Outi Alanko-Kahiluoto fortsätter som Museiförbundets ordförande

Riksdagsledamot Outi Alanko-Kahiluoto har valts enhälligt för en tredje period som Finlands Museiförbunds ordförande på förbundets 95:e årsmöte som ordnades i Vasa den 24.5.2018.

På mötet valdes också tre nya medlemmar till Finlands Museiförbunds styrelse. I styrelsen börjar Teemu AholaTaina Myllyharju och Johanna Rassi.

Fortstyrelsens utvecklingschef Timo Kukko som stod i tur att avgå valdes för en fortsatt treårig period i styrelsen.

Som gamla medlemmar i Finlands Museiförbunds styrelse fortsätter Forssa museums chef Kati Kivimäki, Aboa Vetus & Ars Nova -museets chef Johanna Lehto-Vahtera, Helsingfors stadsmuseums direktör Tiina Merisalo, Varkaus museers direktör för museiväsendet Hanna-Kaisa Melaranta, Nationalgalleriets samlingsförvaltningschef Riitta Ojanperä, Satakunda Museums chef Juhani Ruohonen, Mobilias direktör Heidi Rytky och Mellersta Finlands direktör för museiväsendet Heli-Maija Voutilainen.

Arkistot, kirjastot ja museot tyytyväisiä tietosuojalakiin – julkaisuoikeus kaipaa täsmennystä14.11.2018 14:57Tiedote

Kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen KAM-juridiikkaryhmän mukaan kansallinen tietosuojalaki on toteutumassa siten, että se antaa muistiorganisaatioille hyvät edellytykset henkilötietoja sisältävien kulttuuriperintöaineistojen käsittelyyn yleishyödyllisessä arkistointitarkoituksessa. Henkilötietoja sisältävän kulttuuriperintöaineiston julkaisemisen mahdollistava nimenomainen säännös olisi kuitenkin tärkeä lisäys.

Näyttelypalkkiokokeilu on onnistunut – Suomen museoliitto, Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura kannattavat hyvän käytännön laajentamista25.10.2018 11:02Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön näyttelypalkkiokokeilun toinen hakukierros on osoittautunut onnistuneeksi. Rahoituksen ansiosta yli puolet Suomen taidemuseokohteista maksaa taiteilijoille korvauksen näyttelyn pitämisestä. Museoita edustava Suomen museoliitto sekä visuaalisen alan järjestöt Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura toivovatkin, että ensi vuonna kokeilu olisi entistä laajempi.