Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hanke siirtyi kolmanteen vaiheeseen – Kreate Rata toteuttaa junien kohtaamispaikat Niskassa ja Utajärvellä

Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kolmas osuus on käynnistynyt, kun Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata rakentaa uuden pitkien junien kohtaamispaikan Utajärven Niskaan sekä pidentää Utajärven nykyistä liikennepaikkaa. Oulun ja Kontiomäen välinen rataosuus on 166 kilometrin pituinen yksiraiteinen rata, jonka liikennekapasiteettia parannetaan hankkeessa uusilla kohtaamispaikoilla myös Vaalan Liminpurossa ja Paltamon Kuusikkoniemessä. Kreaten osuus ratahankkeesta on 5,2 miljoonaa euroa.

Utajärven nykyinen liikennepaikka etelän suuntaan kuvattuna. Kreate Rata jatkaa liikennepaikan raiteita 350 metrillä. (Kuva: Kreate Rata)

Kreate Radan huhtikuussa alkanut urakka sisältää Niskan uuden liikennepaikan rakentamisen ja Utajärven nykyisen liikennepaikan raiteiden jatkamisen 350 metrillä. Urakkaan kuuluvat myös uusien raiteiden ja vaihteiden vahvavirta- ja sähköratatyöt molemmissa liikennepaikoissa.

Junien kohtaamispaikkojen rakentaminen Oulun ja Kontiomäen yksiraiteisella rataosalla mahdollistaa jopa 925-metristen junien sujuvan ja turvallisen kohtaamisen. Uusia pitkien junien kohtaamispaikkojen myötä rataosuuden välityskyky paranee huomattavasti, kertoo projektipäällikkö Vesa Pakarinen Väylävirastolta.

Rakennusurakalla vastataan myös tavaraliikenteen kasvavaan määrään, josta suurin osa muodostuu teollisuuden kuljetuksista.

Kun Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan toiminta alkaa ensi vuonna, puukuljetukset moninkertaistuvat. Pohjois-Suomelle tärkeän rataosuuden välityskyvyn parantamisella on suuri vaikutus paitsi alueen myös koko Suomen teollisuudelle, kertoo kohteen työpäällikkö Aleksi Romppainen Kreate Radalta.

Kiireellinen aikataulu kirittää valmistumista

Hankkeeseen tuo haastavuutta Kemin biotuotetehtaan sanelema tiivis aikataulu. Kreate Radan osalta urakan rakennustyöt valmistuvat Utajärvellä syyskuussa 2022 ja Niskassa marraskuussa 2022.

– Niskan uusi liikennepaikka toteutetaan neitseelliseen maastoon, jossa vielä tällä hetkellä huojuu metsä. Ison osan rakennuskauden parhaimmasta työajasta vie Niskaan rakennettavan esikuormituspenkereen painuma-aika, joka alkaa kesäkuun alussa ja päättyy syyskuussa. Urakkaan kuuluu asennettavaksi myös massiivisia teräsrumpuja, joiden materiaalin saatavuusongelmat lisäävät haastavuutta, Romppainen kuvailee.

– Vahvan rataosaamisen ja tehokkaan kaluston ansiosta pystymme toteuttamaan entistä suurempia ratahankkeita. Oulu–Kontionmäki-ratahanke täydentää hienolla tavalla vilkkaasti alkanutta vuottamme merkittävien ratahankkeiden osaavana toteuttajana, sanoo ratayksikön johtaja Timo Leppänen Kreate Radalta.

Kaikki Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeen kohtaamispaikat valmistuvat ja otetaan käyttöön vuoden 2022 loppuun mennessä. Väyläviraston tilaaman hankkeen budjetti on 23 miljoonaa euroa, josta Kreate Radan osuus on 5,2 miljoonaa euroa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman T1–T2-yhdyskäytävä vahvistettiin etuajassa – vaativa urakka haastoi Kreaten innovoimaan uusia työskentelytapoja13.4.2022 12:30:34 EEST | Tiedote

Kreate sai maaliskuussa päätökseen poikkeuksellisen haastavan infraurakan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kokonaisuuteen kuului T1- ja T2-terminaaleja yhdistävän käytävän runkorakenteiden vahvistaminen sekä matkustajaliikenteelle suunniteltujen liukutasojen asennus. Työskenteleminen ahtaissa lattiakanaaleissa liiketilojen ja ihmisvirtojen keskellä innoitti pohja- ja betonirakentamisen ammattilaiset kehittämään ratkaisuja, jotka edesauttoivat projektin valmistumista kaksi kuukautta etuajassa.

Mittava Kupittaa–Turku-ratahanke käynnistyi – Kreate Radalle hankkeen ensimmäinen rataurakka5.4.2022 08:48:15 EEST | Tiedote

Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentaminen (KUTU), MPSU-urakka käynnistää useamman vuoden kestävän Kupittaa–Turku-ratahankkeen, jossa rakennetaan kaksoisraide ja viisi siltaa Kupittaan ja Turun välille sekä parannetaan Turun aseman henkilö- ja tavararatapihat. Kreate-konserniin kuuluva Kreate Rata toteuttaa 5,2 miljoonan urakkaosuutensa tehokkaalla aikataululla.

Atrian Oyj laajentaa Nurmon tuotantolaitosta, jonka yhteyteen on keväällä 2021 ryhdytty rakentamaan uutta siipikarjatehdasta. Kreate toteuttaa Atrian historian suurimman, 155 miljoonan euron tehdashankkeen kaikki maanrakennustyöt. Haastavuutta laajaan maanrakennusurakkaan on tuonut louhiminen käynnissä olevan tehtaan ja tuotannon kulkureittien ääressä.

Siirrettävien siltojen konkari Kreate rakentaa ennätyspitkän ratasillan Lappeenrantaan – vuonna 2021 Kreate toteutti huikeat kuusi siirtoprojektia23.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Siirtomenetelmällä rakennettavien siltojen markkinajohtaja Kreate rakensi rakennuskaudella 2021 ennätykselliset kuusi siirrettävää siltaa. Ainutlaatuinen kalusto, henkilöstön vankka osaaminen ja onnistunut ennakkosuunnittelu takasivat menestyksekkäät projektit. Ensi vuonna Kreate rakentaa Suomen pisimmän siirtotekniikalla toteutettavan ratasillan, joka siirretään juhannuksena 48 tunnin rutistuksessa.