Oululaisnuoret Suomen edustajana talouskilpailuun – rehtorin työhaastattelun kautta kisakoneeseen

​15-vuotiaat Stina Peteri ja Maija Korpi Oulusta ovat Suomen edustajat yläkoululaisille suunnatussa talousosaamiskisassa Brysselissä. Loppukilpailuun osallistuu kaikkiaan 25 Euroopan maata. Kisa järjestetään ensimmäistä kertaa.

Stina Peteri (vas.) ja Maija Korpi edustavat Suomea Brysselissä.
Oululaisen Merikosken koulun 9B-luokka voitti aiemmin talvella osallistumisoikeuden European Money Quiziin. Se on Euroopan pankkiyhdistysten (Suomessa Finanssiala ry) järjestämä yläkoululaisille suunnattu arkipäivän talousasioiden osaamiskilpailu, jonka 8.5. pidettävään finaaliin Brysselissä osallistuu kaksi oppilasta luokkaa kohden.

Suomesta voittajaluokka valittiin yläkoululaisten maksuttomaan Zaldo-talousoppimateriaaliin liittyvän lopputestin perusteella. Muista maista voittajaluokat valittiin verkkopohjaisen visan perusteella, jossa luokat kisasivat toisiaan vastaan paitsi oikeasta vastauksesta, myös vastausnopeudesta.

Peteri ja Korpi ovat vielä odottavalla kannalla, mitä tuleman pitää.

”Hyvillä mielin ollaan lähdössä, mutta en oikein tiedä, mitä odottaa”, sanoo Stina Peteri. Finaali käydään samalla verkkovisalla, jonka perusteella suurin osa muiden maiden osanottajista on valittu. Visaa on pystynyt harjoittelemaan Euroopan pankkiyhdistys EBF:n verkkosivuilla.

"Zaldo hyvä oppimateriaali"

Suomessa osallistujavalintaan käytett Zaldo-oppimateriaalia hyödynnetään laajasti peruskouluissaMateriaalia on tarkoitus käyttää opettajan johdolla. Siihen kuuluu vuorovaikutteisia harjoitteita ja koko luokan voimin tehtävä lopputesti, jota voi halutessaan käyttää kurssikokeena. Zaldo-oppimateriaalin tarjoavat Nuori Yrittäjyys ry, Finanssiala ry ja FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta yhteistyössä Sitran ja Pörssisäätiön kanssa.

Zaldo oli aika hyvä materiaali, sen lopputestiä pystyi harjoittelemaan Zaldon omilla verkkosivuilla”, Maija Korpi kertoo.

Korvelle ja Peterille lähtöpaikka heltisi ikään kuin työnhaun kautta. Ensin kirjoitettiin opettajalle hakemukset, joiden perusteella
 talousosaamismenestyksen ohella päädyttiin rehtorin haastatteluun. Se pidettiin osin englanniksi. ”Vahvuuksiksi sanoin, että minulla on vahvat matemaattiset taidot, olen valmis opiskelemaan lisää ja olen yhteistyötaitoinen ihminen”, Maija Korpi kertaa haastattelua.

Keväinen reissu Belgiaan on nuorten viimeisiä ponnistuksia peruskoulussa. Ensi syksyksi molemmat lähtijät ovat hakeneet lukioon Oulun suomalaiseen yhteiskouluun.

Stina Peteri (vas.) ja Maija Korpi edustavat Suomea Brysselissä.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.