Digi- ja väestötietovirasto

Oulun OUTO-mallilla laadukkaampia digipalveluita Suomen kuntiin

Jaa

Kuntien tarve palveluiden digitalisointiin kasvaa. Haasteeksi muodostuu rajallisten taloudellisten resurssien lisäksi asukkaiden odotukset digipalveluista. Yhtälön ratkaisemiseksi toteutettiin valtiovarainministeriön rahoituksella kuntien palveluiden digitalisointiin keskittynyt MODA-hanke, jossa Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-palveluilla oli keskeinen rooli.

Kuntalaisten modernit asiakaspalvelut (MODA) -hankkeessa Jyväskylän ja Oulun kaupungit toteuttivat 14 palveluiden digitalisointiin liittynyttä pilottiprojektia. Pilottien pohjalta kehitettiin toimintamalli, jonka avulla kuntapalvelut voitaisiin jatkossa tuottaa vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita ja odotuksia. Syntynyt OUTO-toimintamalli tukee Oulua tässä työssä.

Keskeisessä roolissa asiakaslähtöisempien digipalveluiden toteuttamisessa OUTO-mallin avulla ovat olleet Suomi.fi:n Viestit-, Palveluväylä- ja Valtuudet-palvelut. Ne ovat auttaneet toimintamallin mukaisen palveluiden digitalisaation kehittämisessä jouhevasti ja tietoturvallisesti.

Monistettavan toimintamallin ytimessä asiakaslähtöinen johtaminen

Oulun kaupungin kehittämisjohtaja Veli-Matti Keloneva, joka on ohjannut mallin jalkautusta ja käytäntöön soveltamista Oulun oman OUTO-projektin puitteissa, on tyytyväinen. OUTO (Oulun toimintamalli) tuo kuntajohtamiseen toivottua muutosta ja nostaa asiakkaan keskiöön.

– Kuntien johtamisen pitäisi perustua liiallisen resurssiperusteisen (menojohtaminen) johtamisen sijaan ihmislähtöiseen toiminnan ja talouden johtamiseen. Parempi ajattelutapa on se, jossa asiakas on keskiössä, ja palvelut ovat siinä ympärillä. Palveluita pitäisi johtaa laadun kautta – onko asiakas tyytyväinen, saako asiakas sen palvelun mitä haluaa, onko palvelu vaikuttavaa.

MODA-hankkeen opit eivät rajaudu ainoastaan Ouluun. OUTO-malli mahdollistaa kuntien resurssien kohdentamisen sinne, missä niistä on eniten hyötyä. Digitaaliset ratkaisut ovat resurssitehokkaampia ja asiakaslähtöisempi johtaminen mahdollistaa palveluiden toteuttamisen tavalla, joka parantaa niiden saavutettavuutta.

Kelonevan mukaan lähes 90 prosenttia kuntien toiminnasta on yhdenmukaista ja siksi OUTO-malli on helposti kopioitavissa Oulun lisäksi muihinkin kuntiin.

Kuntalaisten arjesta sujuvampaa Suomi.fi-palveluilla

Oulu aikoo jatkaa hyvin alkanutta kehitystyötä tulevina vuosina. Tavoitteena on kuntalaisten 24/7 saatavilla oleva sujuva, digitaalinen asiakaspalvelu. Digitaalisilla ratkaisuilla kaupunki tavoittelee myös manuaalisen työn vähentämistä ja automatisointia sekä kuntahallinnon tehostamista.

Suomi.fi-palvelut mahdollistavat useiden erillisten luukkujen tuomisen yhteen digitaaliseen paikkaan, jolloin palvelut ovat tavallisen kuntalaisen näkökulmasta käytännöllisempiä ja helpommin saatavilla. Niiden avulla digitalisointi on tuonut palvelut aivan uudella tavalla lähelle oululaisia.

Suomi.fi-viestien avulla kuntalaiset asioivat kunnan palveluissa sähköisesti ja tietoturvallisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. lupahakemusten lähetystä tai erilaisten hallinnollisten päätösten vastaanottamista kunnalta sähköisesti.

Valtuudet-palvelun kautta kuntalaiset voivat asioida yritysten, yhteisöjen tai yksityishenkilöiden puolesta verkossa. Esimerkiksi lasten tai iäkkäiden vanhempien asioiden hoitaminen Suomi.fi-valtuutuksella heidän puolestaan suoraan verkossa lisää merkittävästi kuntapalveluiden saatavuutta. Suomi.fi-palveluväylä puolestaan mahdollistaa tietojen turvallisen siirtämisen suojatusti eri organisaatioiden välillä.

Palveluiden digitalisoinnissa ja uuden toimintamallin jalkautuksessa yhtenä MODA-hankkeen pääyhteistyökumppaneista toiminut Digi- ja väestötietovirasto on ollut Oululle keskeinen kumppani. Viraston tarjoamat Suomi.fi-palvelut ovat mahdollistaneet asiakaslähtöisen palveluiden digitalisaation kustannustehokkaasti ja tietoturvallisesti.


Kuntien modernit digitaaliset asiakaspalvelut (MODA)-hanke, OUTO-malli, ja Suomi.fi-palvelut

  • Oulun ja Jyväskylän yhteishanke, jossa kehitettiin OUTO, Oulun toimintamalli.
  • OUTO kuvaa miten kuntalaisen digitaalisten asiakaspalvelujen kehittämistä johdetaan mallin käyttöönottavissa kaupungeissa ja kunnissa. 
  • Johtamismallin keskeisenä tavoitteena ovat ihmislähtöiset, helposti saavutettavat ja poikkihallinnolliset digitaaliset asiakaspalvelut. 
  • Malli on ensisijaisesti tarkoitettu kokoavaksi ohjeistukseksi kaikille toimintamallin johtamisen avainrooleissa toimiville. Se antaa nopean käsityksen siitä, miten toimin omassa roolissani – ja mitä voin odottaa muilta.
  • Suomi.fi-valtuudet mahdollistaa sähköisen puolesta-asioinnin kansalaisille ja organisaatioille. Se on luotettavampi ja tietoturvallisempi vastine perinteisille paperisille valtakirjoille.
  • Suomi.fi-palveluväylän avulla organisaatio voi hoitaa sähköiseen asiointiin liittyvän tiedonsiirron muiden tahojen kanssa tietoturvallisesti reaaliajassa.
  • Suomi.fi-viestien kautta julkishallinto voi viestiä digitaalisesti kansalaisten ja yritysten kanssa. Se mahdollistaa myös molemminpuolisen viestinvaihdon.

Lisätietoja

  • Digi- ja väestötietovirasto: Erityisasiantuntija Sanna Suomalainen-Ajanko, p. 0295 535 302
  • Oulun kaupunki: Kehittämisjohtaja Veli-Matti Keloneva, p. 044 703 1261

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Save the date: Veckan för digital kompetens frågar experter om man ska vara orolig för finländarnas digitala kompetens11.5.2022 11:00:00 EEST | Kutsu

I en allt mer digitaliserad värld är det av avgörande betydelse att vi alla har förmåga att använda och utveckla befintliga digitala tjänster. Men har vi den förmågan? Bygger man för närvarande ett Finland där de som har sämre digital kompetens inte hänger med? Saktas vår utveckling som ett konkurrenskraftigt samhälle ner av brister i vår digitala kompetens?

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme