Out of the box – ajatuksia tulevaisuuden verkkoyhtiöistä

Oman laatikon ulkopuolelle kannattaa välillä kurkistaa. Pyysimme yli 30 vuotta energia-alalla toiminutta Mika Huttua kertomaan ajatuksiaan verkkoyhtiöiden tulevaisuudesta. Hänellä on alan kokemusta Helsingistä Enontekiölle ja tällä hetkellä hän toimii käytönjohtajana Tornionlaakson Sähkö Oy:ssä sekä Tornionlaakson Voima Oy:ssä.

Mitä mieltä olet nykyisestä sähkön siirtohinnoittelusta?

Nykyisellään sähkönkuluttaja näkee siirtohinnan pelkkänä rivitietona laskulla ja uskoo, että sillä katetaan sähköverkon suuret investoinnit ja kunnossapito. Tämä on vain osatotuus.

Siirtohinta sisältää monia asioita, jotka eivät näy tavalliselle kuluttajalle. Esimerkiksi suurhäiriöihin varautuminen on tehtävä, joka ei tuo verkkoyhtiöille yhtään enempää liikevaihtoa. Isossa kuvassa varautuminen kuitenkin vähentää kustannuksia noin kymmenkertaisesti toiminnan kehittämiseen käytettyyn rahaan verrattuna pitkällä aikavälillä.

Toinen siirtohintoihin vaikuttava seikka on kehityshankkeiden pilotointi. Niiden kautta verkkoyhtiöt pysyvät kehityksessä mukana. Näin voidaan löytää kustannustehokkaita ja innovatiivisia ratkaisuja, jotka pitkällä aikavälillä palvelevat asiakkaiden ja viranomaisten  tarpeita ja vaatimuksia.

Onko tulevaisuuden verkkoyhtiö uhka vai mahdollisuus?

Astutaan hetkeksi maailmaan, jossa lainsäädäntö ja oma ajatusmaailma eivät rajoita innovatiivisuutta ja uusia liiketoimintamalleja.

Tällä hetkellä verkkoyhtiöt elävät ajassa, jossa sähköverkkoihin investoidaan käyttövarmuuden ehdoilla. Tämä on hyvä asia, mutta jos asiaa ajatellaan laajemmin, täyttävätkö investoinnit myös tulevaisuuden tarpeet ja vaatimukset?

Kokonaisuuteen liittyy aina energian tuotanto ja siirto. Kumpikin osa-alue on riippuvainen toisistaan. Pientuotannon lisääntyessä uudet yksittäiset tuotantokohteet eivät ole uhka, sillä suurempien kokonaisuuksien linkittyminen yhteen tuo verkkoyhtiölle sekä haasteita että mahdollisuuksia.

Onko verkkoyhtiöillä vielä monopoliasema 15 vuoden päästä?

Kuka olisi uskonut kymmenen vuotta sitten, että kilpailulta suljettu rautatieverkosto voidaan jalostaa myös kaupalliseen käyttöön? Samaa tulevaisuutta voidaan visioida myös sähköverkkojen osalta.

Pientuotantoketjujen kasvaessa ja akkuvarastojen yleistyessä tehokas ja häviötön energian siirto on avainasemassa. Voisivatko verkkoyhtiöt rakentaa ja kehittää infraa jo valmiiksi tähän suuntaan, ja voisiko siitä saada uutta liiketoimintaa? Akkuvarastoja voidaan käyttää tukemaan haja-asutusalueiden sähkönjakelun toimintavarmuutta ja samalla parantaa häviöihin ja laatuun liittyviä haasteita.

Minkälainen verkkoyhtiö voisi olla tulevaisuudessa?

Järvi-Suomen Energialla on jo monen vuoden positiivinen kokemus tasasähköjärjestelmästä. Siinä on mielestäni osaratkaisu kokonaisuuden hallintaan. Mukaan voisi valjastaa pientuotannon, akkuvarastot, sähköverkon hallinnan sekä häviöttömän siirron. Tämä konsepti monistettuna ja digitaalisilla palveluilla täydennettynä edesauttaa menestystä jatkossakin.

Tulevaisuuden verkkoyhtiö on eri liiketoimintojen ohjuri ja johtaja, joka mahdollistaa innovatiivisten kumppanuuksien yhdistämisen kiinteästi omaan ydintoimintaansa. Voittajia ovat sekä asiakkaat että alueelliset yritykset. Hyvä motto tulevaisuutta ajatellen onkin: Älä anna markkinan ohjata liiketoimintaasi, ohjaa markkinaa itse.

Järvi-Suomen Energian vierasbloggaajana käytönjohtaja Mika Huttu Tornionlaakson Sähköstä sekä Tornionlaakson Voimasta.