Osittaisen vanhuuseläkkeen suosio kääntyi laskuun

Osittaista varhennettua vanhuuseläkettä haettiin ahkerasti alkuvuodesta 2017, kun se astui voimaan. Tänä vuonna hakemuksia on tullut 40 prosenttia viime alkuvuotta vähemmän.

Osittainen vanhuuseläke astui voimaan eläkeuudistuksen myötä 2017, ja sitä haettiin alkuvuodesta jopa odotettua enemmän.

– Osittaisen vanhuuseläkkeen saama julkisuus varmasti vaikutti eläkelajin suosioon alkuvaiheessa. Tänä vuonna hakemuksia on tullut 40 prosenttia viime alkuvuotta vähemmän. Käytännössä hakemusmäärä tasaantui nykylukemiin jo viime syksynä, kertoo Ilmarisen eläkejohtaja Nina Bruun.

Ilmariseen tulee nykyisin viikoittain noin 50 osittaisen vanhuuseläkkeen hakemusta. Kaiken kaikkiaan Ilmariseen saapui tammi-huhtikuussa 2018 vajaat 900 osittaisen vanhuuseläkkeen hakemusta, kun viime vuonna samaan aikaan hakemuksia tuli lähes 1500.

Suurin osa eläkkeenhakijoista, lähes 90 prosenttia, valitsi osittaisen vanhuuseläkkeen määräksi 50 prosenttia eläkkeestä.

– Se on osittaisen eläkkeen maksimimäärä. Toisena vaihtoehtona on nostaa eläkkeestä 25 prosenttia, Bruun kertoo.

Osittainen vanhuuseläke lisää joustoa työuran loppuun. Osittaisella vanhuuseläkkeellä voi itse päättää, tekeekö töitä eläkkeen rinnalla vai ei, ja kuinka paljon töitä tekee. Osittaisen vanhuuseläkkeen voi saada 61 vuotta täyttänyt.

–Vaihtoehtoja harkitessa on tärkeä muistaa, että osittainen vanhuuseläke pienentää lopullista eläkettä pysyvästi. Ilmarisen verkkosivuilla ilmarinen.fi voi kirjautuneena laskea oman osittaisen vanhuuseläkkeensä määrän sekä sen, kuinka suureksi varsinainen vanhuuseläke muodostuu. Verkossa voi myös hakea eläkettä, Bruun muistuttaa.

Lisätiedot:

Katso esimerkki osittaisen vanhuuseläkkeen määrästä eri vuosiansioilla

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme yli 1,1 miljoonaan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Sopivaa työtä kaikille – osatyökykyisissä merkittävä hyödyntämätön potentiaali työmarkkinoille15.11.2018 11:00Tiedote

Osatyökykyisten heikosta työllistymisestä aiheutuvan toteutumattoman työpanoksen arvioidaan olevan 1,3 miljardia euroa vuodessa, selviää Ilmarisen laskelmasta. Ilmarisen yhteistyökumppaneineen kokoama Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuus tarjoaa tietoa erityisesti työnantajille. Tavoitteena on lisätä tietoa ja edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä.

Postitaloa tyhjennettiin hajun vuoksi - vaaratilanne on ohi9.11.2018 11:59Tiedote

Helsingin Postitalossa levisi perjantaina aamupäivällä remontista aiheutunutta voimakasta hajua, mikä vuoksi pelastuslaitos evakuoi ihmisiä talosta. Kiinteistössä on tehty neljännen kerroksen terassin vedeneristystyötä, jossa on urakoitsijalta saadun tiedon mukaan käytetty Siplast Primer -nimistä eristysainetta. Eristysaineen hajua levisi ilmanvaihdon kautta osaan kiinteistön tiloista. Pelastuslaitos ja poliisi olivat paikan päällä selvittämässä tilannetta. Pelastuslaitoksen mukaan noin 20 henkilöä sai oireita ja heidän tilansa on tutkittu. Tiloihin palaaminen on Pelastuslaitoksen mukaan nyt turvallista. Hajuhaittaa poistetaan tuuletuksella. Toistaiseksi ei ole tiedossa, miksi haju oli päässyt leviämään ilmanvaihtoon. Asian selvittämistä jatketaan. Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Postitalo on Ilmarisen omistama kiinteistö. Lisätietoja: Tomi Aimonen, kiinteistöjohtaja, Ilmarinen, 050 366 7501 Vesa Berg, palomestari, Helsingin pelastuslaitos p. 0500 601 326