Otavan tammikuun romaaneissa Kekkonen, alkoholismia ja huumoria ennakkoluuloista

Otavan tammikuun kotimaisissa uutuusromaaneissa seikkaillaan Kekkosen kanssa New Yorkissa, juostaan karkuun alkoholismia ja annetaan kyytiä ennakkoluuloille.

Kalle Lähde – Loppuluisu (ilm. 1.1.)

Happotestin jalanjäljissä kahlaava Loppuluisu on karmeanhauska taistelu synkkää kohtaloa vastaan. Alkoholismin ja häpeän kanssa kamppaileva Joonatan alkaa pohtia omaa tulevaisuuttaan. Voiko paatunut alkoholisti toipua?

Kalle Lähde (s. 1967) on raumalaissyntyinen kirjailija ja raitis alkoholisti.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: kirsi.sievanen@otava.fi, p. 050-5329201

Pekka Seppänen – Nyman (ilm. 5.1.)

On vuosi 1986 ja Urho Kekkosen hautajaisista löytyy yllättävä yksityiskohta: Hietaniemen kappelin kellotornista löytyy kuolemansa lavastanut kaljupää. Pekka Seppänen todistaa muodonmuutosta Kekkosesta Nymaniksi ja seuraa tätä New Yorkiin saakka. Samalla muotonsa löytävät myös Kekkosen kauan kaivatut muistelmat.

Pekka Seppänen (s. 1960) on Talouselämän entinen päätoimittaja ja entinen basisti.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Anna Rimpelä – Pitkään meni ihan hyvin (ilm. 11.1.)

All Female Panel stand up -klubista tuttu Anna Rimpelä yllättää hersyvällä esikoisteoksellaan. Pitkään meni ihan hyvin -romaanissa Aino Ritari kohtaa ennakkoluulojaan rollaattori rämisten. Lähetysyhdistykseltä saapunut kirje muuttaa Ainon elämän ja mullistaa kangistuneet ennakkoluulot.

Anna Rimpelä (s. 1978) on pohjalaistaustainen helsinkiläinen näyttelijä-koomikko.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin13.8.2018 13:00Tiedote

Kirjailija Pajtim Statovcin (s. 1990) tuotannon kansainvälisestä edustuksesta vastaa jatkossa useita kirjallisuuden nobelisteja, kuten Orhan Pamukia, Mo Yania, Bob Dylania ja José Saramagoa, edustava The Wylie Agency -kirjallisuusagentuuri. Wylie edustaa satoja 1900- ja 2000-lukujen merkittävimpiä kirjailijoita. New Yorkissa ja Lontoossa toimivan agentuurin kirjailijoihin kuuluvat lisäksi mm. Chimamanda Adichie, Milan Kundera, Salman Rushdie, Karl Ove Knausgård, Linn Ullman ja Ali Smith sekä hiljattain edesmennyt Philip Roth. ”Aloitan yhteistyön Wylie Agencyn kanssa suurella ilolla ja mielenkiinnolla. Olen otettu heidän kiinnostuksestaan kirjojani kohtaan. Yhä useampaa suomalaista kirjailijaa edustaa ulkomainen agentti siksi, että Suomessa agentuuritoimintaa on vielä varsin vähän”, Statovci kommentoi sopimusta. Pajtim Statovci on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia nousi kansainväliseksi arvostelumenestykseksi, ja siitä