Osuuskauppa Arinan ABC-asemat palvelevat hallituksen esitystä noudattaen

Osuuskauppa Arina toimii Suomen hallituksen päätösten ja ohjeiden mukaisesti sopeuttaen ABC-asemiensa toiminnan lauantaista 28.3.2020 alkaen. Hallitus esittää ravintoloiden, kahviloiden ja anniskelupaikkojen sisällä syömisen kieltämistä asiakkailta mahdollisimman pian koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Ruokahuoltoon liittyvä take away -toiminta on mahdollista.

Osuuskauppa Arinan ABC-asemat palvelevat toistaiseksi take away -tuotteilla ja ruokamarketteina. Polttonestejakelu jatkuu normaalisti kaikissa Arinan ABC-automaateilla ja ABC-asemilla. Näin Arina huolehtii ABC:n osalta ruoka- ja energiahuollosta Pohjois-Suomessa. Lisäksi ABC-autopesut toimivat normaalisti.

Poikkeustilan vuoksi Osuuskauppa Arinan ABC-toimialalla valikoimia ja aukioloaikoja sopeutetaan. Toimipaikkakohtaiset tarkemmat tiedot löytyvät osoitteesta www.abcasemat.fi. Arinan ABC-asemien toiminnan sopeuttaminen vaikuttaa henkilöstötarpeisiin. Arinan ABC:n henkilöstöä siirtyy väliaikaisesti töihin marketkauppaan.

− Olemme pohjoissuomalaisten ihmisten omistama osuuskauppa. Tiedostamme osuuskauppana erityisen roolimme ja toimintamme merkityksen Pohjois-Suomen puolesta. Haluamme toimia vastuullisesti olemassaolomme tarkoituksen ja arvojemme mukaisesti. Osuuskauppa Arinalla on merkittävä rooli alueen ruoka- ja energiahuollossa. Arinan marketit turvaavat ihmisten ruokahuoltoa perustarpeiden osalta. ABC-marketyksiköt ja take away -tuotteet ovat osa merkittävää kokonaisuutta. Lisäksi ABC-automaatit huolehtivat laajalla verkostollaan polttonesteiden saatavuudesta, toteaa Osuuskauppa Arinan ABC-toimiala- ja kehitysjohtaja Jari Karjalainen.

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Osuuskauppa Arinan ravintolat palvelevat hallituksen esitystä noudattaen28.3.2020 12:10:02 EETTiedote

Osuuskauppa Arina toimii Suomen hallituksen päätösten ja ohjeiden mukaisesti sopeuttaen ravintoloidensa, kahviloidensa ja myös hotelliensa toiminnan perjantaista 27.3.2020 alkaen. Hallitus esittää ravintoloiden, kahviloiden ja anniskelupaikkojen sisällä syömisen kieltämistä asiakkailta mahdollisimman pian koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Ruokahuoltoon liittyvä take away -toiminta on sallittua.

Osuuskauppa Arinassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi16.3.2020 16:31:49 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä Suomessa osaltamme erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan sekä liikkumiseen. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa, ravintoloissa ja liikenneasemilla vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Tästä johtuen Osuuskauppa Arinassa ja sen tytäryhtiössä Pukumies Oy:ssä käynnistetään tänään 16.3.2020 yhteistoimintaneuvottelut, joissa arvioidaan henkilöstön lomauttamistarvetta ja kartoitetaan väliaikaisia toimia, joilla tilanteen yli selviydytään. − Työn vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä myös työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti, tai jäisi kotiin esimerkiksi päiväkodin ollessa kiinni. Työntekijöiden valmiutta auttaa näissä tilanteissa yli osuuskaupan toimialarajojen kartoitetaan, ja mahdollisten lomautusten määrä ja vaikutukset pyritään pitämään mahdollisimman pienenä.

Osuuskauppa Arina laajentaa palveluja Rovaniemellä – Sokos palaa kaupunkiin10.3.2020 10:00:00 EETTiedote

Osuuskauppa Arina kehittää Rovaniemellä liiketoimintoja paikallisten omistajien toiveiden mukaisesti avaamalla Sokos-tavaratalon Lapinmaa-keskukseen. Avauksen myötä Sokos tekee paluun Rovaniemelle lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen. – Rovaniemeläiset omistajat ovat jo vuosia toivoneet laajennusta Pukumiehen palveluihin muun muassa kauneuden ja kodin sisustamisen osalta. Tähän toiveeseen vastataan tuomalla Sokos-tavaratalo takaisin Rovaniemelle, kertoo toimialajohtaja Mikko Polso. – Sokos-konseptin myötä tuomme Rovaniemen keskustaan tavaratalon, jonne tulee valikoimaltaan monipuoliset naisten ja miesten pukeutumisen osastot, kattava kauneuden osasto sekä sisustamiseen keskittyvä kodin osasto. Tulemme panostamaan erityisesti palveluun ja elämykselliseen asiakaskokemukseen, tavaratalojohtaja Anu Junnikkala-Alho summaa. Oulun Sokos laajenee Myös Oulussa Sokoksen tilat laajentuvat, kun nykyiset Mick’sin tilat otetaan tavaratalon käyttöön. – Muutosten myötä Sokoksen kauneusosasto laajenee t

Vaalaan uusi ABC10.3.2020 08:30:00 EETTiedote

Vaalassa 60-luvulta asti palvellut, ABC:nä tutuksi tullut taukopaikka uudistetaan tämän ja ensi vuoden aikana. ABC-polttonestejakelu siirtyy tontilla uuteen paikkaan kesän 2020 aikana. Samalla aloitetaan uuden ABC-liikenneaseman rakentaminen nykyisen taakse. Sen on tarkoitus valmistua kesään 2021 mennessä. Nykyinen ABC Vaala palvelee paikallisia omistajia ja ohikulkijoita keskeytyksettä koko uudistuksen ajan. ’Vaalan perinteikäs taukopaikka on nykyisellään tullut elinkaarensa päähän, sitä ei enää voinut peruskorjata. Uudistamme polttonestejakelun nykyaikaan, samoin liikenneaseman ABC-brändin mukaiseksi. Uudistuksella turvaamme tärkeät vaalalaisten omistajien ja teillä liikkujien palvelut Valtatie 22:n varrella’, kiteyttää Osuuskauppa Arinan toimiala- ja kehitysjohtaja Jari Karjalainen.