyt säästöjä satojen tai tuhansien eurojen hintaisten tuotteiden ostamiseen kertamaksulla. Osamaksusopimusten kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä niiden kulut voivat nostaa tuotteen hintaa merkittävästi, etenkin pitkällä maksuajalla.

Osamaksulla ostettaessa tehdään yleensä sopimus, jonkin luottoyhtiön kanssa, eli luottoyhtiö maksaa tuotteen hinnan kokonaisuudessaan kaupalle, jonka jälkeen kuluttaja tekee kuukausittaiset osamaksulyhennykset luottoyhtiölle. Luottoyhtiöt perivät avatuista luotoista tietenkin korkoa sekä muita kuluja. Tällä hetkellä luottoyhtiöiden osamaksusopimusten todelliset vuosikorot liikkuvat 20 – 60 prosenttiyksikön välillä.

Kovien korkojen vuoksi, myös osamaksusopimukset kannattaisi kilpailuttaa. Käytännössä tämä tarkoittaa vakuudettoman kulutusluoton hakemista pankilta tai rahoitusyhtiöltä, jolla sitten maksaa ostettavan tuotteen kokonaisuudessaan kauppaan. Vakuudeton laina on usein järkevämpi ratkaisu, sillä monet luottoyhtiöt tarjoavat vakuudettomia lainoja alle 13 prosentin todellisella vuosikorolla. Kilpailuttamalla myös osamaksut, voi siis säästää tuotteen hinnassa parhaimmillaan jopa satoja euroja.

Kilpailuta lainat: https://lainanvälittäjä.fi/