Otava julkaisee Jari Tervon kirjoittaman elämäkerran Vesa-Matti Loirista

Jari Tervo kirjoittaa kauan odotetun elämäkerran taiteilija Vesa-Matti Loirista. Kirja ilmestyy syksyllä 2019 Otavan kustantamana. Vesa-Matti Loirin ainutlaatuinen taiteilijaura on jatkunut viisikymmentäkuusi vuotta, Mikko Niskasen Pojat-elokuva ilmestyi 1962.

”Ehdotin Vesa-Matti Loirille elämäkerran kirjoittamista neljä vuotta sitten. Taiteilija kieltäytyi. Tunsin häntä sen verran, etten ryhtynyt taivuttelemaan. Vaarana oli, että hän sanoo kovalla äänellä: EI. Silloin kieltäytyminen on lopullinen. Jätin miehen kypsymään omaan liemeensä. Viime vuoden talvena Loiri soitti: tehdään nyt se kirja. Nyt sitä on tehty jo jonkin aikaa", kertoo Jari Tervo.

"Haastattelen myös Loirin elämään kuuluvia tai sitä läheltä liipanneita ihmisiä. Haastattelujen lisäksi koluan arkistot, kuuntelen musiikit, katson elokuvat, tutkin televisiotallenteet ja perehdyn roolien taustoihin. Taiteilijan elämän naiset pääsevät ääneen", Tervo jatkaa.

"Syytän Jari Tervoa kaikesta. Kieltäydyin jo kerran. Mutta pitkään ja hartaasti mietittyäni päätin kertoa Jarille kaiken. Kenenkään muun mukaan en olisi lähtenyt", kertoo Vesa-Matti Loiri.

Jari Tervon jäljittelemätön ilmaisu yhdistettynä Vesa-Matti Loirin ainutlaatuiseen elämään synnyttää taiteilijaelämäkerran, jollaista ei ole ennen Suomessa nähty. Olemme riemuissamme, että saamme julkaista rakastetun kansansuosikin koko tarinan", iloitsee Otavan kustannusjohtaja Eva Reenpää.

Lisätietoja: Kustannusosakeyhtiö Otava, viestintäjohtaja Kirsi Tähjänjoki, kirsi.tahjanjoki@otava.fi puh. 040-725 5374

Yhdysvaltojen entisen presidentin puolison Michelle Obaman odotettujen muistelmien kansi on nyt julkistettu. Minun tarinani -kirja ilmestyy 13. marraskuuta 2018 maailmanlaajuisesti25.5.2018 12:20Tiedote

Helsinki/Suomi 25.5.2018 Yhdysvaltojen entisen presidentin puoliso Michelle Obama julkaisi Instagramissa eilen erittäin odotetun elämäkertansa Minun tarinani kannen. Kirja ilmestyy maailmanlaajuisesti 13. marraskuuta 2018. Englanninkielisen alkuteoksen nimi on BECOMING. Michelle Obama valitsi kirjan kanteen Miller Mobleyn valokuvan, joka otettiin tänä vuonna kuvauksissa Washington DC:ssä. Stailauksesta vastasi Meredith Koop, meikistä Carl Ray ja hiuksista Yene Damtew. Kirjan kannen on suunnitellut Crown Publishing Groupin varapääjohtaja, luova johtaja Christopher Brand. Michelle Obama jakoi Instagramissa kirjan kansikuvan ja neljä aiemmin julkaisematonta perhekuvaa, jotka kertovat hänen matkastaan naiseksi, jollainen hän tänä päivänä on. Michelle Obama toteaa (@michelleobama): “Olen haltioissani siitä, että saan jakaa kanssanne kirjani BECOMING kannen. Kirjan kirjoittaminen on ollut minulle henkilökohtaisesti tärkeää ja valaisevaa. Toivon, että kun kirjani BECOMING ilmestyy syksyllä, a

Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen14.5.2018 10:16Tiedote

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.