Outi Alanko-Kahiluoto jatkaa Museoliiton puheenjohtajana

Kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto on valittu yksimielisesti kolmannelle kaudelle Suomen museoliiton puheenjohtajaksi Vaasassa järjestetyssä liiton 95. vuosikokouksessa 24.5.2018.

Museoliiton hallituksen jäseniä puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluodon johdolla. Kuva Tanja Salonen.

Kokouksessa valittiin myös kolme uutta jäsentä Suomen museoliiton hallitukseen. Hallituksessa aloittavat Tampereen museoiden / Museokeskus Vapriikin kokoelmapäällikkö Teemu Ahola, Tampereen taidemuseon johtaja Taina Myllyharju ja Suomen Lelumuseo Hevosenkengän johtaja Johanna Rassi

Erovuorossa ollut Metsähallituksen kehittämispäällikkö Timo Kukko valittiin hallitukseen kolmivuotiselle jatkokaudelle.

Vanhoina jäseninä Suomen museoliiton hallituksessa jatkavat Forssan museon johtaja Kati Kivimäki, Aboa Vetus & Ars Nova -museon johtaja Johanna Lehto-Vahtera, Helsingin kaupunginmuseon johtaja Tiina Merisalo, Varkauden museoiden museotoimenjohtaja Hanna-Kaisa Melaranta, Kansallisgallerian kokoelmahallintajohtaja Riitta Ojanperä, Satakunnan Museon johtaja Juhani Ruohonen, Mobilian johtaja Heidi Rytkyja Keski-Suomen museotoimenjohtaja Heli-Maija Voutilainen

Arkistot, kirjastot ja museot tyytyväisiä tietosuojalakiin – julkaisuoikeus kaipaa täsmennystä14.11.2018 14:57Tiedote

Kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen KAM-juridiikkaryhmän mukaan kansallinen tietosuojalaki on toteutumassa siten, että se antaa muistiorganisaatioille hyvät edellytykset henkilötietoja sisältävien kulttuuriperintöaineistojen käsittelyyn yleishyödyllisessä arkistointitarkoituksessa. Henkilötietoja sisältävän kulttuuriperintöaineiston julkaisemisen mahdollistava nimenomainen säännös olisi kuitenkin tärkeä lisäys.

Näyttelypalkkiokokeilu on onnistunut – Suomen museoliitto, Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura kannattavat hyvän käytännön laajentamista25.10.2018 11:02Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön näyttelypalkkiokokeilun toinen hakukierros on osoittautunut onnistuneeksi. Rahoituksen ansiosta yli puolet Suomen taidemuseokohteista maksaa taiteilijoille korvauksen näyttelyn pitämisestä. Museoita edustava Suomen museoliitto sekä visuaalisen alan järjestöt Ornamo ja Suomen Taiteilijaseura toivovatkin, että ensi vuonna kokeilu olisi entistä laajempi.