Övertids- och skiftbytesförbud i järnvägsbranschen börjar den 24 februari – konkurrenskraftsavtalet en stötesten i förhandlingarna

Övertids- och skiftbytesförbudet gäller alla arbeten som omfattas av kollektivavtalet för järnvägsbranschen.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL utlyser övertids- och skiftbytesförbud i järnvägsbranschen. Förbudet inleds måndagen 24 februari och gäller tills vidare.

Järnvägsbranschens kollektivförhandlingar har pågått sedan 3 december 2019. Förhandlingarna går trögt på grund av Paltas inflexibilitet.

– Palta har i förhandlingarna visat en tydlig ovilja att bidra till att nå en uppgörelse, berättar Teppo Järnstedt, ordförande för Spårproffsen JHL rf.

Den största tvistefrågan i förhandlingarna har varit att stryka konkurrenskraftsavtalets arbetstidsförlängning, säger Järnstedt.

JHL:s övertids- och skiftbytesförbud gäller alla arbeten som omfattas av kollektivavtalet för järnvägsbranschen. JHL avråder även från lokala avtal.

Förbudet gäller inte arbeten där ett avbrott skulle medföra fara för liv och hälsa. Övertids- och skiftbytesförbudet gäller inte heller arbete för att trygga den allmänna säkerheten eller skydda egendom, som på grund av sin natur inte kan skjutas upp.

Mer information:
Spårproffsen JHL rf:s ordförande Teppo Järnstedt, 050 537 2412
JHL:s avtalsombud Hannu Mattila, 040 582 3631

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL