Otava julkaisee Aatos Erkon elämäkerran

Otava julkaisee huhtikuussa 2018 elämäkerran ministeri Aatos Erkosta (1932–2012). Teoksen Aatos Erkko – Yksityinen valtiomies on kirjoittanut jo edesmennyt toimittaja ja kirjeenvaihtaja Lauri Karén (1927–2006).

Kirjan keskeisin aineisto pohjautuu Aatos Erkon ja Lauri Karénin käymiin kahdenkeskisiin keskusteluihin 2000-luvun alussa. Teos kuvaa millainen oli todellinen Aatos Erkko, mies myytin takana.

Elämäkerralla on erikoinen tausta. Sen käsikirjoitus valmistui jo vuonna 2005, ja Erkko oli siihen tyytyväinen. Hän kuitenkin ilmoitti, että elämäkerran saisi julkaista vasta hänen kuolemansa jälkeen.

Lauri Karénilla todettiin pian tämän jälkeen syöpä ja hän menehtyi toukokuussa 2006. Erkko kuoli toukokuussa 2012, melko tarkkaan kuusi vuotta Karénin jälkeen.

Asiat kirjan julkaisemiseksi alkoivat edetä vasta syksyllä 2017, jolloin Lauri Karénin tytär Michelle Karén ja kustannusosakeyhtiö Otava sopivat elämäkerran julkaisemisesta keväällä 2018.

”Olen erittäin ylpeä, että kirja Aatos Erkosta julkaistaan 12 vuotta isäni kuoleman jälkeen”, Michelle Karén kirjoittaa elämäkerran esipuheessa.

Elämäkerta yllättää, eihän juuri kukaan tiennyt sen olemassaolosta. Koska teos on kirjoitettu 2000-luvun alussa, se heijastelee aikaansa, mutta valtaosin kirja on säilyttänyt ajattomuutensa. Kirja on iätön ja häikäisevä kuvaus Aatos Erkosta yksityisenä ihmisenä ja kansainvälisen tason vaikuttajana. Kuten Jaakko Iloniemi totesi Lauri Karénille, Erkko oli ”yksityinen valtiomies”, ainoa laatuaan.

Lauri Karén (1927–2006) tuli tunnetuksi Helsingin Sanomien ulkomaantoimittajana. Valtiotieteen maisteri Karén työskenteli ennen Helsingin Sanomia Lontoossa BBC:n toimituksessa ja Uudessa Suomessa, lehden Lontoon-kirjeenvaihtajana. Vuodesta 1965 lähtien hän toimi Helsingin Sanomien kirjeenvaihtajana Pariisissa ja myöhemmin Genevessä sekä Washingtonissa.

Kustannusosakeyhtiö Otava on johtava yleisen kirjallisuuden ja oppimateriaalien kustantaja Suomessa. Olemme osa Otava-konsernia, jonka liiketoiminta-alueita ovat kirjat, kauppa, lehdet ja uudet liiketoiminnot.

Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin13.8.2018 13:00Tiedote

Kirjailija Pajtim Statovcin (s. 1990) tuotannon kansainvälisestä edustuksesta vastaa jatkossa useita kirjallisuuden nobelisteja, kuten Orhan Pamukia, Mo Yania, Bob Dylania ja José Saramagoa, edustava The Wylie Agency -kirjallisuusagentuuri. Wylie edustaa satoja 1900- ja 2000-lukujen merkittävimpiä kirjailijoita. New Yorkissa ja Lontoossa toimivan agentuurin kirjailijoihin kuuluvat lisäksi mm. Chimamanda Adichie, Milan Kundera, Salman Rushdie, Karl Ove Knausgård, Linn Ullman ja Ali Smith sekä hiljattain edesmennyt Philip Roth. ”Aloitan yhteistyön Wylie Agencyn kanssa suurella ilolla ja mielenkiinnolla. Olen otettu heidän kiinnostuksestaan kirjojani kohtaan. Yhä useampaa suomalaista kirjailijaa edustaa ulkomainen agentti siksi, että Suomessa agentuuritoimintaa on vielä varsin vähän”, Statovci kommentoi sopimusta. Pajtim Statovci on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia nousi kansainväliseksi arvostelumenestykseksi, ja siitä

Taavi Soininvaaran Ratamo-kirjoista vakoilutrillerisarja – uusi dekkari ilmestyy 10.8.8.8.2018 13:47Tiedote

Jännityskirjailija Taavi Soininvaaran Ratamo-dekkareiden nimeä kantava Ratamo-vakoilutrillerisarja nähdään syksyllä MTV:n suoratoistopalvelu C Moren alkuperäissarjana. Sarja pohjautuu Arto Ratamo -kirjojen maailmaan ja hahmoihin. Ratamo on toiminnantäyteinen, merkittävä kansainvälisen tason tuotanto, jota ei ole tällaisessa mittakaavassa aikaisemmin MTV:n draamahistoriassa nähty. Sarjan tapahtumat käynnistyvät, kun Supo saa tutkittavakseen äärimmäisen tulenaran jutun, johon näyttää sotkeutuneen myös Suomen pääministeri. Ratamo-sarjaa tähdittävät muun muassa Samuli Vauramo, Saara Kotkaniemi ja Jukka Puotila. Taavi Soininvaaran Ratamo-kirjasarjan uusin dekkari, Darwinin seitti, ilmestyy 10. elokuuta. Darwinin seitti on Ratamo-sarjan neljästoista osa. Kirjasarjan ensimmäinen osa, Ebola-Helsinki, ilmestyi vuonna 2000. Hyytävässä trillerissä vuosikymmenien ajan kudottu verkko kiristyy ja uhkaa Suomea ja koko länttä. Suomalaisen huippukirurgin potilaana oleva IMF:n irlantilainen johtaja hour