Otava julkaisee kirjan Harry ”Hjallis” Harkimosta

Marko Lempisen kirjoittama Harkimo – Tarina likaisesta Harrysta kuvaa Harry ”Hjallis” Harkimon nousua kaikkien suomalaisten tuntemaksi henkilöksi. Lempinen kertoo tutkivan journalismin keinoin ja laajoihin haastatteluihin perustuen tunnetun vaikuttajan eri puolista.

Millaisia ovat olleet Harkimon liiketoimet ja yksityiselämän käänteet? Mikä on ollut hänen merkityksensä suomalaiselle urheilulle ja politiikalle? Kirja ilmestyy maaliskuussa 2019.

”Harkimo on poikkeuksellisen merkittävä henkilöbrändi Suomessa. Kirjan tarkoituksena on kertoa mahdollisimman kattavasti, objektiivisesti, kiihkottomasti ja uutta tietoa esille tuoden Harkimon tarina, josta ihmiset eivät tiedä kuin murto-osan. Harkimo on kuin elokuvan ”likainen Harry” – oman tiensä kulkija, joka on ravistellut vakiintuneita normeja ja sääntöjä. Näin hän on menestynyt ja saavuttanut merkittäviä tuloksia. On kuitenkin tarpeen katsoa myös menestyksen ja tulosten taakse. Tämä on kirjan keskeinen tavoite”, Lempinen kertoo.

Marko Lempinen on tietokirjailija ja monipuolisen uran tehnyt palkittu toimittaja. Lempinen on kirjoittanut muun muassa menestysteoksen Läpi helvetin – Marko Jantusen tarina (2016) yhteistyössä Marko Jantusen kanssa.

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä