Oulun soramonttusurma: KKO:lta tuomiot yllytyksestä ja avunannosta murhaan

Korkein oikeus (KKO) on tuominnut kaksi henkilöä Oulun soramonttusurmasta, toisen yllytyksestä ja toisen avunannosta murhaan.

Vastaajat kuljettivat lokakuussa 2018 kaksi veljestä Oulun Jäälissä sijaitsevalle soramontulle ja painostivat siellä toisen heistä ampumaan veljensä. Korkeimman oikeuden ratkaistavana oli, voitiinko vastaajat tuomita yllytyksestä ja avunannosta murhaan, vaikka rikoksen varsinainen tekijä eli veljensä ampunut mies tuomittiin surmasta. Surma tarkoittaa lieventävien asianhaarojen vallitessa tehtyä henkirikosta, murha taas on tappoakin vakavampi teko.

KKO piti ennallaan hovioikeuden tuomion, jonka mukaan toinen vastaajista tuomittiin elinkautiseen vankeuteen yllytyksestä murhaan ja toinen 9 vuoden 9 kuukauden vankeusrangaistukseen avunannosta murhaan.

Toisin kuin päätekijä eli veljensä ampunut mies, yllyttäjä ja avunantaja eivät toimineet painostuksen alaisina. Tämän vuoksi heidän tekonsa ei ollut tehty lieventävien asianhaarojen vallitessa.

Faktalaatikko: Tappo, murha ja surma

Taposta tuomitaan se, joka tappaa toisen. Rangaistus 8–12 v vankeutta.

Murha: jos tappo tehdään 1) vakaasti harkiten, 2) erityisen raa'alla tai julmalla tavalla, 3) vakavaa yleistä vaaraa aiheuttaen tai 4) tappamalla virkamies hänen ollessaan virkansa puolesta ylläpitämässä järjestystä tai turvallisuutta taikka virkatoimen vuoksi ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä. Rangaistus elinkausi vankeutta.

Surma: jos tappo, huomioon ottaen rikoksen poikkeukselliset olosuhteet, rikoksentekijän vaikuttimet tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa tehty. Rangaistus 4–10 vuotta vankeutta.

Yllytys: Joka tahallaan taivuttaa toisen tahalliseen rikokseen tai rangaistavaan yritykseen, tuomitaan yllytyksestä rikokseen kuten tekijä.

Avunanto: Joka ennen rikosta tai sen aikana neuvoin, toimin tai muilla tavoin tahallaan auttaa toista tahallisen rikoksen tai sen rangaistavan yrityksen tekemisessä, tuomitaan avunannosta rikokseen saman lainkohdan mukaan kuin tekijä.

Esittelijä Ville Hinkkanen, p. 02956 40038, ville.hinkkanen(at)oikeus.fi

Ratkaisu (KKO 2021:90, R2020/439) on tilattavissa korkeimman oikeuden viestinnästä, viestinta.kko(at)oikeus.fi, puh. 029 56 40060 tai 029 56 40052.