OTSO Metsäpalvelut Oy

OTSO hakeutuu yrityssaneeraukseen turvatakseen yhtiön tulevaisuuden

OTSO Metsäpalvelut Oy hakee saneerausmenettelyllä uutta suuntaa, joka vastaa metsäpalvelumarkkinassa tapahtuneisiin muutoksiin.

OTSO on jättänyt yrityssaneeraushakemuksen käräjäoikeudelle perjantaina 11.9.2020. Yhtiön elinkelpoisuuden turvaaminen, kassan riittävyyden varmistaminen, taloudellisen tilanteen tervehdyttäminen ja rahoituksen turvaaminen ei ole mahdollista nykyisellä liiketoimintamallilla. Yhtiön rajalliset resurssit ovat hajautuneet liikaa eri liiketoimintojen kesken ja keskittyminen hyvin tuottavissa liiketoimissa kärsii.

”Meillä on metsäpalveluiden johtavana toimijana ja pitkän linjan valtakunnallisena metsäpalveluiden tuottajana merkittävä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa osana kansantaloutemme kivijalkaa, metsäsektorin ekosysteemiä. Haluamme kantaa tähän rooliin kuuluvan vastuumme, mikä edellyttää liiketoimintamuutoksia ja yhtiön taloudellisen tilanteen tervehdyttämistä saneerausmenettelyllä”, sanoo OTSO Metsäpalvelut Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Pihlava.

Ilman saneerausohjelmaa yhtiö ei todennäköisesti kykenisi hoitamaan velvoitteitaan ja edessä olisi konkurssi, joka aiheuttaisi metsäpalvelumarkkinalla vakavan toimintahäiriön sekä pahimmillaan suoraan ja välillisesti jopa tuhansien työpaikkojen menettämisen.

Metsäpalvelumarkkina toimii yhä enenevässä määrin markkinaehtoisesti. Markkina kasvaa erityisesti yksityistiepalveluiden osalta, mikä on seurausta kestävien tuotteiden kysynnän kasvusta johtuvasta puun käytön lisäämisestä. Toinen selkeässä kasvussa oleva alue on puustonkäsittelypalvelut johtuen investoinneista toimitusvarmuuden lisäämiseksi painopisteen siirtyessä ennalta ehkäisevään suuntaan.

”Markkina muuttuu ja meidän on muututtava siinä mukana”, Pihlava toteaa.

Jyrki Pihlava
toimitusjohtaja, Otso Metsäpalvelut Oy

OTSO Metsäpalvelut Oy

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi