HUS

Övergången till Apotti gick som planerat

Dela

Det sista omfattande införandet av patient- och klientdatasystemet Apotti på HUS har framskridit enligt planen. Återgången till en normal produktionsnivå fortsätter på sjukhusen. Det har inte heller förekommit några nya större störningar de senaste dagarna.

På HUS har man på ett lugnt sätt följt utvecklingen av det sista omfattande införandet av patient- ochklientdatasystemet Apotti. Som helhet har övergången  gått enligt planerna, i vissa fall rent av bättre än förväntat. 

Man arbetar fortfarande med några seglivade problem som kan ta flera veckor att lösa. Hanteringen av remissernasamtintegreringen av automaterna för distribution av läkemedel ska ännu lösas av Apotti-experterna. Särskild ansträngningar görs nu för att lösa problem en relaterade tillbehandling av cancermedläkemedel i tablettform. Inga av det här problemen har äventyrat patientsäkerheten även om vårdpersonalens arbetsmängd ökat och arbetetkräverhögprecision. 

“Jag är för närvarande försiktigt nöjd med situationen. Vi går mot normala produktionssiffror helt enligt förhandsplanerna. Om det fortsätter på samma viskan vi enligt planen återgå till en normal produktionsnivå på enheterna om fyra veckor. Det har varit vårt mål och jag tror också vi kommer att uppnå det”, säger chefsöverläkare Markku Mäkijärvi.  

Det tredje införandet som nu gjorts har varit det största vid HUS, då bland annat alla enheter på Mejlans sjukhusområde inkluderades. Apotti är nu ett centralt verktyg inom hela HUS för över 20 000 läkare, sjukskötare och andra experter.

Rapporteringenpå HUS webbplats om införandet av Apotti avslutas i morgon fredag 13.11.2020: www.hus.fi/apotti/uutiset-nyheter 

Pressmeddelande 6.11.2020: Apotti kom till HUS för att stanna 

För mera information:  

Markku Mäkijärvi 
Chefsöverläkare HUS  
050 428 7660 

Följ nyhetsflödet om övergången till Apotti på vår webbplats:www.hus.fi/apotti/uutiset-nyheter 

Bakgrund 

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter stora ffsenast i slutet av år 2020. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa. Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab. 

Nyckelord

Om

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen cirka 680 000 patienter. Våra nästan 27 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till oss.

HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.

Följ HUS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från HUS

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum