Oululaisnuoret Suomen edustajana talouskilpailuun – rehtorin työhaastattelun kautta kisakoneeseen

​15-vuotiaat Stina Peteri ja Maija Korpi Oulusta ovat Suomen edustajat yläkoululaisille suunnatussa talousosaamiskisassa Brysselissä. Loppukilpailuun osallistuu kaikkiaan 25 Euroopan maata. Kisa järjestetään ensimmäistä kertaa.

Stina Peteri (vas.) ja Maija Korpi edustavat Suomea Brysselissä.
Oululaisen Merikosken koulun 9B-luokka voitti aiemmin talvella osallistumisoikeuden European Money Quiziin. Se on Euroopan pankkiyhdistysten (Suomessa Finanssiala ry) järjestämä yläkoululaisille suunnattu arkipäivän talousasioiden osaamiskilpailu, jonka 8.5. pidettävään finaaliin Brysselissä osallistuu kaksi oppilasta luokkaa kohden.

Suomesta voittajaluokka valittiin yläkoululaisten maksuttomaan Zaldo-talousoppimateriaaliin liittyvän lopputestin perusteella. Muista maista voittajaluokat valittiin verkkopohjaisen visan perusteella, jossa luokat kisasivat toisiaan vastaan paitsi oikeasta vastauksesta, myös vastausnopeudesta.

Peteri ja Korpi ovat vielä odottavalla kannalla, mitä tuleman pitää.

”Hyvillä mielin ollaan lähdössä, mutta en oikein tiedä, mitä odottaa”, sanoo Stina Peteri. Finaali käydään samalla verkkovisalla, jonka perusteella suurin osa muiden maiden osanottajista on valittu. Visaa on pystynyt harjoittelemaan Euroopan pankkiyhdistys EBF:n verkkosivuilla.

"Zaldo hyvä oppimateriaali"

Suomessa osallistujavalintaan käytett Zaldo-oppimateriaalia hyödynnetään laajasti peruskouluissaMateriaalia on tarkoitus käyttää opettajan johdolla. Siihen kuuluu vuorovaikutteisia harjoitteita ja koko luokan voimin tehtävä lopputesti, jota voi halutessaan käyttää kurssikokeena. Zaldo-oppimateriaalin tarjoavat Nuori Yrittäjyys ry, Finanssiala ry ja FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta yhteistyössä Sitran ja Pörssisäätiön kanssa.

Zaldo oli aika hyvä materiaali, sen lopputestiä pystyi harjoittelemaan Zaldon omilla verkkosivuilla”, Maija Korpi kertoo.

Korvelle ja Peterille lähtöpaikka heltisi ikään kuin työnhaun kautta. Ensin kirjoitettiin opettajalle hakemukset, joiden perusteella
 talousosaamismenestyksen ohella päädyttiin rehtorin haastatteluun. Se pidettiin osin englanniksi. ”Vahvuuksiksi sanoin, että minulla on vahvat matemaattiset taidot, olen valmis opiskelemaan lisää ja olen yhteistyötaitoinen ihminen”, Maija Korpi kertaa haastattelua.

Keväinen reissu Belgiaan on nuorten viimeisiä ponnistuksia peruskoulussa. Ensi syksyksi molemmat lähtijät ovat hakeneet lukioon Oulun suomalaiseen yhteiskouluun.

Stina Peteri (vas.) ja Maija Korpi edustavat Suomea Brysselissä.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.