Över 600 reflexflaggor för flyttfåglarnas säkerhet

Vasa Elnät hänger upp reflexflaggor i luftledningarna redan för sjunde året i rad. Sammanlagt har man i år hängt upp över 600 stycken i särskilt utvalda linjer nära vattendrag och åkermarker i Korsholm, Malax, Närpes och Korsnäs. Med hjälp av flaggorna vill man hindra fåglarna från att krocka med ledningarna. I samma veva minskar elavbrotten som orsakas av krockarna.

– Miljöansvar är en viktig del av vår verksamhet. Reflexflaggorna ska hindra fåglarna från att flyga in i elledningarna. Kollisioner av den här typen har skett några tiotal gånger per år, berättar Vasa Elnäts underhållsplanerare Marko Hakamäki.

De senaste åren har det skett fler gånger än tidigare. Hakamäki misstänker att det rör sig större mängder stora flyttfåglar inom vårt område än förr.

– Reflexflaggor som fladdrar i vinden är lättare att upptäcka för fåglarna än bollarna vi använde förr i samma syfte. Också fågelbeskyddare rekommenderar att använda just reflexflaggor.

– Platsen där flaggorna installeras väljs ut enligt kundernas anmälan samt våra egna observationer.

Obs! Anträffbar måndag 14.3

Marko HakamäkiUnderhållsplanerareVasa Elnät

Tel:+35863245450

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 135 personer och omsättningen år 2021 utgjorde ca 209 milj. euro. År 2022 fyller Vasa Elektriska 130 år.

Nuläget på elmarknaden kräver nya typer av avtal10.5.2022 07:10:00 EEST | Tiedote

I januari–mars uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 62,3 miljoner euro (51,0 M€). Den höga omsättningen ledde ändå inte till någon vinst. Rörelsevinsten blev negativ och landade på -3,3 miljoner euro (6,5 M€). Soliditetsgraden sjönk till 45,3 procent (53,0 %). Orsaken till det svaga resultatet ligger framför allt i höga anskaffningskostnader för el, något som påskyndar framtagning av nya verksamhetssätt i energibranschen.