Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Otavan syyskatalogi julkistettu

Otavan kirjavuosi tarjoaa unohtumattomia elämyksiä kaikenikäisille lukijoille.

Kaunokirjat

Otavan kaunokirjojen syksy on täynnä huippunimiä. Elokuun aloittaa Raija Orasen verevä historiallinen romaani Marsalkan ruusu. Pasi Pekkolan Huomenna kevät palaa -romaani puolestaan vie vuoteen 1918 ja siihen, mitä tuo vuosi teki lapsillemme. Elokuun puolivälissä ilmestyy myös Jari Tervon Aamen-romaani, joka on mestarillinen satiiri aikamme Suomesta ja niistä voimista, jotka moukaroivat ihmisiä täällä, tässä ja nyt.

Syyskuun puolivälissä ilmestyy odotettu Riikka Pulkkisen Lasten planeetta -romaani, joka on hellä ja uljas elegia eräälle rakkaudelle ja planeetta Maalle. Syksyllä Otava julkaisee romaanin myös muun muassa Antti Tuurilta, Pirjo Hassiselta, Taina Latvalalta ja Kati Hiekkapellolta.

Tietokirjat

Michelle Obaman elämäkerta Becoming on jo ennen ilmestymistään noussut kansainväliseksi tapaukseksi. Kotimaisia elämäkertoja julkaistaan muun muassa Seppo Tiitisestä, Kiira Korvesta, Virve Rostista ja Rähinä Recordsin “seitsemästä veljeksestä”.

Tieto-Finlandia-voittaja Mirkka Lappalaisen teos Pohjoisen noidat on vaikuttava kuvaus noitahysteriasta 1600-luvun Ruotsissa ja Suomessa. Mia Kankimäen uutuus Naiset joita ajattelen öisin on hurmaava sekoitus matkapäiväkirjaa, historiatietoja ja oivaltavia havaintoja.

Legendaarinen Hans Rosling osoittaa Faktojen maailma -kirjassaan, että maailma on vauraampi, turvallisempi ja terveempi kuin koskaan ennen. Tuomas Vimman Enkeleitä ja yksisarvisia on huima tarina Startup-Suomen noususta ja uhosta. Tuomo Yli-Huttulan Presidentti ja porvarivalta -kirja on kuvaus porvarillisen charmin taakse kätkeytyvästä valtapelistä, josta on julkisuuteen välittynyt vain pintavaahtoa.

Lapset ja nuoret

Aino Havukaisen ja Sami Toivosen luomat Outolan pienet suurmiehet juhlistavat kesäkuussa 20. kirjaansa Tatu ja Patu, elämä ja teot -juhlakirjalla, jossa paljastetaan salaisuuksia Outolasta ja niiden asukkaista.

Hannele Lampelan ja Ninka Reitun Prinsessa Pikkiriikin astetta paremmat iltasadut taas panee uuteen uskoon prinsessoja luvattomasti pussailevat prinssinpälikät ja muut klassikkosadut. Kirja ilmestyy syyskuussa.

Jyri Paretskoi avaa kesäkuussa uuden sarjan K15, joka on suunnattu yläkouluikäisille pojille – siis heille, joille lukemisen ilo on usein kaikkein vierainta.

Kurkkaa kaikki kirjauutuudet katalogista >>

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Vedos- ja haastattelupyynnöt sekä lisätiedot:

Kaunokirjat: Piia Väisänen, piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Tietokirjat: Adèle Couavoux, adele.couavoux@otava.fi, p. 045-1425272

Lasten- ja nuortenkirjat: Hannele Tavi, hannele.tavi@otava.fi, p. 044-5312225

Kansainvälinen dekkaritähti Donna Leon vierailee Suomessa elokuussa  5.7.2018 13:00Tiedote

Kansainväliseen huippusuosioon noussut dekkarikuningatar Donna Leon (s. 1942) saapuu odotetulle vierailulle Suomeen elokuussa. Leonin kirjoja on käännetty jo yli 20 kielelle, ja Suomessa niitä on myyty huimaavat lähes puoli miljoonaa kappaletta. Donna Leonin Guido Brunetti -sarjan uusin osa, Nuoruuden lähde, ilmestyi suomeksi helmikuussa. Kirja nousi ilmestyttyään Mitä Suomi lukee -listauksen maaliskuun toiseksi myydyimmäksi käännetyksi kaunokirjalliseksi teokseksi Suomessa. Nuoruuden lähde -dekkarissa Brunetti tapaa kreivitär Lando-Continuin, joka epäilee että hänen pojantyttärensä vuosien takainen onnettomuus ei ollut mikään vahinko. Kreivitär pyytää Brunettia tutkimaan uudestaan menneitä tapahtumia. Manuela, lahjakas kilparatsastaja, pelastettiin viime hetkellä hukkumiskuolemalta, mutta hän kärsi vakavia vaurioita eikä muista tapahtunutta. Kreivitär on varma että pojantytär yritettiin surmata. Brunetti alkaa tutkia vanhaa tapausta osin säälistä, osin uteliaisuudesta. Tutkimusten ede

Otavan kaunokirjallisuuden kustantaminen vahvistuu: Salla Pulli, Aleksi Pöyry ja Lotta Sonninen kustannuspäälliköiksi28.6.2018 10:15Tiedote

FM Salla Pulli, FM Aleksi Pöyry ja FM Lotta Sonninen on nimitetty kustannuspäälliköiksi Otavan kaunokirjallisuuden osastolle. Aleksi Pöyry ja Lotta Sonninen aloittavat tehtävässä 1.8.2018 ja Salla Pulli 13.8.2018. Salla Pulli siirtyy tehtävään Gummeruksen kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäällikön tehtävästä. ”Olen onnellinen siitä, että minulle tarjoutui tilaisuus liittyä osaksi Otavan kaunokirjallisuuden osastoa, ja odotan kustannuspäällikön työn tuomia uusia haasteita. Rakastan kirjoja. Rakastan editoimista. Ja rakastan ajatusta siitä, että Otava tarjoaa mitä parhaimman mahdollisuuden löytää kiinnostavia, merkityksellisiä kirjoja ja näille kirjoille aina vain uusia lukijoita", sanoo Salla Pulli. Aleksi Pöyry on työskennellyt Otavassa kustannustoimittajana vuodesta 2011 ja Lotta Sonninen vuodesta 2002. Kaunokirjallisuuden osaston kustannuspäällikkö FM Jaana Koistinen jatkaa tehtävässään. ”Sallalla, Aleksilla ja Lotalla on jokaisella vahvat näytöt uusien kirjallisten lahjakkuuks

Päivämäärä talteen - Otavan syyspressi on keskiviikkona 15.8. klo 13.0027.6.2018 13:34Tiedote

Hei! Laitathan jo kalenteriisi Otavan ja Liken syyspressin, joka järjestetään Otavan ruokalassa keskiviikkona 15.8. klo 13.00. Paikalla uutuuskirjoistaan kertomassa ovat mm. Jari Tervo, Raija Oranen, Tuomas Vimma, Riikka Pulkkinen, Antti Tuomainen, Antti Tuuri, Mirkka Lappalainen, Linda Liukas, Aino Havukainen ja Sami Toivonen. Lähetämme tarkemman kutsun elokuun alussa. Lämpimästi tervetuloa! Kirsi Tähjänjoki