Oulun, Helsingin, Vaasan ja Kokkolan korkeakoulut ja opiskelijat lähtevät luomaan vaihtoehtoja kostealle opiskelijakulttuurille

Viisi korkeakoulua ja opiskelija- ja ylioppilaskuntaa lähtee rakentamaan yhteisöllistä ja päihdehaittoja vähentävää opiskelukulttuuria yhteistyössä KUPLA-hankkeen kanssa.

Hankkeen kanssa yhteistyöhön osallistuvat Vaasan yliopisto ja Vaasan yliopiston ylioppilaskunta, Centria-ammattikorkeakoulu ja Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta COPSA, Oulun yliopisto ja Oulun yliopiston ylioppilaskunta, Oulun ammattikorkeakoulu ja Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta OSAKO sekä Helsingin yliopisto ja Helsingin yliopiston ylioppilaskunta.

”Opiskelijoiden hyvinvointi, johon päihdehaittojen ehkäisy kuuluu, on kaikkien asia. Siksi on tärkeää, että hankkeeseen saatiin mukaan sekä korkeakouluja että opiskelijajärjestöjä”, kertoo KUPLA-hankkeen projektipäällikkö Sarianna Palmroos.

”Odotamme saavamme KUPLA-hankkeelta tukea ja ideoita tuutoritoimintaan sekä päihteettömämpään opiskelijaelämään, sillä opiskelijakunta OSAKOssa on mietitty näitä asioita jo pidemmän aikaa”, sanoo OSAKO:n hallituksen varapuheenjohtaja Emma Salminen.

Korkeakouluyhteisöjen ja KUPLA-hankkeen yhteistyön tarkoituksena on jakaa hyviä käytäntöjä eri toimijoiden kesken ja kehittää hankkeen koulutuksia. Opiskelijatuutoreita, opiskelijajärjestöjen aktiiveja sekä korkeakoulujen opetus- ja hyvinvointihenkilöstöä koulutetaan siitä, miten ottaa päihdeongelma puheeksi ja kuinka tukea uusien opiskelijoiden ryhmäytymistä. Hankkeen yhteistyökumppanit osallistuvat koulutusmenetelmien kehittämiseen ja pilotointiin.

Koulutukset aloitetaan vuoden 2019 aikana. Pilottikoulutusten pohjalta tuotetaan tuutoreille, korkeakoulun henkilöstölle ja opiskelija-aktiiveille suunnatut koulutusmallit ja oppaat, joita kaikki korkeakoulut voivat hyödyntää. Materiaalit ovat myöhemmin kaikkien saatavilla hankkeen verkkosivuilla osoitteessa ehyt.fi/kupla.

KUPLA – Opiskelijat päihdekulttuurin uudistajina -hanke tukee korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä, vahvistaa korkeakouluyhteisöjen valmiuksia päihdehaittojen ehkäisyyn sekä edistää yhteisöllistä ja saavutettavaa opiskelukulttuuria.

KUPLA on EHYT ry:n ja Nyyti ry:n yhteinen hanke, joka toteutetaan vuosina 2018–2020. Hankkeen valtakunnallisia yhteistyökumppaneita ovat Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry, Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry, Opiskelijoiden liikuntaliitto (OLL) ry sekä Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS.

Projektipäällikkö Sarianna Palmroos
Kupla-hanke
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
sarianna.palmroos@ehyt.fi

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.