Otava-konserni ja Otavan Kirjasäätiö lahjoittavat miljoona euroa Taideyliopistolle kirjoittamisen koulutusohjelman perustamiseen

Taideyliopisto on perustamassa kirjoittamisen maisteriohjelmaa, joka tarjoaa ensi kertaa Suomessa maisterin tutkintoon johtavaa kirjoittamisen koulutusta. Ohjelma vahvistaa kirjoittamisen ja kirjallisuuden asemaa itsenäisenä taiteenlajina ja tarjoaa ainutlaatuisen polun ammattikirjailijaksi kasvamiseen. Ensimmäinen maisteriohjelma käynnistyy syksyllä 2019.

Otava-konserni ja Otavan Kirjasäätiö lahjoittavat yhdessä miljoona euroa Taideyliopistolle. Lahjoitus kohdennetaan kirjoittamisen maisteriohjelmalle.

”Lahjoitus mahdollistaa kirjoittamiseen erikoistuneiden taiteilijoiden koulutuksen Taideyliopiston monitaiteisessa ympäristössä. Uusi maisteriohjelma on tervetullut avaus ja edistää tekstin ja tekstuaalisuuden roolia nykytaiteissa”, sanoo Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki.

Otava-konserni on Reenpään suvun omistama perheyritys, jonka liiketoiminta-alueita ovat kirjat, kauppa, lehdet ja uudet liiketoiminnot. Toiminta alkoi vuonna 1890 perustetussa Kustannusosakeyhtiö Otavassa. Yhtiö haluaa arvojensa mukaisesti edistää kulttuuria, kasvamista ja oppimista.

Vuonna 1945 perustettu Otavan Kirjasäätiö tukee apurahoin, palkinnoin ja avustuksin kotimaista kirjallisuutta ja kirjallista työtä sekä edistää lukemiskulttuurin kukoistamista maassamme.

”Otavan Kirjasäätiö on yli 70 vuotta tukenut suomalaisten kirjailijoiden työtä apurahoin. Nyt haluamme tällä poikkeuksellisen suurella lahjoituksella mahdollistaa kansainvälisen tason kirjailijakoulutuksen Suomessa ja toteuttaa näin Otavan Kirjasäätiön missiota”, sanoo Otavan Kirjasäätiön hallituksen puheenjohtaja Olli Reenpää.

Lisätietoja:

Otava Oy: Kustannusjohtaja Eva Reenpää, 050-3649 702 eva.reenpaa@otava.fi Taideyliopisto: Rehtori Jari Perkiömäki, 050-384 3454 jari.perkiömäki@uniarts.fi Yhteyspäällikkö Nana Salin, 050-461 6780 nana.salin@uniarts.fi

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.