Ovatko kaupungit kaupungistumisen pahimpia jarruja? Vuokranantajat vaativat kunnianhimoisempaa kasvua ja sujuvuutta rakentamiseen

Kaavoitus, tonttipolitiikka ja lupaprosessien tehokkuus ovat merkittävässä asemassa eri alueiden kehityksen kannalta. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat vaatii kaupungeilta kunnianhimoisempaa suhtautumista kasvuun ja sujuvuutta rakentamiseen. Tämä varmistaisi myös vuokramarkkinoiden sujuvan kehityksen kaupungistuvassa Suomessa.

”Koronan aiheuttamasta hengähdystauosta huolimatta kaupungistuminen on megatrendi, joka todennäköisesti jatkuu voimakkaana. Sen pääajuri on ihmisten omat valinnat – halu muuttaa kaupunkeihin opiskelupaikkojen ja työmahdollisuuksien takia mutta myös palvelujen ja muiden ihmisten perässä. Taitavat kaupungit ymmärtävät keskeisen roolinsa ja pystyvät luomaan edellytyksiä kaupungin elinvoiman kasvattamiseksi”, toteaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

”Pahimmillaan kaupungit taas toimivat itse kaupungistumisen pahimpana jarruna: Ei kaavoiteta riittävästi ja nopeasti, rakennusluvissa kestää pitkään, asetetaan erilaisia rakentamiskustannuksia nostavia määräyksiä, ei investoida riittävästi joukkoliikenteeseen ja tonttipolitiikka on jäykkää. Ratkaisuksi korkeaksi kohonneisiin asumiskustannuksiin tarjoillaan lähinnä julkisesti tuetun asuntotuotannon lisäämistä”, Hughes kuvaa.

Ratkaisuna riittävä asuntotarjonta ja kevyemmät kaavamääräykset

Suomen Vuokranantajat on laatinut lukuisia ehdotuksia kaupunkien kasvun vauhdittamiseksi. Järjestön mukaan korkeiden vuokrien taustalla on ennen kaikkea kysyntään nähden riittämätön asuntotarjonta. Ainoa kestävä keino asuntojen hintojen ja vuokratason kasvun hillitsemiseksi on huolehtia tarjonnan riittävyydestä alueilla, joihin kysyntää kohdistuu eniten.

”Riittävän asuntotarjonnan varmistamiseksi tarvitaan sekä julkisia että yksityisiä investointeja. Paras tapa edistää asuntorakentamista on parantaa yksityisen, markkinaehtoisen asuntotuotannon edellytyksiä. Esimerkiksi täydennysrakentamista tulisi vauhdittaa ja asuntojen hintaa nostavia kaavamääräyksiä lieventää. Määräyksiä pitäisi purkaa muun muassa autopaikkojen sekä asuntojako- ja kokomääräysten osalta. Lisäksi toimistojen ja liiketilojen muuttamista asunnoiksi tulisi helpottaa”, Hughes ehdottaa.

”Kaupunkien tulisi myös tunnistaa yksityisten vuokranantajien keskeinen merkitys riittävän ja ihmisten tarpeita vastaavan asuntotarjonnan varmistamisessa. Julkisella asuntotuotannolla on oma tärkeä roolinsa erityisryhmien asuntotarpeeseen vastaamisessa, mutta yksinomaan sen avulla ei pystytä vastaamaan kasvavien kaupunkien asuntotavoitteisiin. Julkisesti tuettuja asuntoja kannattaa rakentaa vain, jos ne eivät syrjäytä yksityisiä investointeja. Lisäksi julkisen vuokra-asuntotuotannon kustannusten tulisi olla läpinäkyviä siten, että myös siihen kohdistuvat tuet, kuten alennetut tonttien hinnat ja vuokrat, olisi laskettu auki kaupunkien talousarvioissa”, toteaa Hughes.

Suomen Vuokranantajat järjestävät yhdessä Rakennusteollisuuden, Kiinteistöliiton ja Raklin kanssa Suuren kaupunkikeskustelun tiistaina 25.5. kello 14-17. Virtuaaliseminaari on kaikille avoin.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

MEDIAKUTSU: Suuri kaupunkikeskustelu 25.5.2021 klo 14-17 – kevään kiinnostavin virtuaaliseminaari asuntomarkkinoista21.5.2021 10:44:26 EEST | Kutsu

Kaupungit ovat kehityksen ja kasvun keskiössä. Tästä syystä järjestämme Suuren kaupunkikeskustelun 25.5.2021 klo 14-17 ratkaisujen etsimiseksi. Tule virtuaaliseminaariin kuulemaan asuntomarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta, kaupunkipolitiikan haasteista ja asuntopolitiikan suunnitelmista. Esiintymässä ja keskustelemassa asuntopolitiikan ja -markkinoiden kiinnostavia vaikuttajia, pääpuhujana ympäristöministeri Krista Mikkonen valottamassa asuntopolitiikan suurta kuvaa ja suunnitelmia.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.