OTI: Nuorten kuljettajien liikenneonnettomuudet edelleen laskussa
Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Tiedote 12.1.2017
Nuorten kuljettajien liikenneonnettomuudet edelleen laskussa
Ennakkotietojen mukaan vuonna 2016 sattui yhteensä 240 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 259 henkilöä. Onnettomuudet vaativat 22 kuolonuhria vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Erityisesti nuorten kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet ovat vähentyneet jo useamman vuoden ajan.
Viime vuonna alle 25-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamia moottoriajoneuvo-onnettomuuksia sattui 13 vähemmän kuin edellisvuonna. Sen sijaan 25–44-vuotiaiden ikäryhmässä onnettomuuksia aiheutettiin 13 enemmän.
– Nuorten aiheuttamien onnettomuuksien määrissä on ollut loiva laskusuunta viime vuosina. Tätä selittää ehkä osaltaan se, että uusia ajokortin hankkineita kuljettajia on ollut vähemmän, OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari kertoo.
Jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksia sattui viime vuonna vähiten viiteen vuoteen. Vuonna 2016 jalankulkijoita menehtyi 25 ja pyöräilijöitä 22.
Kuljettajan epäillään ajaneen alkoholin vaikutuksen alaisena noin neljänneksessä onnettomuuksista. Huumeiden vaikutuksen alaisena ajettuja kuolonkolareita oli hieman edellisvuotta enemmän.
Tieltä suistumisia sattui huomattavasti viime vuosien keskiarvoa enemmän. Noin kolmasosa kaikista moottoriliikenteen onnettomuuksista johtui ajoneuvon hallinnan menetyksestä.
– Hallinnan menetyksestä johtuvia onnettomuuksia saataisiin vähennettyä esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmän avulla. Suomessa pitäisikin saada vauhditettua näiden turvalaitteiden yleistymistä, Koisaari huomauttaa.
Viime vuosi oli synkkä Pohjois-Savossa
Vuonna 2016 Pohjois-Savossa sattui kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 16 enemmän kuin edellisvuonna. Onnettomuuksia sattui yhteensä 23, ja niissä kuoli 27 henkilöä. Määrä oli toiseksi suurin koko maassa. Edellisvuoteen nähden onnettomuudet vähenivät eniten Pirkanmaalla, jossa onnettomuuksia oli 14 vähemmän ja menehtyneitä 17 vähemmän.
Kun lukuja tarkastellaan maakuntatasolla, satunnaisvaihtelulla on iso merkitys.
Luvut perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien alustaviin ennakkotietoihin, joista Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on koonnut laajan raportin.
Eroavaisuudet OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa
|
Lisätietoja:
Liiteet: OTIn ennakkoraportti vuodesta 2016 sekä alueelliset kokonaisluvut
- Yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, p. 040 450 4782
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884
etunimi.sukunimi@oti.fi - Viestintä, p. 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Yhä useampi sähköinen liikkumisväline pääsee liikennevakuutuksen turvan piiriin25.4.2024 07:41:01 EEST | Tiedote
Kesäkuussa voimaan astuvan lakiuudistuksen myötä osa sähköisistä liikkumisvälineistä tulee liikennevakuuttamisen piiriin. Jatkossa kaikki yli 25 kg painavat tai yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat moottoroidut liikkumisvälineet tarvitsevat liikennevakuutuksen. Vain sähköpyörien osalta vakuuttamisvelvollisuus määräytyy osin erilaisten kriteerien perusteella.
Vakuuttamattomien ajoneuvojen määrä liikenteessä pudonnut10.4.2024 07:35:00 EEST | Tiedote
Vakuuttamattomia ajoneuvoja on jäänyt kiinni 2020-luvulla aina vain vähemmän, ja myös ilman vakuutusta aiheutettujen liikennevahinkojen määrä on viime vuosina laskenut. Vaikka lakisääteinen liikennevakuutus on pakollinen lähes kaikille moottoroiduille ajoneuvoille, jää vakuutus silti hoitamatta vuosittain kymmeniltä tuhansilta ajoneuvoilta.
Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote
EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.
Liikennevakuutus antaa turvaa moottorikelkkailijalle – vakuutuksen laiminlyönnistä kalliit seuraukset9.11.2023 07:15:00 EET | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus tulee olla voimassa aina, kun moottorikelkalla lähdetään liikkeelle. Talvisesongin alkaessa tulee huolehtia myös siitä, että kelkka on rekisteröity liikennekäyttöön. Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa mitään korvauksia omista henkilövahingoistaan.
Vakuuttamattomat ajoneuvot aiheuttavat vuosittain satoja kolareita27.10.2023 07:26:15 EEST | Tiedote
Vuonna 2022 Liikennevakuutuskeskukselle ilmoitettiin 622 vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamaa vahinkoa. Määrä on vaihdellut 2010-luvulta alkaen reilun 500:n ja lähes tuhannen vahingon välillä. Kustannukset näistä vahingoista ovat vuositasolla useita miljoonia euroja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme