Liikennevakuutuskeskus

OTI: Joka kolmas kuolonkolarin aiheuttava rattijuoppo on alle 25-vuotias

Jaa

Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Tiedote 17.11.2016


Joka kolmas kuolonkolarin aiheuttava rattijuoppo on alle 25-vuotias


Kaikista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista noin viidenneksen taustalla näkyy alkoholi. Näissä onnettomuuksissa kuolee vuosittain noin 50 ihmistä. Heistä valtaosa (75 %) on rattijuoppoja tai rattijuopon kyydissä matkustaneita (21 %). Kolmannes rattijuopumusonnettomuuksista on nuorten, alle 25-vuotiaiden, kuljettajien aiheuttamia.

Nuoret kuljettajat ovat merkittävä riskiryhmä erityisesti alkoholionnettomuuksissa. Muissa liikenneonnettomuuksissa nuorten kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien osuus on viidennes (21 %), kun alkoholionnettomuuksissa se on kolmannes. Luvut ilmenevät Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tilastoista, jotka perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin vuosina 2010–2014.

– Rattijuopumusten ehkäisemiseksi olisi ensisijaisen tärkeää puuttua henkilön päihderiippuvuuteen ja tarkistaa mahdollinen ajo-oikeus esimerkiksi lääkärintarkastuksissa. Lisäksi päihdeongelmaisten kuljettajien hoitoonohjauksen kehittäminen auttaisi vähentämään onnettomuuksia, sanoo OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

– Nuoret kuljettajat aiheuttavat merkittävän osan rattijuopumusonnettomuuksista. Tämän vuoksi olemme mukana nuorille suunnatussa #rohkee-kampanjassa. Onnettomuuksien vähentämiseen tarvitaan yhteistyötä ja jokainen voi vaikuttaa omassa lähipiirissään, Parkkari painottaa.

Alkolukolla voidaan vaikuttaa paatuneimpiin rattijuoppoihin

Rattijuopot palaavat usein rattiin rangaistuksista huolimatta. Kuolemaan johtaneen alkoholionnettomuuden vuosina 2010–2014 aiheuttaneista kuljettajista 38 prosentilla oli taustallaan aiempia rattijuopumustuomioita.

– Alkolukon asettaminen ajo-oikeuden edellytykseksi heti ensimmäisestä rattijuopumuksesta olisi tehokas keino onnettomuuksien ehkäisemiseen. Tavoitteena tulisi lisäksi olla, että kaikissa uusissa autoissa alkolukko olisi vakiovaruste, Parkkari toteaa.

Alkoholin tai muiden päihteiden vaikutuksen alaisena ajamisen lisäksi rattijuopot ottavat usein muitakin riskejä.

– Suurin osa kuolonkolarin aiheuttavista rattijuopoista laiminlyö turvavöiden tai moottoripyöräkypärän käytön. Useimmat ajavat myös ylinopeutta, yli puolet jopa 30 km/h tai enemmän, liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen kertoo.

#rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja. Kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.

Lisätietoja:

  • Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884
  • Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen, p. 050 409 4977
    etunimi.sukunimi@oti.fi
  • Viestintä, p. 040 450 4700

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi


OTI tarjoaa tietoa ja lukuja onnettomuuksista myös Twitterissä:
@Onnettomuusdata
www.twitter.com/onnettomuusdata

Tietoja julkaisijasta

Liikennevakuutuskeskus
Liikennevakuutuskeskus
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä 040 450 4700http://www.lvk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus

Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote

EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.

Liikennevakuuttamisen satavuotinen historia: mellakoista ja kannattavuusongelmista maailman parhaaksi5.10.2023 07:29:58 EEST | Tiedote

Suomalainen liikennevakuuttamisen järjestelmä täyttää tänä vuonna sata vuotta. Sinä aikana niin autot, liikenne ja infra kuin koko toimintaympäristökin ovat muuttuneet. Historian alkumetreillä haasteina olivat kannattavuusongelmat ja paineet vakuutustoiminnan sosialisoimiseksi. Digitalisaatio ja globalisaatio ovat puolestaan värittäneet liikennevakuuttamisen kehitystä viime vuosikymmeninä. Satavuotinen historia on koottu kirjaksi, joka julkaistiin tänään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye