Otava julkaisee kirjan Thaimaan uskomattomasta pelastusoperaatiosta ja sankarisukeltaja Mikko Paasista

Otava julkaisee kirjan koko maailmaa kuohuttaneesta Pohjois-Thaimaan luolaoperaatiosta ja 13 hengen pelastustehtävästä. Suomalainen tekniikkasukeltaja Mikko Paasi oli yksi operaatioon osallistuneista sukeltajasankareista. Sukellus valoon – Mikko Paasi ja uskomaton pelastusoperaatio ilmestyy marraskuussa 2018.

Koko maailma seurasi henkeään pidätellen heinäkuista jännitysnäytelmää, jossa pelastettiin 12 loukkuun jäänyttä poikaa sekä heidän valmentajansa. Tekniikkasukeltaja Mikko Paasi palaa Sukellus valoon -kirjassa Thaimaan Tham Luangin luolaan ja 17 päivän mittaiseen uskomattomaan operaatioon. Kirja on lisäksi läpileikkaus Mikon värikkääseen ja traagiseenkin elämään ja syihin, miksi pienen lapsen isästä tuli oman henkensä riskeeraava auttaja.

"Olen käynyt läpi uskomattoman seikkailun, jota en ehkä itse vielä ihan täysin ymmärräkään. Kun Otava ehdotti yhteistyötä, tuntui oikealta pukea kirjan muotoon kokemukset operaatiosta ja palata samalla taaksepäin omassa elämässä ja käsitellä asioita, jotka ovat tuoneet minut tähän", Mikko Paasi toteaa.

"Tarina operaation kulisseista saa ihon kananlihalle. Kaikkine vaiheineen tämä on yksi aikamme jännittävimpiä ja koskettavimpia pelastustarinoita”, iloitsee Otavan kustannusjohtaja Eva Reenpää.

Teoksen kirjoittaa Johanna Elomaa, joka on kirjailija ja vapaa toimittaja. Elomaan toinen romaani Kaipuun väri on sininen (Kosmos) ilmestyy elokuussa 2018.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi p. 045 142 5272

Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin13.8.2018 13:00Tiedote

Kirjailija Pajtim Statovcin (s. 1990) tuotannon kansainvälisestä edustuksesta vastaa jatkossa useita kirjallisuuden nobelisteja, kuten Orhan Pamukia, Mo Yania, Bob Dylania ja José Saramagoa, edustava The Wylie Agency -kirjallisuusagentuuri. Wylie edustaa satoja 1900- ja 2000-lukujen merkittävimpiä kirjailijoita. New Yorkissa ja Lontoossa toimivan agentuurin kirjailijoihin kuuluvat lisäksi mm. Chimamanda Adichie, Milan Kundera, Salman Rushdie, Karl Ove Knausgård, Linn Ullman ja Ali Smith sekä hiljattain edesmennyt Philip Roth. ”Aloitan yhteistyön Wylie Agencyn kanssa suurella ilolla ja mielenkiinnolla. Olen otettu heidän kiinnostuksestaan kirjojani kohtaan. Yhä useampaa suomalaista kirjailijaa edustaa ulkomainen agentti siksi, että Suomessa agentuuritoimintaa on vielä varsin vähän”, Statovci kommentoi sopimusta. Pajtim Statovci on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia nousi kansainväliseksi arvostelumenestykseksi, ja siitä

Taavi Soininvaaran Ratamo-kirjoista vakoilutrillerisarja – uusi dekkari ilmestyy 10.8.8.8.2018 13:47Tiedote