Otava julkaisee Aatos Erkon elämäkerran

Otava julkaisee huhtikuussa 2018 elämäkerran ministeri Aatos Erkosta (1932–2012). Teoksen Aatos Erkko – Yksityinen valtiomies on kirjoittanut jo edesmennyt toimittaja ja kirjeenvaihtaja Lauri Karén (1927–2006).

Kirjan keskeisin aineisto pohjautuu Aatos Erkon ja Lauri Karénin käymiin kahdenkeskisiin keskusteluihin 2000-luvun alussa. Teos kuvaa millainen oli todellinen Aatos Erkko, mies myytin takana.

Elämäkerralla on erikoinen tausta. Sen käsikirjoitus valmistui jo vuonna 2005, ja Erkko oli siihen tyytyväinen. Hän kuitenkin ilmoitti, että elämäkerran saisi julkaista vasta hänen kuolemansa jälkeen.

Lauri Karénilla todettiin pian tämän jälkeen syöpä ja hän menehtyi toukokuussa 2006. Erkko kuoli toukokuussa 2012, melko tarkkaan kuusi vuotta Karénin jälkeen.

Asiat kirjan julkaisemiseksi alkoivat edetä vasta syksyllä 2017, jolloin Lauri Karénin tytär Michelle Karén ja kustannusosakeyhtiö Otava sopivat elämäkerran julkaisemisesta keväällä 2018.

”Olen erittäin ylpeä, että kirja Aatos Erkosta julkaistaan 12 vuotta isäni kuoleman jälkeen”, Michelle Karén kirjoittaa elämäkerran esipuheessa.

Elämäkerta yllättää, eihän juuri kukaan tiennyt sen olemassaolosta. Koska teos on kirjoitettu 2000-luvun alussa, se heijastelee aikaansa, mutta valtaosin kirja on säilyttänyt ajattomuutensa. Kirja on iätön ja häikäisevä kuvaus Aatos Erkosta yksityisenä ihmisenä ja kansainvälisen tason vaikuttajana. Kuten Jaakko Iloniemi totesi Lauri Karénille, Erkko oli ”yksityinen valtiomies”, ainoa laatuaan.

Lauri Karén (1927–2006) tuli tunnetuksi Helsingin Sanomien ulkomaantoimittajana. Valtiotieteen maisteri Karén työskenteli ennen Helsingin Sanomia Lontoossa BBC:n toimituksessa ja Uudessa Suomessa, lehden Lontoon-kirjeenvaihtajana. Vuodesta 1965 lähtien hän toimi Helsingin Sanomien kirjeenvaihtajana Pariisissa ja myöhemmin Genevessä sekä Washingtonissa.

Kustannusosakeyhtiö Otava on johtava yleisen kirjallisuuden ja oppimateriaalien kustantaja Suomessa. Olemme osa Otava-konsernia, jonka liiketoiminta-alueita ovat kirjat, kauppa, lehdet ja uudet liiketoiminnot.

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote

Ruth Ware – Rouva Westaway on kuollut (juuri ilmestynyt) Jokaisella perheellä on salaisuutensa – joidenkin salaisuuksien vuoksi ollaan valmiita vaikka tappamaan. Kansainvälisten bestsellerlistojen huippunimi Ruth Ware valloittaa uudella psykologisella trillerillä. ”Loistava trilleri” – The Washington Post Lina Bengtsdotter – Francesca (juuri ilmestynyt) Taattua skandijännitystä Ruotsista! Francescan paras ystävä kuolee, eikä kukaan usko hänen väitteitään, ettei kuolinsyy olisikaan itsemurha. Sitten Francesca katoaa. 20 vuotta myöhemmin rikostutkija Charlie Lager päätyy selvittämättä jääneen tapauksen perässä takaisin lapsuutensa Gullspångiin. Stina Jackson – Hopeatie (vk 5) Uutta verta dekkaritähtien joukossa! Parhaan ruotsalaisen dekkarin palkinnon voittanut Hopeatie on esikoisdekkaristin napakymppi. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoi