Otava-konserni ja Otavan Kirjasäätiö lahjoittavat miljoona euroa Taideyliopistolle kirjoittamisen koulutusohjelman perustamiseen

Taideyliopisto on perustamassa kirjoittamisen maisteriohjelmaa, joka tarjoaa ensi kertaa Suomessa maisterin tutkintoon johtavaa kirjoittamisen koulutusta. Ohjelma vahvistaa kirjoittamisen ja kirjallisuuden asemaa itsenäisenä taiteenlajina ja tarjoaa ainutlaatuisen polun ammattikirjailijaksi kasvamiseen. Ensimmäinen maisteriohjelma käynnistyy syksyllä 2019.

Otava-konserni ja Otavan Kirjasäätiö lahjoittavat yhdessä miljoona euroa Taideyliopistolle. Lahjoitus kohdennetaan kirjoittamisen maisteriohjelmalle.

”Lahjoitus mahdollistaa kirjoittamiseen erikoistuneiden taiteilijoiden koulutuksen Taideyliopiston monitaiteisessa ympäristössä. Uusi maisteriohjelma on tervetullut avaus ja edistää tekstin ja tekstuaalisuuden roolia nykytaiteissa”, sanoo Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki.

Otava-konserni on Reenpään suvun omistama perheyritys, jonka liiketoiminta-alueita ovat kirjat, kauppa, lehdet ja uudet liiketoiminnot. Toiminta alkoi vuonna 1890 perustetussa Kustannusosakeyhtiö Otavassa. Yhtiö haluaa arvojensa mukaisesti edistää kulttuuria, kasvamista ja oppimista.

Vuonna 1945 perustettu Otavan Kirjasäätiö tukee apurahoin, palkinnoin ja avustuksin kotimaista kirjallisuutta ja kirjallista työtä sekä edistää lukemiskulttuurin kukoistamista maassamme.

”Otavan Kirjasäätiö on yli 70 vuotta tukenut suomalaisten kirjailijoiden työtä apurahoin. Nyt haluamme tällä poikkeuksellisen suurella lahjoituksella mahdollistaa kansainvälisen tason kirjailijakoulutuksen Suomessa ja toteuttaa näin Otavan Kirjasäätiön missiota”, sanoo Otavan Kirjasäätiön hallituksen puheenjohtaja Olli Reenpää.

Lisätietoja:

Otava Oy: Kustannusjohtaja Eva Reenpää, 050-3649 702 eva.reenpaa@otava.fi Taideyliopisto: Rehtori Jari Perkiömäki, 050-384 3454 jari.perkiömäki@uniarts.fi Yhteyspäällikkö Nana Salin, 050-461 6780 nana.salin@uniarts.fi

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote

Ruth Ware – Rouva Westaway on kuollut (juuri ilmestynyt) Jokaisella perheellä on salaisuutensa – joidenkin salaisuuksien vuoksi ollaan valmiita vaikka tappamaan. Kansainvälisten bestsellerlistojen huippunimi Ruth Ware valloittaa uudella psykologisella trillerillä. ”Loistava trilleri” – The Washington Post Lina Bengtsdotter – Francesca (juuri ilmestynyt) Taattua skandijännitystä Ruotsista! Francescan paras ystävä kuolee, eikä kukaan usko hänen väitteitään, ettei kuolinsyy olisikaan itsemurha. Sitten Francesca katoaa. 20 vuotta myöhemmin rikostutkija Charlie Lager päätyy selvittämättä jääneen tapauksen perässä takaisin lapsuutensa Gullspångiin. Stina Jackson – Hopeatie (vk 5) Uutta verta dekkaritähtien joukossa! Parhaan ruotsalaisen dekkarin palkinnon voittanut Hopeatie on esikoisdekkaristin napakymppi. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoi

Tervetuloa Otavan kevätpressiin14.1.2019 13:04Tiedote

Lämpimästi tervetuloa Otavan kevätpressiin tiistaina 29.1. Tilaisuus alkaa kello 13.00 Otavan 3. kerroksessa, Uudenmaankatu 10, 00120 Helsinki. Keväällä ilmestyvistä kirjoistaan ovat kertomassa: Raija Oranen, Kati Tervo, Pertti Jarla (Like), Juhana Vartiainen, Saska Saarikoski, Veera Salmi, Ulla-Maija Paavilainen, Maija-Riitta Ollila, Suvi Ratinen, Paula Nivukoski, Liisa Seppänen, Juha Siro (Like), Heini Junkkaala ja Maria Sann sekä Ville Roponen ja Ville-Juhani Sutinen (Like). Ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt: Kirsi Tähjänjoki, Kustannusosakeyhtiö Otava, kirsi.tahjanjoki@otava.fi puh. 040-725 5374