Oulun menestyksekäs innovaatiohanke OuluBot tuotantoon

Lehdistötiedote 25.1.2022 klo 9:00

Oulun menestyksekäs innovaatiohanke OuluBot tuotantoon

Oulussa on viimeiset kolme vuotta tehty töitä Business Finlandin ja Oulun kaupungin rahoittaman OuluBot-innovaatiohankkeen parissa, ja nyt hanke siirtyy koekäytöstä ja kehittämisvaiheeesta tuotantoon.  Hankkeen toimituksesta vastaavat älykkään automaation palveluyhtiö Digital Workforce sekä keskustelevaan tekoälyyn erikoistunut Front AI.

OuluBot on Suomen ensimmäinen tekoälyä ja robotiikkaa yhdistävä botti, joka tarjoaa kuntalaisille ohjausta ja neuvontaa 24/7. OuluBot osaa itsenäisesti auttaa kuntalaisia vaikkapa kadonneen matkakortin selvityksessä tai vinkkaamaan sijaintitiedon perusteella lähellä olevia tapahtumia. Tulevaisuudessa kuntalainen voi kenties selvittää suoraan OuluBotilta, missä vaiheessa hänen rakennuslupahakemuksensa etenee.

- Kuntalaisten ja työntekijöidemme palaute on ollut todella positiivista. OuluBot osaa vastata jopa 80 prosenttisesti oikein vaikkapa joukkoliikennettä, venepaikkoja, matkailua, pysäköintiä ja Oulun Omahoitoa koskeviin kysymyksiin. Mitä enemmän OuluBotia käytetään, sitä paremmin se oppii. Botin opettamisesta vastaavat bottikuiskaajiksi koulutetut asiantuntijamme, kertoo Veli-Matti Keloneva, Oulun kaupungin kehittämisjohtaja.

Perusteellisen kehitystyön tavoitteena oli tuottaa pilottijakson aikana innovaatioita ja parempaa palvelua kuntalaisten tarpeisiin. Tässä tavoitteessa onnistuttiin erinomaisesti.

- OuluBot on laajimpia keskustelevan tekoälyn toteutuksia Suomessa. Se sisältää yli 3000 aietta. Oulubotin sisältö on käytettävissä mobiililaitteessa toimivan käyttöliittymän kautta. Hankkeessa on syntynyt lukuisia innovaatioita, kuten projektin alussa tehty klusterianalyysi, jonka avulla algoritmi muodosti itsenäisesti vanhoista chat-keskusteluista jopa noin puolet tarvittavasta tekoälyn opetusdatasta. Myöskään sijaintitietoa ei ole aiemmin hyödynnetty boteissa Pohjoismaissa, kertoo Jari Annala, Front AI:n toimitusjohtaja.

- OuluBot on uraauurtava teknologiaratkaisu paitsi julkisella puolella myös koko Pohjoismaisessa markkinassa. Tämä on hieno esimerkki julkisen sektorin hankkeesta, jossa luodaan ennennäkemätön ratkaisu yhteistyössä asiakkaan ja toimittajien kanssa, sanoo Teemu Vieruaho, Head of intelligent automation, Digital Workforce.

OuluBotin kehityskohteita tulevaisuudessa ovat mm. puheohjauksen hyödyntäminen, tunnistautuminen ja henkilökohtaisten palveluiden tarjoaminen käyttäjille ja uusien paikannusta hyödyntävien palveluiden tarjoaminen.

- Oulubotin jatkuvan kehittämisen olemme varmistaneet luomalla Outo, Oulun toimintamallin, jossa Oulubotin kehittämistä tehdään poikkihallinnollisessa asiakaspalvelujen kehittämisen arvovirrassa ihmiskeskeisesti, toteaa kehittämisjohtaja Veli-Matti Keloneva.

OuluBot toimii osoitteessa https://www.ouka.fi/ ja se osaa keskustella myös Oulun murteella.

Lisätiedot:

Kehittämisjohtaja Veli-Matti Keloneva, Oulun kaupunki, puh. 044 703 1261

Toimitusjohtaja Jari Annala, Front Ai, jari.annala@front.ai puh. 0400 338 585

Head of intelligent automation Teemu Vieruaho, Digital Workforce, teemu.vieruaho@digitalworkforce.com puh. 050 520 3853

Digital Workforce

Digital Workforce on yksi maailman johtavia teollisen tason ohjelmistorobotiikkaan ja älykkääseen automaatioon erikoistuneita palveluyhtiöitä niin liikevaihdolla, palvelutarjonnalla, asiakasreferensseillä kuin työntekijämäärällä mitattuna. Digital Workforce auttaa asiakkaitaan automatisoimaan tietotyön tehtäviä sekä liiketoimintaprosesseja älykkäällä automaatiolla tarjoamalla heidän käyttöönsä digityöntekijöitä. Digityöntekijä on automatisoitu tiimin jäsen eli ohjelmistorobotti, joka hoitaa liiketoimintaprosessin täsmällisesti, väsymättä ja ihmistä virheettömämmin – ilman merkittäviä muutoksia tietojärjestelmiin. Digityöntekijän supervoimat perustuvat ohjelmistorobotiikkaan, tekoälyyn ja pilvipalveluihin, joiden ansiosta se on nopea ja tehokas.

www.digitalworkforce.com

Front AI

Front AI on älykkäiden asiakaspalveluratkaisujen edelläkävijä, joka on erikoistunut luonnollista kieltä ymmärtäviin oppiviin palvelubotteihin. Yritys tarjoaa asiakkailleen alansa johtavia keskustelevaan tekoälyyn perustuvia ratkaisuja, jotka avaavat asiakaspalvelun pullonkauloja ja tehostavat palvelua automatisoimalla työn rutiineja. Front AI:n palvelubotit mahdollistavat automaattisen ympärivuorokautisen asiakaspalvelun laadukkaasti kaikilla pohjoismaisilla kielillä. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin ja pääkonttori sijaitsee Helsingissä.

www.front.ai

Digital Workforce Services Oyj auttaa asiakkaitaan automatisoimaan tietotyön tehtäviä ja liiketoimintaprosesseja älykkäällä automaatiolla. Asiakkaat pystyvät kiihdyttämään digitalisaatiota, kasvattamaan liikevaihtoa sekä parantamaan asiakakokemusta ja kilpailukykyä. Yhtiön Outsmart Platformin teknologiat ja liiketoiminnan jatkuvuuden varmistavat palvelut toimitetaan tietoturvallisena pilvipalveluna käytön mukaan (pay-as-you-go) hinnoiteltuna. Tämä mahdollistaa asiakaslupauksemme: Outsmart your competition. Digital Workforce Services on listattu First North Growth Market Finland -markkinapaikalla.

Digital Workforcen vuosi Isossa-Britanniassa käynnistyy viidellä sopimuksella4.2.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Lehdistötiedote 4.2.2022 Digital Workforcen vuosi Isossa-Britanniassa käynnistyy viidellä sopimuksella Älykkään automaation johtava palveluyhtiö auttaa Isossa-Britanniassa mm. terveydenhuollon ja paikallishallinnon organisaatioita sekä globaaleja asiantuntijapalveluyhtiöitä automatisoimaan kriittisiä liiketoimintaprosessejaan. Digital Workforce, johtava älykkään automaation palveluyhtiö, on startannut vuoden 2022 vahvasti solmimalla viisi merkittävää sopimusta Isossa-Britanniassa auttaen julkisen ja yksityisen sektorin toimijoita automatisoimaan liiketoimintaprosessejaan. Maailmanlaajuisesti 73 % organisaatioista käyttää automaatioteknologioita[1] ja 64 % jonkinasteista automation-as-a-service -palvelua[2]. Myös Isossa-Britanniassa yritykset ja julkisen hallinnon organisaatiot tutkivat, miten ne voisivat hyötyä paremmin automaatiosta. Terveydenhuollon toimialalla Digital Workforce on laajentanut automaatio-ohjelmia läheisessä yhteistyössä kumppaninsa PSTG:n kanssa mm. University Hospit