Otava-konserni ja Otavan Kirjasäätiö lahjoittavat miljoona euroa Taideyliopistolle kirjoittamisen koulutusohjelman perustamiseen

Taideyliopisto on perustamassa kirjoittamisen maisteriohjelmaa, joka tarjoaa ensi kertaa Suomessa maisterin tutkintoon johtavaa kirjoittamisen koulutusta. Ohjelma vahvistaa kirjoittamisen ja kirjallisuuden asemaa itsenäisenä taiteenlajina ja tarjoaa ainutlaatuisen polun ammattikirjailijaksi kasvamiseen. Ensimmäinen maisteriohjelma käynnistyy syksyllä 2019.

Otava-konserni ja Otavan Kirjasäätiö lahjoittavat yhdessä miljoona euroa Taideyliopistolle. Lahjoitus kohdennetaan kirjoittamisen maisteriohjelmalle.

”Lahjoitus mahdollistaa kirjoittamiseen erikoistuneiden taiteilijoiden koulutuksen Taideyliopiston monitaiteisessa ympäristössä. Uusi maisteriohjelma on tervetullut avaus ja edistää tekstin ja tekstuaalisuuden roolia nykytaiteissa”, sanoo Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki.

Otava-konserni on Reenpään suvun omistama perheyritys, jonka liiketoiminta-alueita ovat kirjat, kauppa, lehdet ja uudet liiketoiminnot. Toiminta alkoi vuonna 1890 perustetussa Kustannusosakeyhtiö Otavassa. Yhtiö haluaa arvojensa mukaisesti edistää kulttuuria, kasvamista ja oppimista.

Vuonna 1945 perustettu Otavan Kirjasäätiö tukee apurahoin, palkinnoin ja avustuksin kotimaista kirjallisuutta ja kirjallista työtä sekä edistää lukemiskulttuurin kukoistamista maassamme.

”Otavan Kirjasäätiö on yli 70 vuotta tukenut suomalaisten kirjailijoiden työtä apurahoin. Nyt haluamme tällä poikkeuksellisen suurella lahjoituksella mahdollistaa kansainvälisen tason kirjailijakoulutuksen Suomessa ja toteuttaa näin Otavan Kirjasäätiön missiota”, sanoo Otavan Kirjasäätiön hallituksen puheenjohtaja Olli Reenpää.

Lisätietoja:

Otava Oy: Kustannusjohtaja Eva Reenpää, 050-3649 702 eva.reenpaa@otava.fi Taideyliopisto: Rehtori Jari Perkiömäki, 050-384 3454 jari.perkiömäki@uniarts.fi Yhteyspäällikkö Nana Salin, 050-461 6780 nana.salin@uniarts.fi

Kansainvälinen dekkaritähti Donna Leon vierailee Suomessa elokuussa  5.7.2018 13:00Tiedote

Kansainväliseen huippusuosioon noussut dekkarikuningatar Donna Leon (s. 1942) saapuu odotetulle vierailulle Suomeen elokuussa. Leonin kirjoja on käännetty jo yli 20 kielelle, ja Suomessa niitä on myyty huimaavat lähes puoli miljoonaa kappaletta. Donna Leonin Guido Brunetti -sarjan uusin osa, Nuoruuden lähde, ilmestyi suomeksi helmikuussa. Kirja nousi ilmestyttyään Mitä Suomi lukee -listauksen maaliskuun toiseksi myydyimmäksi käännetyksi kaunokirjalliseksi teokseksi Suomessa. Nuoruuden lähde -dekkarissa Brunetti tapaa kreivitär Lando-Continuin, joka epäilee että hänen pojantyttärensä vuosien takainen onnettomuus ei ollut mikään vahinko. Kreivitär pyytää Brunettia tutkimaan uudestaan menneitä tapahtumia. Manuela, lahjakas kilparatsastaja, pelastettiin viime hetkellä hukkumiskuolemalta, mutta hän kärsi vakavia vaurioita eikä muista tapahtunutta. Kreivitär on varma että pojantytär yritettiin surmata. Brunetti alkaa tutkia vanhaa tapausta osin säälistä, osin uteliaisuudesta. Tutkimusten ede

Otavan kaunokirjallisuuden kustantaminen vahvistuu: Salla Pulli, Aleksi Pöyry ja Lotta Sonninen kustannuspäälliköiksi28.6.2018 10:15Tiedote

FM Salla Pulli, FM Aleksi Pöyry ja FM Lotta Sonninen on nimitetty kustannuspäälliköiksi Otavan kaunokirjallisuuden osastolle. Aleksi Pöyry ja Lotta Sonninen aloittavat tehtävässä 1.8.2018 ja Salla Pulli 13.8.2018. Salla Pulli siirtyy tehtävään Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäällikön tehtävästä. ”Olen onnellinen siitä, että minulle tarjoutui tilaisuus liittyä osaksi Otavan kaunokirjallisuuden osastoa, ja odotan kustannuspäällikön työn tuomia uusia haasteita. Rakastan kirjoja. Rakastan editoimista. Ja rakastan ajatusta siitä, että Otava tarjoaa mitä parhaimman mahdollisuuden löytää kiinnostavia, merkityksellisiä kirjoja ja näille kirjoille aina vain uusia lukijoita", sanoo Salla Pulli. Aleksi Pöyry on työskennellyt Otavassa kustannustoimittajana vuodesta 2011 ja Lotta Sonninen vuodesta 2002. Kaunokirjallisuuden osaston kustannuspäällikkö FM Jaana Koistinen jatkaa tehtävässään. ”Sallalla, Aleksilla ja Lotalla on jokaisella vahvat näytöt uusien kirjallisten lahjakkuuks

Päivämäärä talteen - Otavan syyspressi on keskiviikkona 15.8. klo 13.0027.6.2018 13:34Tiedote

Hei! Laitathan jo kalenteriisi Otavan ja Liken syyspressin, joka järjestetään Otavan ruokalassa keskiviikkona 15.8. klo 13.00. Paikalla uutuuskirjoistaan kertomassa ovat mm. Jari Tervo, Raija Oranen, Tuomas Vimma, Riikka Pulkkinen, Antti Tuomainen, Antti Tuuri, Mirkka Lappalainen, Linda Liukas, Aino Havukainen ja Sami Toivonen. Lähetämme tarkemman kutsun elokuun alussa. Lämpimästi tervetuloa! Kirsi Tähjänjoki

Yhdysvaltojen entisen presidentin puolison Michelle Obaman odotettujen muistelmien kansi on nyt julkistettu. Minun tarinani -kirja ilmestyy 13. marraskuuta 2018 maailmanlaajuisesti25.5.2018 12:20Tiedote

Helsinki/Suomi 25.5.2018 Yhdysvaltojen entisen presidentin puoliso Michelle Obama julkaisi Instagramissa eilen erittäin odotetun elämäkertansa Minun tarinani kannen. Kirja ilmestyy maailmanlaajuisesti 13. marraskuuta 2018. Englanninkielisen alkuteoksen nimi on BECOMING. Michelle Obama valitsi kirjan kanteen Miller Mobleyn valokuvan, joka otettiin tänä vuonna kuvauksissa Washington DC:ssä. Stailauksesta vastasi Meredith Koop, meikistä Carl Ray ja hiuksista Yene Damtew. Kirjan kannen on suunnitellut Crown Publishing Groupin varapääjohtaja, luova johtaja Christopher Brand. Michelle Obama jakoi Instagramissa kirjan kansikuvan ja neljä aiemmin julkaisematonta perhekuvaa, jotka kertovat hänen matkastaan naiseksi, jollainen hän tänä päivänä on. Michelle Obama toteaa (@michelleobama): “Olen haltioissani siitä, että saan jakaa kanssanne kirjani BECOMING kannen. Kirjan kirjoittaminen on ollut minulle henkilökohtaisesti tärkeää ja valaisevaa. Toivon, että kun kirjani BECOMING ilmestyy syksyllä, a