Veikkaus Oy

Osavuosikatsaus T2/2017: Veikkauksella yli kaksi miljoonaa etuasiakasta

Vuoden 2017 alussa toimintansa aloittanut uusi Veikkaus on päässyt hyvään alkuun. Toimintojen yhdistäminen on sitonut merkittävästi yhtiön resursseja, mutta yhtiö on pysynyt suunnitelmien mukaisessa tuloskehityksessä. Veikkauksen rekisteröityneiden etuasiakkaiden määrä nousi katsauskaudella jo yli kahteen miljoonaan.
  • Liikevaihto 2 107,1 milj. euroa (-0,5 %*).
  • Tulos 665,7 milj. euroa (-3,3 %).
  • Jännityspelien ja harrastuspelien liikevaihto kehittyi positiivisesti. Haaveilupeleissä matalampi pottitarjoama laski liikevaihtoa.
  • Etuasiakkaita on jo yli kaksi miljoonaa. Yli 40 % pelaa tunnistautuneena.

– Katsauskausi sai hienon huipentuman, kun ylitimme kahden miljoonan rekisteröityneen etuasiakkaan rajapyykin. Tämä on noin kaksi kolmannesta suomalaisista rahapelejä pelaavista aikuisista, Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski sanoo.

Veikkauksella oli asiakaskannassaan katsauskauden lopussa 2,012 miljoonaa rekisteröitynyttä etuasiakasta. Tunnistautuvan pelaamisen osuus kaikesta veikkauspelaamisesta nousi katsauskaudella 40,3 %:iin (+2,8 %-yksikköä).

– Tunnistautuvan pelaamisen lisääminen on yksi Veikkauksen keskeisistä strategisista tavoitteista. Sen kautta pystymme tarjoamaan asiakkaalle entistä paremman, palvelevan asiakaskokemuksen sekä kaikki vastuullisen pelaamisen työkalut, Sarekoski sanoo.

Jännitys- ja harrastuspeleillä hyvä alkuvuosi

Veikkauksen pelit jaetaan kolmeen liiketoimintaryhmään, joista suurin on jännityspelit. Jännityspelien** liikevaihto oli tammi−elokuussa 801,6 milj. euroa (+4,2 %). Suurin tuotejulkaisu katsauskaudella oli Kulta-Jaska 2 -automaattipelin lanseeraus sekä peliautomaateissa että veikkaus.fi:ssä. Lanseeraus oli kaikkien aikojen onnistunein omassa tuoteryhmässään.

Haaveilupelien** liikevaihto oli tammi-elokuussa 764,0 milj. euroa (-8,2 %). Laskuun vaikuttivat edellisvuotta alhaisemmat pottitasot Eurojackpotissa ja Vikinglotossa sekä edellisvuotta pienempi arvontamäärä Lotossa, Eurojackpotissa ja Jokereissa. Vikinglottoon tehtiin toukokuussa yksi pelin historian suurimmista uudistuksista, joka on otettu pelaajien keskuudessa hyvin vastaan.

Harrastuspelien** liikevaihto oli tammi−elokuussa 541,5 milj. euroa (+5,2 %). Kiinteäkertoimiset pelit ovat olleet vuoden aikana hyvässä kasvussa (+16,0 %). Lisäksi Vakion liikevaihto kehittyi kesäkolmanneksella erittäin suotuisasti (+11,1 %). Toto-pelien liikevaihto laski 0,5 prosenttia. Verkkokaupan lanseerauksen jälkeen tapahtunut Toto-pelien asiakasmäärän kasvu on vakiintunut. Asiakkaita on nyt noin 40 prosenttia enemmän kuin ennen uuden verkkokaupan lanseerausta.

Verkkokaupassa yli puoli miljoonaa pelaajaa viikossa

Pelaajat ovat ottaneet huhtikuussa avatun uudistuneen verkkokaupan hyvin vastaan ja viikkotasolla pelaajia on jo yli 550 000.  Suuren uudistuksen jälkeen verkkokaupassa on keskitytty käyttöliittymien, palveluiden ja pelien parantamiseen. Kahden eri pelitilin, Pelitilin ja Kasinotilin, yhdistäminen toteutetaan seuraavassa uudistusvaiheessa. Samalla yhtenäistetään pelaamisen hallinnan välineet, joiden avulla omaa pelaamistaan voi seurata ja hallita.

Tulos saavutettavissa

Peliyhteisöjen pelitoiminnan yhdistäminen vaikuttaa kertaluonteisten integraatiokustannusten kautta yhtiön tulokseen. Yhtiö uskoo kuitenkin, että valtion talousarvioon kirjattu vuoden 2017 tuottoarvio 1 014,3 milj. euroa on saavutettavissa. Koko tuotto tilitetään avustuksensaajaryhmille. Taide, liikunta, tiede sekä nuorisotyö saavat varoista 53 %, sosiaali- ja terveysjärjestöt 43 % ja hevosurheilu ja -kasvatus 4 %.

*Yhteenlaskettu: Fintoto, Raha-automaattiyhdistys ja Veikkaus, joiden rahapelitoiminnat yhdistyivät 1.1.2017

** Jännityspeleihin kuuluvat fyysiset ja digitaaliset automaattipelit, raaputusarvat ja digitaaliset eArvat sekä digitaaliset eBingo-pelit ja nopearytmiset arvontapelit. Haaveilupeleihin kuuluvat viikoittain arvottavat Lotto, Eurojackpot ja Vikinglotto, sekä näiden yhteydessä pelattavat Jokeri ja Lomatonni sekä päivittäin arvottavat pelit Keno sekä Kaikki tai ei mitään. Harrastuspeleihin kuuluvat kiinteäkertoimiset vedonlyöntipelit Pitkäveto ja Live-veto, muuttuvakertoimiset vedonlyöntipelit Moniveto, Tulosveto ja Voittajaveto, Vakio, Toto-pelit sekä Pöytäpelit.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Olli Sarekoski, yhteydenotot viestinnän mediapäivystyksen kautta, p. 09 4370 7000

Kuvia ladattavissa Veikkauksen kuvapankista.

Veikkaus Oy

Lue lisää julkaisijalta Veikkaus Oy