Ota aikaa ja aja rauhassa jouluillaksi perille

Hyväkuntoiset talvirenkaat, riittävä aika ja tiepalveluiden numerot ovat joulumatkan tärkeimmät varusteet. Moni viettää koronajoulua oman väen kesken kotona, mutta tien päällä joululiikenteen määrää kasvattaa ihmisten siirtyminen busseista ja junista turvallisemmaksi koettuun omaan autoon.

Kun joululiikenne alkaa, jokaisella kuljettajalla on yksi yhteinen lahjatoive: päästä turvallisesti perille

”Ehkä näin joulurauhan aikaan voisi tielle lähteä vielä hieman tavallistakin väljemmällä aikataululla ja rennolla asenteella. Maantiellä 80 km/h ajettaessa turvavälin on oltava vähintään 80 metriä, huonolla säällä enemmänkin.”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Tämän hetken sääennusteiden mukaan eteläisessä Suomessa ajetaan sulilla teillä, joskin talviaikaan säätila voi muuttua nopeastikin. Sen sijaan Kokkola-Jyväskylä-Lappeenranta-linjan pohjoispuolella joululiikenteeseen lähdettäneen talvisella säällä.

”Nyt on siis syytä tarkastaa, että autossa on keliin sopivat eli toisin sanoen hyväkuntoiset talvirenkaat alla.”

Yllätyksiin on varauduttava etukäteen

Koronaviruksen vuoksi erityisesti pitkiä lähikontakteja on vältettävä. Vaikka moni viettää joulua oman perheen kesken kotona, myös joulumatkailua nähdään. Junat ja bussit eivät kuitenkaan täyty edellisvuosien malliin.

”Uskommekin, että moni tavallisesti joulureissut junalla tai bussilla kulkeva lähtee nyt liikkeelle omalla tai vuokra-autolla, jos omaa autoa ei ole”, Nuora sanoo.

Olipa liikkeellä sitten omalla tai laina-autolla, tien päällä sattuviin yllätyksiin on hyvä varautua ennalta. Hautausmaiden ja markettien parkkipaikoilla tapahtuvien kevyiden kolhimisten ohessa joululiikenteen tyypillisimpiä ongelmatilanteita ovat rengasrikot, sekä tien päällä sattuvat tekniset viat.

”Jo ennen matkaa on hyvä ajatella, miten toimia, jos jotakin yllättävää sattuu. Vuosien varrella luotettavaksi apuriksi on osoittautunut Operaatio Lumihiutaleen tehostettu päivystys, jonka Autoliiton tiepalvelu järjestää tänäkin vuonna.”

Operaatio Lumihiutaleen päivystysnumero (0200 8080) kannattaakin varmuuden vuoksi tallentaa puhelimeen jo ennen matkaa.

Älä pakkaa takapenkin yli

Onnistuneeseen joulumatkaan voi vaikuttaa paljon itse.

”Kun auton pakkaa jo edellisenä iltana, jää paljon kiireen tuntua pois ja tien päälle on helpompi lähteä rauhallisin mielin”, Nuora vinkkaa.

”Nyt moni on sitä paitsi etätöissä muutenkin, eli jos mahdollista, joululiikenteeseen kannattaa jo lähteä ennen aattoviikonlopun ruuhkia.”

Matkalle lähdettäessä erityistä huomiota kannattaa kiinnittää tavaratilan pakkaamiseen. Yhä useampi auto on farmari- tai SUV-mallinen, joissa tavaratilan voi täyttä kattoon asti. Mikäli väliverkkoa ei ole, irtonaiset tavarat muodostavat vakavan turvallisuusriskin äkkijarrutus- tai kolaritilanteessa.

”Pakkauksen yhteydessä on myös hyvä tarkastaa rengaspaineet. Jos kuormaa on tavallista enemmän, kannattaa rengaspaineet asettaa noin 0,2 baria tavallista korkeammiksi. Tämä säästää sekä polttoainetta että rengasta.”

Muistilista turvalliseen joululiikenteeseen

1. Tarkasta ja huolla. Jos autoa ei ole huollettu, huollata auto ennen pitempää matkaa. Tarkasta renkaiden kunto, urien syvyys (talvirenkaassa suositus vähintään 5 mm) ja nastojen määrä sekä kunto.

2. Näe eteesi. Tarkasta lasinpesunesteen määrä ja soveltuvuus talviolosuhteisiin. Vaihda hiemankin kuluneet pyyhkijänsulat, sillä viirut tuulilasissa aiheuttavat pimeässä vaarallisia valoheijastumia.

3 Pakkaa turvallisesti. Painavimmat tavarat sijoitetaan tavaratilan perälle. Älä pakkaa tavaratila takapenkin ylitse, sillä irtotavarat jatkavat kolarissa tai äkkijarrutuksessa matkaansa ja ovat vaarallisia.

4. Ota numerot talteen. Moottori- tai rengasvian sattuessa apua voivat antaa oma vakuutusyhtiö tai automerkin tiepalvelu. Luotettavaa apua sekä arvion korjaustarpeista saa Autoliiton tiepalvelusta (0200 8080).

5. Varaudu kylmään. Etenkin moottorivian sattuessa auto menettää sähkönsä ja kylmenee nopeasti. Pitkälle matkalle on aina varattava evästä, juotavaa sekä lämmintä vaatetta.

6. Muista yhteispeli. Tärkeämpää kuin päästä nopeasti perille on se, että kaikki pääsevät perille. Aja ruuhka-aikojen ulkopuolella ja varaa aikaa sekä rentoa ja anteeksiantavaa asennetta.

Autonrengasliitto ry
Jarmo Nuora