HUS

Övergången till Apotti fortsätter som planerat

Jaa

Patient- och klientdatasystemet Apotti togs på lördagen i bruk på Mejlans sjukhusområde, Tölö sjukhus och i flera andra av HUS sjukhus. Alla sjukhusen fungerar normalt och på jourerna har det inte varit mera bråttom än vanligt.

Chefsöverläkare Markku Mäkijärvi är nöjd med hur övergången hittills gått.  

“Det första skedet av övergången under veckoslutet har som helhet gått relativt bra. Vården av patienterna har trots den stora och utmanande förändringen fortsatt normalt”, sammanfattar Mäkijärvi. 

Mängden problem som uppstått i samband med införandet har varit enligt vad man förväntat sig. Problemen har lösts effektivt under hela veckoslutet med tanke på de ökande mängderna användare och patienter nästa vecka. 

”Vårt mål var att patienterna skulle märka så lite som möjligt av övergången till Apotti och under veckoslutet har vi vi tack vare personalens engagemang lyckats med det”, fortsätter Mäkijärvi. 

Nästa vecka följer man intensivt läget på HUS då flera polikliniker öppnar efter helgen. 

“Det verkligt stora testet ligger fortfarande framför oss, då patientmängderna mångfaldigas i och med vardagen”, konstaterar Mäkijärvi.

Apotti togs på lördagen 31.10.2020 i bruk på Mejlans tornsjukhus, Mejlans triangelsjukhus, Kliniken för cancersjukdomar, Haartmanska sjukhuset, Ögon-öronsjukhuset, Nya barnsjukhuset, Hud- och allergisjukhuset, Tölö sjukhus, Kirurgiska sjukhuset samt inom HUS verksamhet på Malms, Dals, Aurora och Hertonäs sjukhus.

Följ nyhetsflödet om övergången till Apotti på vår webbplats: www.hus.fi/apotti/uutiset-nyheter

Pressmeddelande 31.10.2020: Det stora införandet av Apotti har förlöpt väl


För mera information
Markku Mäkijärvi, chefsöverläkare, HUS,
Tfn 050 428 7660

Bakgrund

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa. Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab.

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen cirka 680 000 patienter. Våra nästan 27 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till oss.

HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme