Österbottens Företagarförening ansluter sig till Företagarna i Finland

Den svenskspråkiga österbottniska företagarföreningen Österbottens Företagarförening ansluter sig till Företagarna i Finland.

- Detta är ett efterlängtat och välkommet beslut. Nu får vi samlat företagarna under ett och samma tak även i Österbotten, säger Mikael Fredman, ordförande för Kust-Österbottens Företagare.

Styrelsen för Österbottens Företagarförening tog beslutet i går och avsiktsförklaringen skrevs under i Vasa i dag. Under våren och sommaren förbereds samgången med gemensamma krafter.

- Tillsammans är vi starkare, vår röst hörs bättre och längre, säger Ingemar Tåg, ordförande för Österbottens Företagarförening.

Företagarna i Finland är näringslivets största centralorganisation med över 115 000 medlemsföretag. Företagarorganisationens verksamhet byggs upp av nästan 383 lokalföreningar, 20 regionalföreningar och 60 branschföreningar.

- Företagarna i Finland gör allt för att i framtiden förbättra servicen på de båda inhemska språken i Österbotten, jag hälsar personligen alla ÖF:s medlemmar hjärtligt välkommen till de olika lokalföreningarna inom Företagarna i Finland, säger Mikael Pentikäinen, verkställande direktör för Företagarna i Finland.

Mikael Pentikäinen 040 504 1944
Ingemar Tåg 050 414 5060
Mikael Fredman 044 387 3800

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Viranomaisasioinnin digitalisoimisen on johdettava yrittäjien byrokratian keventymiseen20.3.2019 15:26:51 EETTiedote

- Yrittäjiä ei pidä velvoittaa digitaaliseen viranomaisasiointiin ennen kuin kunkin viranomaisen digitaaliset asiointipalvelut toimivat laadukkaasti ja niiden käyttöön on tarjolla riittäväsi ohjausta ja tukea. Esimerkiksi tulorekisterin käyttöönotossa nämä ehdot eivät ole valitettavasti kaikilta osin täyttyneet, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä toteaa.