Oulun Linnanmaan-kampukselle yksi Euroopan suurimmista sisäkampuksista

Oulun kampuskokonaisuudesta tulee valtakunnallisesti merkittävä osaamiskeskittymä ja houkutteleva opetuksen keskus, joka tukee laajasti koko seutukunnan vetovoimaisuutta. Oulun yliopiston ja ammattikorkeakoulun yhteiskampuksella opiskelijat voivat tulevaisuudessa nauttia opiskelusta ja kattavista palveluista saman katon alla.

Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) muuttaa Oulun yliopiston Linnanmaan-kampukselle vuonna 2020. Yhteiskampuksen suunnittelu on aloitettu ja ammattikorkeakoululle tulevien tilojen toiminnallisuutta ja sijoittumista on tutkittu yhteiskehittämisen keinoin.

Oulun yhteiskampuksen tavoitteena on lisätä poikkitieteellisyyttä, eri toimijoiden törmäyttämistä sekä yliopiston ja ammattikorkeakoulun muodostaman Linnanmaan-kampuksen vetovoimaisuutta. Kampusympäristöstä tulee merkittävä keskus koko seutukunnalle.

”Yhteiskampuksen rakentaminen on resurssiviisasta tilankäyttöä parhaimmillaan. Olemme tehneet yliopiston ja ammattikorkeakoulun kanssa paljon pohjatyötä kehittääksemme Linnanmaan-kampuksesta entistä vetovoimaisemman ja kansainvälisemmän”, sanoo Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n kampuskehitys- ja markkinointijohtaja Juha Uotila.

”Valmistuessaan yhteiskampus on Euroopan suurimpia sisäkampuksia, jossa voi nauttia opiskelusta ja kattavista palveluista saman katon alla. Elävöitämme kampuksia yhdistämällä ne kiinteäksi osaksi kaupunkirakennetta. Yrityksille tarjoamme tilaratkaisuja innovatiivisesta korkeakouluympäristöstä ja olemme avoimia yritysyhteistyölle. Toivomme aktiivisia yhteydenottoja”, Juha Uotila tiivistää.

”Oamkin tarpeisiin suunnitellut uudet ja nykyaikaiset tilat edistävät uudenlaista opiskelu- ja työkulttuuria. Muutto Linnanmaalle merkitsee opiskelijoillemme mahdollisuutta opiskella moderneissa oppimisympäristöissä ja hyödyntää molempien korkeakoulujen opetustarjontaa. Uskon yhteiskampuksen parantavan myös korkeakoulumme vetovoimaisuutta”, sanoo Oamkin rehtori Jouko Paaso.

”Yhteiskampus nostaa yhteistyön Oulussa uudelle tasolle. Vedämme entistä paremmin puoleemme opiskelijoita, tutkijoita ja tutkimuskumppaneita ympäri maailmaa. Tiloihin, infroihin ja päällekkäisyyksiin kuluneita resursseja voimme käyttää yhteisen kilpailukyvyn parantamiseen”, Oulun yliopiston hallintojohtaja Essi Kiuru toteaa.

”Yhteiskampuksen luominen on koulutuspoliittinen päätös, joka vahvistaa Linnanmaan-kampuksen asemaa vahvana valtakunnallisena koulutuskeskittymänä. Olemme jo alkaneet valmistautua kampuksen kehittämiseen myös joukkoliikenne- ja palvelurakenneratkaisuilla”, Oulun kaupungin yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki kertoo.

Yhteiskampuksen rakentaminen alkaa syksyllä 2018 ja kestää noin kaksi vuotta. Yhteiskampus on valmis vuonna 2020.

Yliopistolle ja ammattikorkeakoululle yhteisiä tiloja tulevat olemaan muun muassa ruokala.

Tällä hetkellä Oamk:lla on tiloja useassa toimipisteessä ympäri Oulua sekä Oulaisissa. Kotkantien ja Teuvo Pakkalan kadun kampukset siirtyvät Linnanmaalle, mutta Kontinkankaan- ja Oulaisten-kampukset jatkavat toimintaansa nykyisellä sijainnillaan.

Juha Uotila
johtaja, kampuskehitys ja markkinointi
juha.uotila@sykoy.fi

Oulun yliopisto

Essi Kiuru
Hallintojohtaja
essi.kiuru@oulu.fi

Oulun ammattikorkeakoulu

Jouko Paaso
Rehtori, toimitusjohtaja
jouko.paaso@oamk.fi

Oulun yliopisto
Oulun yliopisto rakentaa tulevaisuuden osaamista monitieteisen tutkimuksen ja koulutuksen keinoin. Strategisia kärkialoja ovat pohjoinen ympäristö, ihmisen hyvinvointi sekä tieto- ja viestintäteknologia. Kansainväliseen tiedeyhteisöön kuuluu 16 000 opiskelijaa ja 3000 asiantuntijaa.
www.oulu.fi/yliopisto/

Oulun ammattikorkeakoulu
Oulun ammattikorkeakoulu Oamk on yksi Suomen arvostetuimmista ja vetovoimaisimmista ammattikorkeakouluista. Koulutamme ammattilaisia ja kehitämme Pohjois-Suomen kilpailukykyä yhdessä työelämän kanssa. Vuosittain meiltä valmistuu lähes 1 500 asiantuntijaa alueen työelämän tarpeisiin. Opetuksesta sekä tutkimus- ja kehitystyöstä vastaa noin 600 oamkilaista.
www.oamk.fi

Kemian rakennus suunnitteilla Turun kampukselle10.1.2018 09:57Tiedote

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy rakennuttaa Turun yliopiston kampusalueelle pääasiassa Åbo Akademin ja Turun yliopiston käyttöön tulevan monikäyttäjärakennuksen. Rakennukseen tulee luonnontieteiden opetukseen ja tutkimukseen tarkoitetut tilat laboratorioineen sekä kuntosali- ja ravintolatilat ja tilaa yrityksille. Nykyisen Juslenia-rakennuksen paikalle, Henrikinkadun varteen rakennettava talo toimii yhdistävänä rakennuksena, kun siirrytään Åbo Akademilta Yliopistonmäelle. Rakennuksen kokonaislaajuus on 24 000 bruttoneliömetriä. Pääsuunnittelijana toimii Piia Viitanen Aihio Arkkitehdit Oy:sta. – Uudisrakennuksen myötä Åbo Akademin kemiantekniikan, fysiikan ja matematiikan oppiaineet siirtyvät asianmukaisiin tiloihin. Yhteisten laboratoriotilojen hyödyntäminen Turun yliopiston kanssa tuo tilojen käyttöön tehokkuutta ja mahdollistaa kalliiden laitteiden yhteiskäytön, visioi Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa. – Yhteiskäyttö mahdollistaa tilojen korkean käyttöasteen ja yhteisten palvelujen jär