Ohjelmistoyrittäjät ry

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Eveliina Champagne kertoi 1500 mimmille, miten elämän ohjat voi ottaa omiin käsiin. Kuva: Mikke Pöyhönen, Ohjelmistoyrittäjät ry

Lehdistötiedote 2.10.2018

Eveliina Champagne ei enää viihtynyt työssään ja voi huonosti. Uupumus ja masennus valtasivat pikku hiljaa mielen, kun työ ei motivoinut.

”Toive ammatinvaihdosta alkoi uupumuksen myötä kyteä jo 2014. Silloin en vielä jaksanut enkä osannut muuttaa elämääni. Paluu sairaslomalta töihin vanhoihin tehtäviin ei onnistunut, uuvuin uudestaan”, kuvaa Eveliina muutostiensä kivistä alkua.

”Sitten jäin vuorotteluvapaalle ja aloimme matkustella ex-mieheni kanssa. Samalla alkoi syntyä idea koodaamisesta, kun exäni ei meinannut löytää osaavia koodaajia omiin töihinsä. Ajattelin, että koodaajistahan on pulaa, voisiko tämä olla minun juttuni?”

Eveliina alkoi opetella koodausta itse. Vuorotteluvapaalta palatessaan hän joutui kuitenkin jälleen vanhoihin töihin, kun työnantajalla ei ollut kiinnostusta uusien taitojen kehittämiseen eikä käyttöön.

Masennuksesta menestykseen, nelikymppisenä

Nyt 42-vuotias Eveliina ehti käydä syvällä uupumuksessa ja masennuksessa. Hän päätti kuitenkin tarttua itse tulevaisuuteen, ottaa elämänsä ohjat omiin käsiin.

”Se kesti minulta kauan, mutta uskallus syntyi ja kasvoi. Vähän pakonkin edessä, kun en enää voinut hyvin vanhoissa tehtävissä.”

Eveliina painoi kaasua ja alkoi opiskella Drupalia, sisällönhallintajärjestelmää, joka perustuu avoimeen lähdekoodiin. Kun Eveliina ystävänsä kanssa kuuli #Mimmitkoodaa-hankkeesta tämän vuoden helmikuussa, he päättivät ottaa tilaisuudesta kaiken irti.

”Tapasimme Vanhalla Wunderin, haimme Wunderiin harjoitteluun ja pääsimme. Harjoittelu oli tosi hyvä, ihan mahtava vastaanotto. Pian kävi selville, että saamme jäädä eli löysimme oikeasti harjoittelun kautta uudet työpaikat – olen nyt Wunderilla fronttidevaaja. Se tarkoittaa, että teen töitä sen kanssa, mitä käyttäjä näytöllä näkee. Olen tosi tyytyväinen. Tämä on täyttä totta eikä hypeä.”

Uskokaa itseenne!

Eveliinan viesti mimmeille on selvä. Muutos on kaikille mahdollinen, eikä yksin tarvitse olla.

”Uskokaa itseenne! Kaikilla meillä on elämänkokemusta ja osaamista. Jokainen voi muuttaa elämänsä. En kuitenkaan olisi välttämättä pystynyt tähän yksin. Jos en olisi kohdannut niin ihania ihmisiä Wunderilla, en olisi välttämättä tässä”, kiittää Eveliina uusia työkavereitaan.

Luottamus sitouttaa uudet osaajat

”Kun saa mahdollisuuden ja luotetaan, se sitouttaa ihan valtavasti. Luottamus antaa motivaation kehittyä ja panostaa työhön täysillä”, lähetti Eveliina terveiset sekä ohjelmistoyrityksille että 1500 mimmille Vanhalla ja kisastudioissa ympäri koko Suomea.

Eveliinalle ja kaikille uusille osaajille on Suomessa huutava tarve, painotti Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha omassa puheenvuorossaan. Ohjelmistoyrittäjät vetää koko #Mimmitkoodaa-hanketta, joka tarjoaa Suomen osaajapulaan ainutlaatuisella voimalla kasvavan ratkaisun.

”13 ohjelmistoalan huippuyritystä tarjoaa syksyllä maksutta jo 800 koulutuspaikkaa. Kiinnostus on ihan valtavaa ja #Mimmitkoodaa tulee jatkumaan täydellä voimalla. Osaajia tarvittaisiin lisää lähemmäs kymmenen tuhatta, tarve ei katoa mihinkään”, lupaa Roiha jo jatkoa.

”Kun Slush lähti liikkeelle, meitä oli 300 jäbää. Tänään mimmejä on mukana jo 1500 – nöyränä ja kiitollisena täällä seison. Olemme superyllättyneitä tämän upean ilmiön nopeasta kasvusta”, kiittää Roiha sekä mimmejä että koulutukset tarjoavia ohjelmistoyrityksiä.

Roihan mukaan maailman johtavien asiantuntijoiden visio on kirkas.

”Kaikkien yritysten pitää ottaa softa ja data toimintansa keskiöön. Pian kaikki firmat ovat softafirmoja – ne firmat jotka jäävät jäljelle”, ennakoi Roiha. Roihan mukaan menestyvillä yrityksillä on koko ajan kasvava kysyntä uusille osaajille. Suomen tulevaisuus on ohjelmisto-osaajien käsissä, visioi Roiha.

Sellaisten kuin Eveliina.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

#mimmitkoodaa

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu

200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi3.7.2018 10:00Tiedote

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.

Murskatuomio julkisten hankintojen kilpailutuksille: ”Korruption pelossa vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan”13.6.2018 13:00Tiedote

Julkisten hankintojen kilpailutus toimii Suomessa surkeasti, on ikävä johtopäätös valtakunnallisesta ICT-alan myyntiä koskevasta tutkimuksesta. ”On hälyttävää, että yli 80 prosenttia alan johtajista arvioi julkisten hankintojen kilpailutukset erittäin huonoiksi tai huonoiksi. Toivottavasti tämä vahva viesti saa päättäjät miettimään miten julkiset hankinnat voisi paremmin hoitaa”, kehottaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja.

”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen9.3.2018 15:45Tiedote

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io9.3.2018 13:25Tiedote

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.