Otava julkaisee syyskuussa Margaret Atwoodin romaanin, joka jatkaa The Handmaid’s Talen tarinaa

Otava julkaisee syyskuussa Margaret Atwoodin teoksen Testamentit (The Testaments), joka on jatkoa Orjattaresi-romaanille (The Handmaid's Tale, 1985). Romaani julkaistaan 10.9.2019, samaan aikaan kuin englanninkielinen alkuteos. Sen suomentaa Hilkka Pekkanen.

Romaanin tapahtumat sijoittuvat 15 vuotta Orjattaresi-romaanin viimeisen kohtauksen jälkeen. Orjattaresi-romaani on jälleen singahtanut maailmanlaajuiseen nosteeseen, kun siitä tehtiin Ylelläkin esitetty, moninkertaisesti palkittu televisiosarja. Testamentit-teoksessa kertojina on kolme naista.

“Rakkaat lukijat. Kirjan inspiraationa toimii kaikki, mitä olette minulta kysyneet Gileadista ja sen toiminnasta. Tai no, melkein kaikki! Toisena inspiraation lähteenä on maailma, jossa elämme”, Margaret Atwood sanoo.

“Margaret Atwoodin Orjattaresi on moderni klassikko, joka on tänään ajankohtaisempi kuin ehkä koskaan. Se että Atwood julkaisee tarinalle jatkoa, on kansainvälinen kirjallinen tapaus. On suuri ilo, että voimme saattaa tämän koko maailman odottaman teoksen suomenkielisen yleisön luettavaksi heti tuoreeltaan”, kommentoi Otavan kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper.

Margaret Atwood (s. 1939) on yksi aikamme merkittävimmistä kirjailijoista, taiturillinen sanankäyttäjä ja kriittinen näkijä, feministi ja kirjallisuuskriitikko. Otava on julkaissut häneltä suomeksi yhteensä seitsemän teosta. Orjattaresi oli Booker-palkintoehdokkaana vuonna 1986.

Lisätiedot: adele.couavoux@otava.fi

Margaret Atwood c Jean Malek

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä