Sateenkaariperheet ry

Ota mallia työyhteisömme perheystävällisyyssuunnitelmasta

Sateenkaariperheet ry on julkaissut työyhteisönsä perheystävällisyyssuunnitelman. Työyhteisöön kuuluvat Sateenkaariperheiden oman toiminnan lisäksi Sateenkaari-ihmisten perhesuhdekeskus ja Monimuotoiset perheet -verkosto.

Jokainen saa määritellä itselleen tärkeät läheissuhteet. Kaikki saavat kertoa kuulumisiaan kuukausipalaverissa. Läheisen joutuessa saattohoitoon henkilöstö on oikeutettu viikon pituiseen palkalliseen saattohoitovapaaseen. Sairaan alle 13-vuotiaan lapsen hoito on palkallista enintään neljän päivän ajan.

Tässä on joitakin tärkeitä Sateenkaariperheet ry:n käytäntöjä, jotka tukevat henkilöstöä arjen ja työn yhteensovittamisessa. Perheystävällisyyssuunnitelma ei koske vain lapsiperheellisiä, vaan on suunnitelma kaikkien henkilöstön jäsenten työn ja erilaisten läheissuhteiden yhteensovittamisen tukemiseksi.

- Perheystävällisyyden ei tarvitse tarkoittaa suuria kustannuksia. Se on usein käytännössä myötätuntoista asennetta ja joustavuutta. Käytännöistämme osa löytyy työehtosopimuksesta ja lainsäädännöstä, mutta osa on Sateenkaariperheiden paikallisesti neuvoteltuja työehtoja tai johtamisen käytäntöjä, toiminnanjohtaja Juha Jämsä kertoo.

Suunnitelman luonnoksen on tehnyt Monimuotoiset perheet -verkoston työelämän erityisasiantuntija Tiina-Emilia Kaunisto, joka toimii Sateenkaariperheet ry:ssä työsuojeluvaltuutettuna. Luonnoksen tekemisessä on hyödynnetty Monimuotoiset perheet -verkoston työehtosopimustavoitteita ja perheystävällisyysopasta, joka sisältää vinkkejä erilaisissa perhetilanteissa olevien tukemiseen työelämässä.

- Verkosto suosittelee kaikille työyhteisöille perheystävällisyyssuunnitelman tekemistä. Kun tuki on suunnitelmallista, se ei jää yksittäisen esihenkilön varaan. Suunnitelman on tärkeää huomioida erilaisia vanhemmuuksia ja perhetilanteita, kuten läheisen kuolema, lapsettomuuskriisi ja ero puolisosta, Kaunisto toteaa.

Perheystävällisyys tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteeksi

Perheystävällisyyssuunnitelma on yksi työyhteisön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaprosessin toimenpiteistä. Henkilöstö osallistui suunnitelman tekemiseen keskustelemalla luonnoksesta ja tekemällä siihen täydennyksiä.

- Perheystävällisyyssuunnitelmassa on myös mukana tavoitteemme työyhteisöstä, jossa kukaan ei joudu syrjityksi oman perhetilanteensa vuoksi. Seuraamme myös syrjintää osana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaprosessia, Jämsä jatkaa.

Sateenkaariperheiden hallitus vahvisti suunnitelman kokouksessaan 24. syyskuuta 2022.

Lue Sateenkaariperheet ry:n perheystävällisyyssuunnitelma täältä

Työyhteisön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma löytyy täältä

Sateenkaariperheet ry
Hämeentie 29

050 525 7999http://www.sateenkaariperheet.fi

Sateenkaariperheet ry tekee työtä sateenkaariperheiden ja perhettä suunnittelevien hyvinvoinnin, mahdollisuuksien ja oikeuksien edistämiseksi.

Lupauksemme: Turvallisuuden, ilon ja ylpeyden asialla

Tutustu strategiaamme 2030

Lue lisää julkaisijalta Sateenkaariperheet ry

Suomi sai YK:n lapsen oikeuksien komitealta huonon arvosanan – jätti sateenkaariperheen lapsen korvauksetta4.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomi karkotti venäläisen sateenkaariperheen lapsen vanhempineen, koska katsoi, että lapsi ei tarvinnut kansainvälistä suojelua. YK lapsen oikeuksien komitea totesi ratkaisussaan vuonna 2021, että Suomi oli loukannut YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen kolmea artiklaa. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun komitea antoi Suomelle langettavan ratkaisun. Tänä keväänä komitea päätti asian seurannan ja antoi arvionsa ratkaisun toimeenpanosta. Arvosanaksi annettiin ”B”, mikä tarkoittaa, että ratkaisu on vain osittain toimeenpantu. Suomi ei esimerkiksi ole maksanut lapselle mitään korvausta, vaikka komitea sitä edellyttikin. Sateenkaariperheet ry on järkyttynyt tapauksen puutteellisesta toimeenpanosta.

Laki ei tunnista Otson, 25, neljää vanhempaa: ”Kaikki he ovat minulle yhtä tärkeitä”20.11.2023 08:15:00 EET | Tiedote

Nykylainsäädännössä lapsella voi olla enintään kaksi vanhempaa. Tosiasiallisia vanhempia monissa perheissä on kuitenkin useampi, kuten kumppanuusperheissä. Näissä perheissä voidaan eksyä byrokratiaviidakkoon, kun lapsen tapaamisoikeus ja elatusvelvollisuus eivät tule annettuna. Kysyimme Lapsen oikeuksien viikolla kumppanuusperheen lapselta Otsolta, 25, miten lainsäädännön puutteet ovat hänen perheensä elämässä näkyneet.