Österbottens Tillväxtstig: Platonic Partnership Oy och PaaPii Design Oy är tillväxtföretag med högsta potential

Företagen med högsta potential går automatiskt vidare till Kasvu Open 2020 TOP 60-finalister. Bild: Kasvu Open

De två tillväxtföretagen med högsta potential på Österbottens Tillväxtstig är Platonic Partnership Oy från Vasa och PaaPii Design Oy från Kronoby.

Juryns bedömnings- och valkriterier när företagen med högsta potential utsågs var: marknadspotential, team, tillväxtpotential och bevisning. Kriterierna är desamma på alla Kasvu Opens Tillväxtstigar.

Platonic Partnership Oy är en spelstudio i Vasa som har vunnit priser inom sin bransch. Företaget utvecklar egna PC- och konsolspel och genomför även kundprojekt. Företagets mål är att föra med sig visdom och nöje i människornas liv.

Juryn berömde företagets obegränsade marknadspotential och nuvarande tillväxtbevis. Teamet är tillväxthungrigt och har ett konstnärligt synsätt på branschen. Företagets skalbarhet möjliggör tillväxt - kanske är det följande Supercell.

PaaPii Design Oy tillverkar kläder för kvinnor och barn i sin egen syateljé i Karleby. Dessutom säljer företaget mönstrade tyger och lifestyleprodukter. Finländska, etiska och ekologiska produkter utgör hörnstenarna i PaaPiis produktion.

Juryn värdesatte det solida företaget med möjlighet till tillväxt. Företagets värdegrund överensstämmer med megatrenderna och en egen högklassig design ger en konkurrensfördel.

Företaget imponerade på juryn genom att på ett tydligt sätt skilja sig från sina konkurrenter inom branschen.

Tillväxtstigens jury, samarbetspartner och deltagare

Domarna i Österbottens Tillväxtstig är:

• Paula Erkkilä, Österbottens Handelskammare
  • Sabina Storbacka, KOSEK
  • Anu Haapasalo, Kpedu
  • Mikael Hallbäck, Vasa universitet
  • Antti Alasaari, VASEK
  • Kristian Schrey, Viexpo

Österbottens Tillväxtstig möjliggörs av Kosek, Vasek, Vasa universitet, Vasa yrkeshögskola, Österbottens handelskammare, Kpedu, Keskipohjanmaan Kirjapaino och Viexpo.

I Tillväxtstigens kostnadsfria sparring deltog även EMPK Oy, Hydrogenius Oy, Kannuksen Keskuspesula Oy, Mammun Hyväkakku Oy, MMI Company Ab Oy, Pohjanmaan erikoislattiat Oy, SERITEC Oy, Sähköpalvelu Walberg Ab Oy, Techat Oy, Tuisku Terveys- ja Sosiaalipalvelut Oy och Viittoen Oy.

Mot Kasvu Open Karnevalen

Företagen med högsta potential går automatiskt vidare till Kasvu Open 2020 TOP 60-finalister. Finalisterna får en tredje sparringsdag på hösten 2020. I samband med Tillväxtföretagsevenemanget Kasvu Open Karnevalen 27.-29.10.2020 utses säsongens TOP 10 och vinnarna. TOP 10 och vinnarna utses av Kasvu Opens nationella jury.

MER INFORMATION

Vivi Pöntiö
vivi.pontio@kasvuopen.fi

Kasvu Open on Suomen suurin, kaikille yrityksille avoin ja maksuton kasvun sparrausohjelma. Mukaan sparraukseen voi hakea yrityksen liikevaihdosta, toimialasta, sijainnista tai iästä riippumatta.

Kasvu Openin valtakunnalliset kumppanit ovat: Nordea, DNA, TT-säätiö, Technopolis, MarkkinointiAkatemia, Innovestor, Keski-Suomen Liitto, Business Jyväskylä, Varma, Kauppalehti, Isku, KPMG, Kauppakamari, Kitee, Rastor-instituutti, If, AWS ja Salesforce.