Otavan kevään 2022 kustannusohjelma julkaistu

Mistä ja keistä keväällä puhutaan? Se selviää selaamalla juuri julkaistu Otavan kevään 2022 katalogi. Luvassa on viihdettä, julkisuuden henkilöitä, kansainvälisiä tähtiä ja upeita tarinoita.

Otavan kaunokirjojen kevät on odotusta täynnä

Eve Hietamies julkaisee kauan odotetun neljännen osan suurmenestykseen nousseesta sarjasta, jossa tarkastellaan yksinhuoltajaisä Antti Pasasen ja hänen poikansa Paavon elämää. Numeroruuhkassa Paavo on kasvanut neljäsluokkalaiseksi, ja pormestarin järjestämä itsenäisyyspäivän juhla lähestyy. Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita -sarja on edennyt loppuhuipennukseensa. Tekijä on lukijoiden rakastaman kirjasarjan viimeinen osa, ja siinä Viena etsii paikkaansa kuohuvalla 60-luvulla. Antti Tuuri kirjoittaa koskettavasti kehitysvammaisen miehen elämänvaiheista teoksessa Mies kuin pantteri - Wahlroosin elämä.

Riikka Ala-Harjan Tämä ei ole tv-sarja -romaanissa Elokuvakerho K47:n kokouksessa eräät Haapkylä, Kamu, Knihtilä, Lehtikari, Malmivaara, Nenonen ja Ala-Harja rupeavat ideoimaan tv-sarjaa. Kirja leikittelee hulvattomasti ja aikaan sopivasti toden ja tarun rajapinnalla. Joel Haahtelan pienoisromaanitrilogian kolmannessa osan Jaakobin portaat kuljetaan ikivanhojen myyttien ja lumisateen läpi ihmisyyden ytimeen. Katariina Vuoren ilkikurisen hauskassa romaanissa Kasvun paikka pohditaan, haittaako jos rakastaa enemmän viherkasvejaan kuin aviomiestään. Laura Manninen kääntää perinteiset roolit päälaelleen oivaltavassa romaanissa Viimeinen sulkee verhot: mitä tapahtuu, kun lapset laitetaan laitokseen ja vanhukset hoidetaan kotona? Pirjo Hassisen Toisella tavalla onnellinen pohtii tarkkanäköisesti, kannattaako etsiä syyllisiä kauan sitten tehtyihin valintoihin ja miten voisi sietää elämän ja olemassaolon satunnaisuutta. Tieto-Finlandialla palkitun Pekka Juntin Villikoira vie lukijansa pohjoisen unohtuneisiin kyliin, joissa ihmiset ja puut pitävät huolen toisistaan.

Käännetyn kaunokirjallisuuden puolella lukijoita ilahduttavat muun muassa fantastinen Sally Rooney jo marraskuussa ilmestyvällä teoksellaan Kaunis maailma, missä olet?, suursuosioon pongahtanut Richard Osman romaanillaan Mies joka kuoli kahdesti sekä Pulitzer-palkittu Colson Whitehead Harlem Suffle -teoksellaan. Åsa Larssonin suurmenestykseksi noussut Rebecka Martinsson -sarja saa hartaasti odotetun päätöksensä.

Tietokirjoissa upeita elämäntarinoita ja raikkaita näkökulmia

Kevään aikana Otava julkaisee mm. Esa NiemisenJukka RintalanMaissi ErkonMikko Paateron, Marit Bjørgenin ja Keijo Vilhusen elämäntarinat. Lisäksi Jan Vapaavuorelta julkaistaan avoin ja vauhdikas kuvaus Suomen vaativimpiin kuuluvan johtotehtävän hoitamisesta.

Kevään tietokirjoissa pureudutaan raikkain näkökulmin moniin yhteiskunnallisiin teemoihin. Historian professori Juha Siltalan Pandemia on korona-ajan älyllinen analyysi, joka haastaa käsitykset menneestä ja  tulevasta. Noora Mattilan Heränneet pureutuu salaliittoteorioihin ja rokotevastaisuuteen. Johannes Lahtelan ja Annina Holmbergin Pää pilvissä, kiviä kengissä kokoaa koskettavia ja kiehtovia kertomuksia pyhiinvaelluksilta. Mari Luukkosen Rautaesiripun varjossa valottaa suojelupoliisin yhteiskunnallista roolia kylmän sodan lopulla.

Kevätkauden käytännön tietokirjat opastavat innokkaita harrastajia muun muassa golfin, remontoinnin ja islantilaisneuleiden pariin. Lisäksi saadaan vihdoin oma neulekirja vasenkätisille ja ommeltavia asuja koirille! Jonna Vormalan mutkaton Keittokeittokirja sisältää kattilakaupalla uusia ideoita ihanien keittojen loihtimiseen.

Hyvinvointikirjoissa pureudutaan muun muassa suorittamiseen, unettomuuteen ja murehtimiseen. Luontokirjoissa sukelletaan Suomen lintujen, hylkeiden ja siilien ihmeellisiin maailmoihin.

Lasten- ja nuortenkirjakevät tarjoilee jännitystä, huumoria ja telkkarista tuttuja tositarinoita

Hannele Lampelan ja Ninka Reitun rakastettu Prinsessa Pikkiriikki paljastaa, miten lapset oikein saavat alkunsa ja miksi vanhemmat sellaisia edes haluaisivat tehdä. Alakouluikäisiä jännityskirjojen ystäviä puolestaan hemmotellaan Anu Ojalan uuden Ryhmä Error -dekkarisarjan ensimmäisellä kirjalla. Veera Salmen Oboin kirja kertoo maailmasta, josta lukutaito on hävitetty, ja pojasta, joka ei usko tarinoihin.

Teemu Nikin ja Jani Pösön Ylellä nähtävä Sekasin-sarja jatkuu! Palkitun sarjan uusin osa, Tervetuloa Suomeen, perustuu tositarinoihin, joita on kerätty haastattelemalla entisiä ja nykyisiä turvapaikanhakijoita sekä vastaanottokeskusten työntekijöitä.

Millaista on kasvaa ja elää usean kulttuurin todellisuuksissa samanaikaisesti? Tähän kysymykseen vastaa Koko Hubaran, Caroline SuinnerinKiia Beilinsonin ja Mona Eidin toimittama Third Culture Kids. Suosikkitubettajat Joona Hellman ja Mandimai Sundberg tekevät uuden aluevaltauksen ihastuttavalla Kamukirjallaan. Lisäksi tänä keväänä opitaan tiktokkaamisen salat Jaakob Rissasen ja Ville Kormilaisen Tokkerin käsikirjassa ja tutustutaan paremmin suomalaisiin suosikkivaikuttajiin uudessa Mun huikea elämä -audiosarjassa.

Linkki katalogiin >>

Lisätiedot:

Lasten- ja nuortenkirjat: anni.gullichsen@otava.fi

Kaunokirjat: jenni.heiti@otava.fi

Hyvinvointi ja viihde: hanna-leena.soisalo@otava.fi

Tietokirjat: adele.couavoux@otava.fi

Tulevan kevään inspiroivat käsityökirjat16.11.2021 13:08:16 EET | Tiedote

Islantilaisneuleet ovat nyt suositumpia kuin koskaan. Suomalaiset huippusuunnittelijat ovat tarttuneet haasteeseen ja luoneet upeita kaarrokeneuleita neulojien iloksi. Villasukkamalleissa on onnea ja eksotiikkaa, sillä Niina Laitinen on inspiroitunut matka-aiheista ja muumifanien sukissa seikkailevat Tove Janssonin rakastetut hahmot. Vasenkätiset neulojat saavat vihdoinkin omaan työjärjestykseen sopivan neulekirjan ja myös ompeluharrastajille on luvassa käytännöllisiä teoksia.