Otava julkaisee Aatos Erkon elämäkerran

Otava julkaisee huhtikuussa 2018 elämäkerran ministeri Aatos Erkosta (1932–2012). Teoksen Aatos Erkko – Yksityinen valtiomies on kirjoittanut jo edesmennyt toimittaja ja kirjeenvaihtaja Lauri Karén (1927–2006).

Kirjan keskeisin aineisto pohjautuu Aatos Erkon ja Lauri Karénin käymiin kahdenkeskisiin keskusteluihin 2000-luvun alussa. Teos kuvaa millainen oli todellinen Aatos Erkko, mies myytin takana.

Elämäkerralla on erikoinen tausta. Sen käsikirjoitus valmistui jo vuonna 2005, ja Erkko oli siihen tyytyväinen. Hän kuitenkin ilmoitti, että elämäkerran saisi julkaista vasta hänen kuolemansa jälkeen.

Lauri Karénilla todettiin pian tämän jälkeen syöpä ja hän menehtyi toukokuussa 2006. Erkko kuoli toukokuussa 2012, melko tarkkaan kuusi vuotta Karénin jälkeen.

Asiat kirjan julkaisemiseksi alkoivat edetä vasta syksyllä 2017, jolloin Lauri Karénin tytär Michelle Karén ja kustannusosakeyhtiö Otava sopivat elämäkerran julkaisemisesta keväällä 2018.

”Olen erittäin ylpeä, että kirja Aatos Erkosta julkaistaan 12 vuotta isäni kuoleman jälkeen”, Michelle Karén kirjoittaa elämäkerran esipuheessa.

Elämäkerta yllättää, eihän juuri kukaan tiennyt sen olemassaolosta. Koska teos on kirjoitettu 2000-luvun alussa, se heijastelee aikaansa, mutta valtaosin kirja on säilyttänyt ajattomuutensa. Kirja on iätön ja häikäisevä kuvaus Aatos Erkosta yksityisenä ihmisenä ja kansainvälisen tason vaikuttajana. Kuten Jaakko Iloniemi totesi Lauri Karénille, Erkko oli ”yksityinen valtiomies”, ainoa laatuaan.

Lauri Karén (1927–2006) tuli tunnetuksi Helsingin Sanomien ulkomaantoimittajana. Valtiotieteen maisteri Karén työskenteli ennen Helsingin Sanomia Lontoossa BBC:n toimituksessa ja Uudessa Suomessa, lehden Lontoon-kirjeenvaihtajana. Vuodesta 1965 lähtien hän toimi Helsingin Sanomien kirjeenvaihtajana Pariisissa ja myöhemmin Genevessä sekä Washingtonissa.

Kustannusosakeyhtiö Otava on johtava yleisen kirjallisuuden ja oppimateriaalien kustantaja Suomessa. Olemme osa Otava-konsernia, jonka liiketoiminta-alueita ovat kirjat, kauppa, lehdet ja uudet liiketoiminnot.

Yhdysvaltojen entisen presidentin puolison Michelle Obaman odotettujen muistelmien kansi on nyt julkistettu. Minun tarinani -kirja ilmestyy 13. marraskuuta 2018 maailmanlaajuisesti25.5.2018 12:20Tiedote

Helsinki/Suomi 25.5.2018 Yhdysvaltojen entisen presidentin puoliso Michelle Obama julkaisi Instagramissa eilen erittäin odotetun elämäkertansa Minun tarinani kannen. Kirja ilmestyy maailmanlaajuisesti 13. marraskuuta 2018. Englanninkielisen alkuteoksen nimi on BECOMING. Michelle Obama valitsi kirjan kanteen Miller Mobleyn valokuvan, joka otettiin tänä vuonna kuvauksissa Washington DC:ssä. Stailauksesta vastasi Meredith Koop, meikistä Carl Ray ja hiuksista Yene Damtew. Kirjan kannen on suunnitellut Crown Publishing Groupin varapääjohtaja, luova johtaja Christopher Brand. Michelle Obama jakoi Instagramissa kirjan kansikuvan ja neljä aiemmin julkaisematonta perhekuvaa, jotka kertovat hänen matkastaan naiseksi, jollainen hän tänä päivänä on. Michelle Obama toteaa (@michelleobama): “Olen haltioissani siitä, että saan jakaa kanssanne kirjani BECOMING kannen. Kirjan kirjoittaminen on ollut minulle henkilökohtaisesti tärkeää ja valaisevaa. Toivon, että kun kirjani BECOMING ilmestyy syksyllä, a

Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen14.5.2018 10:16Tiedote

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.