Otava julkaisee kirjan Thaimaan uskomattomasta pelastusoperaatiosta ja sankarisukeltaja Mikko Paasista

Otava julkaisee kirjan koko maailmaa kuohuttaneesta Pohjois-Thaimaan luolaoperaatiosta ja 13 hengen pelastustehtävästä. Suomalainen tekniikkasukeltaja Mikko Paasi oli yksi operaatioon osallistuneista sukeltajasankareista. Sukellus valoon – Mikko Paasi ja uskomaton pelastusoperaatio ilmestyy marraskuussa 2018.

Koko maailma seurasi henkeään pidätellen heinäkuista jännitysnäytelmää, jossa pelastettiin 12 loukkuun jäänyttä poikaa sekä heidän valmentajansa. Tekniikkasukeltaja Mikko Paasi palaa Sukellus valoon -kirjassa Thaimaan Tham Luangin luolaan ja 17 päivän mittaiseen uskomattomaan operaatioon. Kirja on lisäksi läpileikkaus Mikon värikkääseen ja traagiseenkin elämään ja syihin, miksi pienen lapsen isästä tuli oman henkensä riskeeraava auttaja.

"Olen käynyt läpi uskomattoman seikkailun, jota en ehkä itse vielä ihan täysin ymmärräkään. Kun Otava ehdotti yhteistyötä, tuntui oikealta pukea kirjan muotoon kokemukset operaatiosta ja palata samalla taaksepäin omassa elämässä ja käsitellä asioita, jotka ovat tuoneet minut tähän", Mikko Paasi toteaa.

"Tarina operaation kulisseista saa ihon kananlihalle. Kaikkine vaiheineen tämä on yksi aikamme jännittävimpiä ja koskettavimpia pelastustarinoita”, iloitsee Otavan kustannusjohtaja Eva Reenpää.

Teoksen kirjoittaa Johanna Elomaa, joka on kirjailija ja vapaa toimittaja. Elomaan toinen romaani Kaipuun väri on sininen (Kosmos) ilmestyy elokuussa 2018.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi p. 045 142 5272

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä