Outi Alanko-Kahiluoto fortsätter som Museiförbundets ordförande

Riksdagsledamot Outi Alanko-Kahiluoto har valts enhälligt för en tredje period som Finlands Museiförbunds ordförande på förbundets 95:e årsmöte som ordnades i Vasa den 24.5.2018.

På mötet valdes också tre nya medlemmar till Finlands Museiförbunds styrelse. I styrelsen börjar Teemu AholaTaina Myllyharju och Johanna Rassi.

Fortstyrelsens utvecklingschef Timo Kukko som stod i tur att avgå valdes för en fortsatt treårig period i styrelsen.

Som gamla medlemmar i Finlands Museiförbunds styrelse fortsätter Forssa museums chef Kati Kivimäki, Aboa Vetus & Ars Nova -museets chef Johanna Lehto-Vahtera, Helsingfors stadsmuseums direktör Tiina Merisalo, Varkaus museers direktör för museiväsendet Hanna-Kaisa Melaranta, Nationalgalleriets samlingsförvaltningschef Riitta Ojanperä, Satakunda Museums chef Juhani Ruohonen, Mobilias direktör Heidi Rytky och Mellersta Finlands direktör för museiväsendet Heli-Maija Voutilainen.