Otava julkaisee kirjan vallankäytöstä tasavallan sisäpiirissä

Otava julkaisee 3.10.2018 Tuomo Yli-Huttulan kirjan Presidentti ja porvarivalta - Ristiriitoja ja yhteistoimintaa tasavallan sisäpiirissä. Kirja käsittelee porvarillisen charmin taakse kätkeytyvää vallankäyttöä.

Miten yhteistoiminta on sujunut tasavallan sisäpiirissä kokoomustaustaisen Sauli Niinistön presidenttikaudella? Miten Jyrki Kataisen, Alexander Stubbin ja Petteri Orpon suhteet Niinistöön ja toisiinsa ovat kehittyneet? Miten Niinistö käyttää valtaoikeuksiaan ja vaikutusvaltaansa? Näihin kysymyksiin Presidentti ja porvarivalta antaa vastauksia.

Tietokirjailija Tuomo Yli-Huttula on haastatellut kirjaa varten yli 70 vaikuttajaa. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö, keskeiset kokoomuspoliitikot ja muiden puolueiden ykköskaartin vaikuttajat avautuvat kirjassa.

”Arvostan suomalaisia poliittisia vaikuttajia heidän rohkeasta avoimuudestaan ja tapahtumien kriittisestä läpikäymisestä”, Yli-Huttula kiittelee.

Kirja kertoo myös, miten joulukuussa 2018 sata vuotta täyttävä kokoomus on kehittynyt 2000-luvulla Suomen vaikutusvaltaisimmaksi puolueeksi ja miltä kokoomus näyttää muiden puolueiden kärkipoliitikkojen silmin. Kokoomus on ollut hallitusvastuussa yli 30 vuotta yhtä vaalikautta lukuun ottamatta.

Yli-Huttula on kirjoittanut vuonna 2006 julkaistun Puolivallaton Puolue (Otava), jossa käytiin läpi Niinistön valtakautta kokoomuksen johdossa. Tietokirjailija Yli-Huttula on taustaltaan journalisti, joka työskentelee Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajana.

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.