Otavan tammikuun romaaneissa Kekkonen, alkoholismia ja huumoria ennakkoluuloista

Otavan tammikuun kotimaisissa uutuusromaaneissa seikkaillaan Kekkosen kanssa New Yorkissa, juostaan karkuun alkoholismia ja annetaan kyytiä ennakkoluuloille.

Kalle Lähde – Loppuluisu (ilm. 1.1.)

Happotestin jalanjäljissä kahlaava Loppuluisu on karmeanhauska taistelu synkkää kohtaloa vastaan. Alkoholismin ja häpeän kanssa kamppaileva Joonatan alkaa pohtia omaa tulevaisuuttaan. Voiko paatunut alkoholisti toipua?

Kalle Lähde (s. 1967) on raumalaissyntyinen kirjailija ja raitis alkoholisti.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: kirsi.sievanen@otava.fi, p. 050-5329201

Pekka Seppänen – Nyman (ilm. 5.1.)

On vuosi 1986 ja Urho Kekkosen hautajaisista löytyy yllättävä yksityiskohta: Hietaniemen kappelin kellotornista löytyy kuolemansa lavastanut kaljupää. Pekka Seppänen todistaa muodonmuutosta Kekkosesta Nymaniksi ja seuraa tätä New Yorkiin saakka. Samalla muotonsa löytävät myös Kekkosen kauan kaivatut muistelmat.

Pekka Seppänen (s. 1960) on Talouselämän entinen päätoimittaja ja entinen basisti.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Anna Rimpelä – Pitkään meni ihan hyvin (ilm. 11.1.)

All Female Panel stand up -klubista tuttu Anna Rimpelä yllättää hersyvällä esikoisteoksellaan. Pitkään meni ihan hyvin -romaanissa Aino Ritari kohtaa ennakkoluulojaan rollaattori rämisten. Lähetysyhdistykseltä saapunut kirje muuttaa Ainon elämän ja mullistaa kangistuneet ennakkoluulot.

Anna Rimpelä (s. 1978) on pohjalaistaustainen helsinkiläinen näyttelijä-koomikko.

Haastattelu- ja vedospyynnöt: piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.