Otava julkaisee syyskuussa Margaret Atwoodin romaanin, joka jatkaa The Handmaid’s Talen tarinaa

Otava julkaisee syyskuussa Margaret Atwoodin teoksen Testamentit (The Testaments), joka on jatkoa Orjattaresi-romaanille (The Handmaid's Tale, 1985). Romaani julkaistaan 10.9.2019, samaan aikaan kuin englanninkielinen alkuteos. Sen suomentaa Hilkka Pekkanen.

Romaanin tapahtumat sijoittuvat 15 vuotta Orjattaresi-romaanin viimeisen kohtauksen jälkeen. Orjattaresi-romaani on jälleen singahtanut maailmanlaajuiseen nosteeseen, kun siitä tehtiin Ylelläkin esitetty, moninkertaisesti palkittu televisiosarja. Testamentit-teoksessa kertojina on kolme naista.

“Rakkaat lukijat. Kirjan inspiraationa toimii kaikki, mitä olette minulta kysyneet Gileadista ja sen toiminnasta. Tai no, melkein kaikki! Toisena inspiraation lähteenä on maailma, jossa elämme”, Margaret Atwood sanoo.

“Margaret Atwoodin Orjattaresi on moderni klassikko, joka on tänään ajankohtaisempi kuin ehkä koskaan. Se että Atwood julkaisee tarinalle jatkoa, on kansainvälinen kirjallinen tapaus. On suuri ilo, että voimme saattaa tämän koko maailman odottaman teoksen suomenkielisen yleisön luettavaksi heti tuoreeltaan”, kommentoi Otavan kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper.

Margaret Atwood (s. 1939) on yksi aikamme merkittävimmistä kirjailijoista, taiturillinen sanankäyttäjä ja kriittinen näkijä, feministi ja kirjallisuuskriitikko. Otava on julkaissut häneltä suomeksi yhteensä seitsemän teosta. Orjattaresi oli Booker-palkintoehdokkaana vuonna 1986.

Lisätiedot: adele.couavoux@otava.fi

Margaret Atwood c Jean Malek

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.