Wienerberger Oy

Oulussa luotetaan keraamiseen kennoharkkoon koulurakentamisessa

Oulussa rakennetaan parhaillaan Suomen ensimmäisiä kennoharkkorunkoisia koulurakennuksia. Liikelaitos Oulun Tilakeskus on käynnistänyt kesän 2018 kuluessa kaksi koulurakennushanketta Metsokankaan ja Ritaharjun alueilla
Poroton-harkkorunko on yksiaineinen ja hengittävä eli kosteutta läpäisevä.

Molempien Oulussa rakenteilla olevien koulujen runkoratkaisuksi valittiin Suomessa vielä toistaiseksi vähemmän tunnettu täystiilinen kennoharkko. Yksiaineinen, massiivinen harkkorakenne vastasi ominaisuuksiltaan parhaiten kouluhankkeiden suunnittelutavoitteita.

– Ulkoseinien rakenneratkaisulta edellytettiin yksiaineisuutta, jolloin kosteuden siirtyminen ja varastoituminen rakenteeseen ei aiheuta haitallisia ilmiöitä. Poltetusta savesta valmistettu kennoharkko on lähtökohtaisesti materiaali, jonka virheensietokyky on korkea eli se sietää hyvin erilaisia muuttuvia olosuhteita ja jopa käytön aikaisia virheitäkin, korjausrakennuttamispäällikkö Ville Laitinen perustelee valintaa.
Valmistuessaan koulut palvelevat yläkouluikäisiä opetustiloina ja osin myös vapaa-ajan harrastustiloina.

– Alakouluista on siirtymässä yläkouluun suuri määrä oppilaita, joille ei löydy tiloja olemassa olevista kiinteistöistä. Uudisrakentaminen oli käytännössä ainut vaihtoehto tilatarpeen ratkaisemiseksi, Ville Laitinen Liikelaitos Oulun Tilakeskuksesta kertoo.

Kennoharkkorakentaminen yleistyy Suomessa

Oulun kouluhankkeissa kantavana ulkoseinäratkaisuna käytetään Wienerbergerin Poroton S8 P -harkkoa. Suurikokoisen tiiliharkon eristävyyttä parantaa kennostoissa käytetty perliittirouhe. Kosteusteknisiltä ominaisuuksiltaan perliitti toimii tiilen tavoin. Kevyt ja väriltään valkoinen, koostumukseltaan raemainen perliitti on myös yleisesti käytetty luonnollinen ja ympäristöystävällinen maanparannusaine.

– Pientalorakentamisessa ilmaeristeinen kennotiiliharkko on kasvattanut viime vuosina suosiotaan ja Porotherm-harkkotaloja löytyy jo lukuisia eri puolilta Suomea. Nyt savipohjaisen harkon kiinnostus kasvaa myös suuremmissa rakennushankkeissa. Esimerkiksi Kotkassa ja Joensuussa on alkanut Poroton-asuinkerrostalojen rakennustyöt. Rovaniemellä kennoharkot puolestaan valittiin Lapin yliopiston harjoittelukoulun laajennuksen runkoratkaisuksi, Wienerbergerin rakennustekninen johtaja Juha Karilainen toteaa.

Oulussa kennoharkkorunko tullaan verhoilemaan Wienerbergerin Graniitinkirjava Makasiini -tiilellä.
– Kennoharkkorungon voi viimeistellä lähes millä tahansa julkisivumateriaalilla. Tyypillisesti harkkopinta rapataan, joskin tiiliverhouksen etuna muihin materiaaleihin verrattuna on julkisivupinnan pitkäaikaiskestävyys ja huoltovapaus, Juha Karilainen muistuttaa.

Yksiaineisesta rakentamisesta ratkaisu sisäilmaongelmiin

Ensimmäisten kennoharkoilla toteutettavien koulurakennusten rakentamista seurataan mielenkiinnolla niin Oulussa kuin muualla Suomessa. Koulujen sisäilmaongelmat ovat yleisesti tiedossa ja ratkaisuja turvallisten ja terveellisten tilojen varmistamiseksi etsitään monessa kaupungissa ja kunnassa.
– Kennoharkkorakentamisen pilottina toimiminen merkitsee meille positiivista odotusta ja virettä koko hankkeelle. Poltetulla tiilellä on erinomainen maine ja vaikka kennoharkko on tuotteena Suomessa melko uusi, on se materiaalina vanha ja hyvin tunnettu, Ville Laitinen huomauttaa.
– Jos halutaan muuttaa asioita, joskus täytyy osata tehdä poikkeavasti. Me olemme nyt ottaneet oman askeleemme muutoksen tiellä ja katsomme, mitä kokemuksia tästä saamme. Jokainen hankkeen osapuoli haluaa tuottaa aidosti hyvää lopputulosta.

FAKTAT

Metsokankaan koulu, 2800 brm2
Ritakankaan koulu, 2560 brm2
Molempien koulujen rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2018
Poroton-muuraustyöt käynnistyivät viikolla 27
Rakennuttaja: Liikelaitos Oulun Tilakeskus
Rakentaja: NCC Suomi Oy
Valmistuminen: elokuu 2019
Runkomateriaali:
Poroton S8 P -harkko
Mitat 248x490x249 mm
Paino 22,7 kg/kpl
Lämmönläpäisykerroin 0.16 W/m2K
Puristuslujuusluokka harkolle 10 MN/m2
Ääneneristävyys dB ≥ 48

Oulun kaupunki / Liikelaitos Oulun Tilakeskus
Korjausrakennuttamispäällikkö Ville Laitinen
ville.laitinen@ouka.fi

Rakennustekninen johtaja Juha Karilainen
juha.karilainen@wienerberger.com

Poroton-harkkorunko on yksiaineinen ja hengittävä eli kosteutta läpäisevä.
Lataa
Suurikokoisen tiiliharkon eristävyyttä parantaa kennostoissa käytetty perliittirouhe. Kosteusteknisiltä ominaisuuksiltaan vulkaaninen kiviaines toimii tiilen tavoin.
Lataa
Oulussa rakennetaan parhaillaan Suomen ensimmäisiä kennoharkkorunkoisia koulurakennuksia. Kuva Metsokankaan työmaalta.

Kumpulantie 15

0207 489 200http://www.wienerberger.fi

Wienerberger on maailman johtava tiilituotteiden valmistaja ja markkinoija. Kaikkiaan konsernilla on toimintaa yli 30 maassa. Suomessa yrityksellä on toimipiste Helsingissä ja tehdas Korialla. Suomessa myytävät tiilituotteet ovat pääosin valmistettu kotimaassa paikallisista raaka-aineista. Suurin tuoteryhmä on Terca-julkisivutiilet. Lisäksi Wienerbergerin valikoimaan kuuluvat käsinlyödyt sisustustiilet ja -laatat, keraamiset Koramic-kattotiilet, sekä Penter-maankatetiilet. Valikoimaa täydentävät lisäksi Terca-tiilitalon rakennusjärjestelmä, Porotherm- ja Poroton-kennotiiliharkot sekä keraamisiin tiililaattoihin perustuva Argeton-julkisivuverhousjärjestelmä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Wienerberger Oy

K2S-arkkitehtien suunnittelema Hotelli Paasitorni palkittiin erikoispalkinnolla kansainvälisessä tiiliarkkitehtuurikilpailussa13.5.2014 13:02:00 EEST | Tiedote

- Kansainvälisen Wienerberger Brick Award 2014 tiiliarkkitehtuurikilpailun palkinnot jaettiin 8. toukokuuta Wienin Arkkitehtuurikeskuksessa järjestetyssä tilaisuudessa Itävallassa. - Kilpailussa jaettiin pääpalkinto sekä palkinnot viidessä eri kategoriassa. Lisäksi jaettiin kaksi Wienerberger -erikoispalkintoa. - Pääpalkinnon vei Thaimaan Film Instituutti ja suomalainen Hotelli ja Kokouskeskus Paasitorni palkittiin erikoispalkinnolla hienosta ja luovasta tiiliarkkitehtuuristaan.