Osuuskauppa Arina lisää voimakkaasti aurinkosähkön tuotantoa – S-ryhmä selvä ykkönen Suomessa

S-ryhmä on selvästi aurinkosähkön suurin tuottaja ja kuluttaja Suomessa. Nyt ryhmälle sähköä tuottaa jo 83 000 aurinkopaneelia ja vuoden lopussa määrä lähenee 100 000 paneelia. Myös Osuuskauppa Arina on mukana kehityksessä: sen alueelle pystytetään vuoden loppuun mennessä yli 1 300 uutta aurinkopaneelia.

Aurinkosähkön tuotanto on noussut S-ryhmässä nopeasti. Kun keväällä 2019 ryhmän kiinteistöihin sähköä tuotti 37 000 aurinkopaneelia, niin nyt luku on pitkälti yli kaksinkertainen ja pian liki kolminkertainen.

- Osuuskauppa Arinan alueella aurinkopaneeleja on tällä hetkellä 3 700 ja vuoden lopussa määrä nousee yli 5 000 paneeliin. Parhaimmillaan ne tuottavat noin viidenneksen toimipaikan kuluttamasta sähköstä, ja tehokkaimmillaan tuotanto on sopivasti kesällä, jolloin kylmälaitteet kuluttavat eniten sähköä, Osuuskauppa Arinan kiinteistöjohtaja Seppo Jakola kertoo.

Tämän vuoden aikana osuuskaupan on määrä asentaa aurinkopaneelit 9 kiinteistöönsä. Tällöin aurinkosähköä käytetään kaikkiaan sen 22 toimipaikassa. Uusia kohteita ovat muun muassa S-marketit Tyrnävällä, Muhoksella ja Kempeleessä sekä ABC:t Vaalassa ja Pudasjärvellä.

Suurimpia aurinkosähkön käyttäjiä S-ryhmässä ovat Sipoossa sijaitsevat logistiikkakeskukset, joiden yhteyteen valmistui maaliskuussa kaksi aurinkovoimalaa. Niissä yhteensä 4 000 aurinkopaneelia on sijoitettu kiinteistöjen kattojen sijasta maahan.

Kummassakin voimalassa on 2 000 aurinkopaneelia, ja niiden yhteenlaskettu tuotanto on vuodessa 1 600 megawattituntia. Määrä riittäisi noin sadan sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuiseen lämmittämiseen tai kymmenen miljoonan kilometrin ajeluun sähköautolla.

Teollisen mittakaavan aurinkovoimaa tuulipuistoissa?

Tällä hetkellä S-ryhmä tuottaa aurinkosähköä paikalliseen käyttöön: sähkö siis tuotetaan ja kulutetaan samoissa toimipaikoissa. S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen arvioi, että jatkossa tilanne voi muuttua.

- Selvitämme paraikaa, olisiko taloudellisesti ja teknisesti mahdollista tuottaa aurinkosähkö myös omien, kehitteillä olevien tuulipuistojemme yhteydessä ja siirtää sitä verkon kautta muualle käytettäväksi. Toteutuessaan tällainen tuotanto olisi aivan eri mittaluokkaa kuin nykyinen tuotantomme ja puhuisimme jo aurinkosähkön teollisesta tuotannosta.

Aurinkovoiman tuotannon kasvattaminen toteuttaa osaltaan S-ryhmän keväällä 2020 julkistamia tiukkoja ilmastotavoitteita. Niiden mukaan ryhmä pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

Lisätietoja:
Kiinteistöjohtaja Seppo Jakola, Osuuskauppa Arina, 050 337 5890
Toimitusjohtaja Mikko Halonen, S-Voima Oy, 050 440 4811

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

S-Chef -palkinto arinalaiselle neljättä kertaa peräkkäin – S-ravintolat palkitsi huippuosaajiaan16.4.2021 13:58:55 EEST | Tiedote

Rovaniemeläinen keittiömestari Sini Vähäkari palkittiin S-ryhmän ravintoloiden vuoden S-Chefinä. Lisäksi Amarillo Rovaniemi palkittiin ”Vuoden Amarillona” ja Grill It! Oulu jo kolmannen kerran peräkkäin ”Vuoden Grill It! -ravintolana”. S-ravintolat palkitsi ravintola-alan ammattilaisiaan jokavuotisessa gaalassa, jota juhlittiin tällä kertaa virtuaalisesti. Tänä vuonna palkintokriteereissä näkyi vahvasti tekijöiden saavutukset asiakastyytyväisyyden kasvun osalta. S-ravintoloiden asiakastyytyväisyys onkin kasvanut viimeisen vuoden aikana ennätyslukemiin.

Kauppakeskus Valkea muuttaa aukiolojaan 8.3. alkaen – vuokralaiset voivat päättää omista aukioloistaan1.3.2021 16:30:00 EET | Tiedote

Suomen hallituksen torstaina 25.2. tekemän linjauksen johdosta ja helpottaakseen vuokralaistensa tukalaa tilannetta koronavirusepidemian aiheuttamissa poikkeusoloissa, Kauppakeskus Valkea siirtyy käyttämään kaikkia liikkeitä ja ravintoloita velvoittavien yhteisten aukioloaikojen sijasta suositusaukioloaikoja 8.3. alkaen. Tämän muutoksen myötä Kauppakeskus Valkean toimijoilla on mahdollisuus määritellä aukioloaikansa vapaasti tai sulkea liikkeensä. Aukioloaikojen vapautus on voimassa toistaiseksi. Asiakkaillemme tämä tarkoittaa, että jokaisen palvelun aukiolo kannattaa tarkistaa kauppakeskusvalkea.fi:n aukioloaikojen koontisivulta tai yrityskohtaisilta alasivuilta. Kauppakeskus Valkea on parhaan kykynsä mukaan läpi epidemia-ajan pyrkinyt helpottamaan vuokralaistensa tilannetta. Aukioloaikoja vapautettiin myös vuosi sitten maaliskuussa, jolloin vuokralaisilla oli mahdollisuus määritellä itse aukioloaikansa. 28.12. alkaen Valkea on toiminut supistetuin, mutta kaikkia velvoittavin yhteisin