Osavuosikatsaus Q3/2018: Veikkauksen tavoitteena on vahvistaa kilpailukykyä muuttuvassa toimintaympäristössä

• Liikevaihto 2326,3 milj. euroa (-2,4 %).
  • Tulos 752,5 milj. euroa (+0 %).
  • Liikevaihdosta 57,7 % tuli myyntipaikoista ja 42,3 % digitaalisista kanavista.
  • Veikkaus uudisti strategiaansa säilyttääkseen pelaamisen kanavointikykynsä kansainvälisessä kilpailussa.
  • Suuret 90 miljoonan euron potit siivittivät Eurojackpotin alkuvuoden liikevaihdon (222,8 milj. euroa) 33,4 prosentin kasvuun.
  • 44,8 prosenttia pelaamisesta on tunnistautunutta (+4,6 % -yksikköä).

Toimitusjohtaja Olli Sarekoski:

”Rahapelaaminen siirtyy voimakkaasti digitaalisiin kanaviin. Vaikka Veikkauksella on yksinoikeus rahapelien järjestämiseen Suomessa, digitaalisessa kanavassa rahapelejä tarjotaan Suomessa käytännössä kilpaillussa markkinassa. Suomen rahapelien kokonaismarkkina oli tammi-syyskuussa pelikatteella mitattuna arviolta noin 1 460 milj. euroa (+0 %). Veikkauksen osuus kokonaismarkkinasta oli noin 89 prosenttia. Muun muassa regulaatioympäristön kehitys on johtanut siihen, että pelaamista on siirtynyt ulkomaiseen tarjontaan.

Veikkauksen hallitus hyväksyi yhtiön uudet strategiset linjaukset kokouksessaan elokuun lopussa. Veikkauksen strategia vuosina 2019–2021 perustuu kilpailukykyiseen yksinoikeuteen. Tavoitteena on rakentaa Veikkauksesta toimija, joka menestyy myös kansainvälisessä kilpailussa. Menestyminen kilpailussa ja kanavointikyvyn varmistaminen mahdollistavat osaltaan myös yksinoikeuden säilymisen. Haluamme, että voimme tulevaisuudessakin tarjota pelejä vastuullisesti pelihaitat minimoiden niin, että pelituotot ohjautuvat suomalaisten hyväksi.

Vastuullisuusnäkökulmasta on tärkeää, että saamme kanavoitua digitaalista pelaamista Veikkauksen peleihin, joissa on käytössä kansainvälisestikin vertaillen ainutlaatuiset pelirajat. Pelaajat ovat onnistuneet ohjaamaan pelirajoilla omaa pelaamistaan niin, että ongelmallinen pelaaminen on vähentynyt. Ensimmäisten analyysien perusteella pelirajat ovat siis toimineet oikein ja tavoitellulla tavalla. Pelirajoituskokonaisuuden arvioidaan vähentävän Veikkauksen digitaalisen kanavan pelikatetta vuositasolla noin 30 miljoonalla eurolla.

Yhtiön pelikatekehitys kääntyi vuoden kolmannella neljänneksellä laskuun. Pelirajoituskokonaisuuden lisäksi tähän vaikutti muun muassa kaupan rakenteen muutoksesta johtuva peliautomaattien pelaamisen väheneminen. Vuosi on sujunut parhaiten haaveilupelien ja erityisesti Eurojackpotin osalta, jossa on ollut tarjolla 90 miljoonan euron maksimipotti alkuvuoden aikana peräti yhdeksän kertaa.

Sisäministeriön esitys arpajaislain muuttamisesta oli lausuntokierroksella, joka päättyi 10. elokuuta. Lakiesityksen mukaan hajasijoitetuissa automaateissa siirryttäisiin täystunnistautumiseen vuoden 2021 alusta. Veikkaus kiinnitti omassa lausunnossaan huomiota mm. ehdotettuun kaksivaiheeseen tunnistautumiseen, uudistuksen aikatauluun ja vapaaehtoisen tunnistautumisen keinovalikoimaan. Lausunnossa arvioimme, että muutoksen negatiivinen tuottovaikutus pakollisen tunnistautumisen käyttöönottovuonna 2021 on noin 78–170 miljoonaa euroa riippuen siitä, millainen tunnistautumisratkaisu on ja millaisia pelaamisen hallinnan välineitä otetaan käyttöön.”

Suomalaisille jo yli miljardi euroa voittoja Eurojackpotista14.3.2019 10:10:00 EETTiedote

Suomalaispelaajien voitot Eurojackpotista ylittivät miljardin rajan viime perjantaina. Peli on ollut suomalaisille suotuisa, sillä Suomeen on osunut jo 15 päävoittoa, jotka ovat lisäksi olleet suuria; kymmenen suurimman voiton joukossa on neljä Suomen voittoa. Keskimääräinen suomalaisen päävoiton suuruus on 40,5 miljoonaa euroa. Ruotsiin on osunut vain yksin täysosuma. Se oli suuruudeltaan 20,3 miljoonaa euroa.