Oulun Linnanmaan-kampukselle yksi Euroopan suurimmista sisäkampuksista

7.6.2017 14:06 | Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Oulun kampuskokonaisuudesta tulee valtakunnallisesti merkittävä osaamiskeskittymä ja houkutteleva opetuksen keskus, joka tukee laajasti koko seutukunnan vetovoimaisuutta. Oulun yliopiston ja ammattikorkeakoulun yhteiskampuksella opiskelijat voivat tulevaisuudessa nauttia opiskelusta ja kattavista palveluista saman katon alla.

Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) muuttaa Oulun yliopiston Linnanmaan-kampukselle vuonna 2020. Yhteiskampuksen suunnittelu on aloitettu ja ammattikorkeakoululle tulevien tilojen toiminnallisuutta ja sijoittumista on tutkittu yhteiskehittämisen keinoin.

Oulun yhteiskampuksen tavoitteena on lisätä poikkitieteellisyyttä, eri toimijoiden törmäyttämistä sekä yliopiston ja ammattikorkeakoulun muodostaman Linnanmaan-kampuksen vetovoimaisuutta. Kampusympäristöstä tulee merkittävä keskus koko seutukunnalle.

”Yhteiskampuksen rakentaminen on resurssiviisasta tilankäyttöä parhaimmillaan. Olemme tehneet yliopiston ja ammattikorkeakoulun kanssa paljon pohjatyötä kehittääksemme Linnanmaan-kampuksesta entistä vetovoimaisemman ja kansainvälisemmän”, sanoo Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n kampuskehitys- ja markkinointijohtaja Juha Uotila.

”Valmistuessaan yhteiskampus on Euroopan suurimpia sisäkampuksia, jossa voi nauttia opiskelusta ja kattavista palveluista saman katon alla. Elävöitämme kampuksia yhdistämällä ne kiinteäksi osaksi kaupunkirakennetta. Yrityksille tarjoamme tilaratkaisuja innovatiivisesta korkeakouluympäristöstä ja olemme avoimia yritysyhteistyölle. Toivomme aktiivisia yhteydenottoja”, Juha Uotila tiivistää.

”Oamkin tarpeisiin suunnitellut uudet ja nykyaikaiset tilat edistävät uudenlaista opiskelu- ja työkulttuuria. Muutto Linnanmaalle merkitsee opiskelijoillemme mahdollisuutta opiskella moderneissa oppimisympäristöissä ja hyödyntää molempien korkeakoulujen opetustarjontaa. Uskon yhteiskampuksen parantavan myös korkeakoulumme vetovoimaisuutta”, sanoo Oamkin rehtori Jouko Paaso.

”Yhteiskampus nostaa yhteistyön Oulussa uudelle tasolle. Vedämme entistä paremmin puoleemme opiskelijoita, tutkijoita ja tutkimuskumppaneita ympäri maailmaa. Tiloihin, infroihin ja päällekkäisyyksiin kuluneita resursseja voimme käyttää yhteisen kilpailukyvyn parantamiseen”, Oulun yliopiston hallintojohtaja Essi Kiuru toteaa.

”Yhteiskampuksen luominen on koulutuspoliittinen päätös, joka vahvistaa Linnanmaan-kampuksen asemaa vahvana valtakunnallisena koulutuskeskittymänä. Olemme jo alkaneet valmistautua kampuksen kehittämiseen myös joukkoliikenne- ja palvelurakenneratkaisuilla”, Oulun kaupungin yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki kertoo.

Yhteiskampuksen rakentaminen alkaa syksyllä 2018 ja kestää noin kaksi vuotta. Yhteiskampus on valmis vuonna 2020.

Yliopistolle ja ammattikorkeakoululle yhteisiä tiloja tulevat olemaan muun muassa ruokala.

Tällä hetkellä Oamk:lla on tiloja useassa toimipisteessä ympäri Oulua sekä Oulaisissa. Kotkantien ja Teuvo Pakkalan kadun kampukset siirtyvät Linnanmaalle, mutta Kontinkankaan- ja Oulaisten-kampukset jatkavat toimintaansa nykyisellä sijainnillaan.

Juha Uotila
johtaja, kampuskehitys ja markkinointi
juha.uotila@sykoy.fi

Oulun yliopisto

Essi Kiuru
Hallintojohtaja
essi.kiuru@oulu.fi

Oulun ammattikorkeakoulu

Jouko Paaso
Rehtori, toimitusjohtaja
jouko.paaso@oamk.fi

Oulun yliopisto
Oulun yliopisto rakentaa tulevaisuuden osaamista monitieteisen tutkimuksen ja koulutuksen keinoin. Strategisia kärkialoja ovat pohjoinen ympäristö, ihmisen hyvinvointi sekä tieto- ja viestintäteknologia. Kansainväliseen tiedeyhteisöön kuuluu 16 000 opiskelijaa ja 3000 asiantuntijaa.
www.oulu.fi/yliopisto/

Oulun ammattikorkeakoulu
Oulun ammattikorkeakoulu Oamk on yksi Suomen arvostetuimmista ja vetovoimaisimmista ammattikorkeakouluista. Koulutamme ammattilaisia ja kehitämme Pohjois-Suomen kilpailukykyä yhdessä työelämän kanssa. Vuosittain meiltä valmistuu lähes 1 500 asiantuntijaa alueen työelämän tarpeisiin. Opetuksesta sekä tutkimus- ja kehitystyöstä vastaa noin 600 oamkilaista.
www.oamk.fi

Suvi Nenonen on aloittanut työ- ja oppimisympäristöjen asiantuntijana Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:ssä28.3.2017 09:00Tiedote

Filosofian tohtori, dosentti Suvi Nenonen on aloittanut 1.3.2017 Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n uutena työ- ja oppimisympäristöjen asiantuntijana. Hänen tehtävänsä on vastata työ- ja oppimisympäristöjen kehittämiseen liittyvistä muutosjohtamisen prosesseista. Nenosen työhön kuuluu myös yhteiskehittämisen prosessien ja menetelmien systematisointi sekä niihin liittyvä valmentaminen. SYK tarjoaa asiakkailleen tehokkaita ja kestäviä tulevaisuuden tilaratkaisuja. Yhtiö tutkii ja kehittää aktiivisesti kampustiloja tavoitteenaan luoda oppimiselle, tutkimukselle ja kehittämiselle houkutteleva ympäristö. ”Oppiminen, tutkimus ja työskentely ovat digitalisaation seurauksena rajussa muutoksessa. Ei riitä, että kehitämme tilaratkaisuja, vaan meidän on tunnettava asiakkaiden tulevaisuuden tarpeet: miten tulevaisuudessa työskennellään ja opitaan. Uusien työskentelytapojen kehittäminen ja niitä vastaavien toimintaympäristöjen kehittäminen edellyttää yhteistyötä asiakkaiden ja käyttäjien kanssa”, Suv