Otavan tammikuun romaaneissa Kekkonen, alkoholismia ja huumoria ennakkoluuloista

Otavan tammikuun kotimaisissa uutuusromaaneissa seikkaillaan Kekkosen kanssa New Yorkissa, juostaan karkuun alkoholismia ja annetaan kyytiä ennakkoluuloille.

Kalle Lähde – Loppuluisu (ilm. 1.1.)

Happotestin jalanjäljissä kahlaava Loppuluisu on karmeanhauska taistelu synkkää kohtaloa vastaan. Alkoholismin ja häpeän kanssa kamppaileva Joonatan alkaa pohtia omaa tulevaisuuttaan. Voiko paatunut alkoholisti toipua?

Kalle Lähde (s. 1967) on raumalaissyntyinen kirjailija ja raitis alkoholisti.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: kirsi.sievanen@otava.fi, p. 050-5329201

Pekka Seppänen – Nyman (ilm. 5.1.)

On vuosi 1986 ja Urho Kekkosen hautajaisista löytyy yllättävä yksityiskohta: Hietaniemen kappelin kellotornista löytyy kuolemansa lavastanut kaljupää. Pekka Seppänen todistaa muodonmuutosta Kekkosesta Nymaniksi ja seuraa tätä New Yorkiin saakka. Samalla muotonsa löytävät myös Kekkosen kauan kaivatut muistelmat.

Pekka Seppänen (s. 1960) on Talouselämän entinen päätoimittaja ja entinen basisti.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Anna Rimpelä – Pitkään meni ihan hyvin (ilm. 11.1.)

All Female Panel stand up -klubista tuttu Anna Rimpelä yllättää hersyvällä esikoisteoksellaan. Pitkään meni ihan hyvin -romaanissa Aino Ritari kohtaa ennakkoluulojaan rollaattori rämisten. Lähetysyhdistykseltä saapunut kirje muuttaa Ainon elämän ja mullistaa kangistuneet ennakkoluulot.

Anna Rimpelä (s. 1978) on pohjalaistaustainen helsinkiläinen näyttelijä-koomikko.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Eve Hietamiehen Yösyöttö-romaanin sarjaa painettu jo yli 120 000 kappaletta7.12.2017 14:07Tiedote

Eve Hietamiehen Yösyöttö-romaanista vuonna 2010 alkanut sarja Antti Pasasen yksinhuoltajan arjesta menestyy loistavasti. Kolmiosaisen sarjan osia on painettu jo yhteensä yli 120 000 kappaletta. Sar­jasta ovat ilmestyneet osat Yösyöttö (2010), Tarhapäivä (2012) ja Hammas­keiju (2017). Sarjan ensimmäiseen osaan pohjautuva elokuva Yösyöttö sai ensi-iltansa lokakuussa. ”Eve Hietamiehellä on mestarillinen kyky kirjoittaa yhtaikaa koskettavasti, hauskasti ja vahvan elämänmakuisesti. Suomalainen yleisö on rakastunut Antti ja Paavo Pasaseen ja ottanut heidän tarinansa omakseen niin kirjojen kuin nyt myös elokuvan kautta”, kommentoi Otavan kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper. Sarjan uusin osa, Hammaskeiju, ilmestyi helmikuussa. Hammaskeijussa Pasasen pienperheessä on yhtäkkiä ekaluokkalainen ja ihmetystä herättää se, mihin se vauva katosi ja mihin se on taas hukannut kännykkänsä? Eve Hietamies (s. 1964) työskentelee aikakauslehtitoimittajana Helsingissä, ja hänet tunnetaan myös useiden mene

Otava julkaisee Elina Lepomäen kirjan Suomen uudistamisesta5.12.2017 11:09Tiedote

Otava julkaisee huhtikuussa 2018 kansanedustaja Elina Lepomäen kirjan Vapauden voitto, jossa hahmotellaan Suomelle yhteiskunnallista uudistusohjelmaa. Vuodesta 2014 saakka kokoomuksen kansanedustajana toiminut Lepomäki piirtää kirjassa moniulotteisen tilannekuvan sata vuotta täyttävästä tasavallasta sekä purkaa kokemuksiaan politiikasta ja nykyisestä pääministeri Juha Sipilän johtamasta hallituksesta.

Jenni Haukion toimittamaa runoantologiaa painettu jo yli 60 000 kappaletta5.12.2017 05:00Tiedote

Jenni Haukion toimittama runoantologia Katso pohjoista taivasta innostaa poikkeuksellisella tavalla suomalaisia lukemaan runoutta. Huhtikuussa julkaistu antologia on noussut myyntimenestykseksi, ja sitä on painettu joulukuun alkuun mennessä yli 60 000 kappaletta. ”Katso pohjoista taivasta on saanut aikaan suoranaisen ’runousherätyksen’ suomalaisissa lukijoissa. Itsenäisyytemme juhlavuodesta on tullut myös runouden juhlavuosi. Antologian siivittämänä on järjestetty konsertteja, matineoita, runomaraton sekä lausunta- ja keskustelutilaisuuksia ympäri maata. Olemme suunnattoman kiitollisia Jenni Haukiolle hänen suurtyöstään antologian toimittajana ja runouden lähettiläänä”, kommentoi Otavan kustannusjohtaja Minna Castrén. Haukio on valinnut teokseen runoutemme rakastetuimmat klassikot ja kiinnostavimmat uudet runot yhteensä 160 runoilijalta. Antologia on Haukion sanoin ”kunnian- ja rakkaudenosoitus suomalaiselle runoudelle” Aleksis Kivestä nykypäivään. ”Lopputulos on yksi parhaista suomala

Mauri Kunnaksen Koiramäen Suomen historia Finlandia-äänestyksessä lukijoiden ylivoimainen suosikki. Kirjaa painettu marraskuun lopussa ennätykselliset 210 000 kpl.1.12.2017 15:10Tiedote

Mauri Kunnaksen Koiramäen Suomen historia Finlandia-äänestyksessä lukijoiden ylivoimainen suosikki. Kirjaa painettu marraskuun lopussa ennätykselliset 210 000 kpl. Suomen Kirjasäätiö järjesti osana Finlandia-kilpailua yleisöäänestyksen, jossa lukijat äänestivät raatien nimeämistä kaunokirjallisuuden, tietokirjallisuuden ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaista omat suosikkinsa.Lukijoiden suurimmaksi suosikiksi kaikkien kategorioiden ehdokkaista nousi Mauri Kunnaksen Koiramäen Suomen historia. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden ehdokkaista Kunnas vei lähes kaksi kolmasosaa äänistä. Koiramäen Suomen historiaa on painettu tähän mennessä jo huikeat 210 000 kappaletta ja ennätyksellisen kysynnän vuoksi Otavan kirjapainossa on varauduttu vielä ennen joulua otettaviin lisäpainoksiinkin. Koiramäen Suomen historia kertoo pienen sisukkaan kansamme vaiheista 1500-luvulta 1800-luvulle. Kunnas avaa lukijalle sanoin ja kuvin elämää entisaikaan, esittelee kuninkaita ja tavallista kansa