Övertidsförbud för JHL:s medlemmar inom energibranschen fr.o.m. den 1 februari

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL har beslutat att utlysa ett övertidsförbud för JHL-anslutna arbetstagare som omfattas av kollektivavtalet för elbranschen – energi – ICT – nätverk. Orsaken för arbetskonflikten är arbetsgivarförbundens ovilja att tillsammans komma överens om arbetsvillkoren.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL övervakar sina medlemmars intressen och har beslutat att utlysa övertidsförbud för arbetstagare som omfattas av kollektivavtalet för elbranschen - energi - ICT - nätverk. Övertidsförbudet börjar den 1 februari 2018 kl. 06.00 om parterna inte träffar ett nytt kollektivavtal för branschen före det. Övertidsförbudet är i kraft tills vidare.

JHL utlyser övertidsförbudet i syfte att påskynda förhandlingarna fram mot slutet av januari. JHL strävar efter att träffa ett avtal före utgången av januari.

Övertidsförbud är en laglig stridsåtgärd fr.o.m. 1.2.2018 då branschen är i avtalslöst läge. Arbetskollektivavtalet löper ut 31.1.2018.

Övertidsförbud föregicks av grundligt övervägande

Förhandlingarna mellan förbunden och arbetsgivarna har hamnat i en situation där arbetsgivaren erbjuder endast alternativlösa förslag. Energiindustrin rf och Arbetsgivarna för servicebranscherna erbjuder förhandlingsframställningar där inget slås fast och ansvaret för besluten flyttas vidare till lokal nivå. Arbetsgivarorganisationerna anser att det bästa sättet att kringgå den fackliga intressebevakningen är att pressa på arbetsplatsernas förtroendemän tills de går med på avtal till arbetsgivarens fördel.

JHL har strävat efter att på ett ansvarsfullt sätt främja företagens framgång och förmåga att bedriva framgångsrik näringsverksamhet på energibranschen. Nu förefaller det som om förhandlings- och avtalsalternativen börjat ta slut. De erbjudna försämringarna och arbetsgivarens förslag att få diktera villkoren är inte det rätta sättet att försöka återställa förtroendet eller arbetstagarnas köpkraft i det förbättrade ekonomiska läget. Energi- och elnätsföretagen gör goda resultat och de har goda framtidsutsikter. Det finns rum för löneförhöjningar och förbättrade arbetsvillkor, eftersom branschen så gott som hållit nollinjen de senaste fyra åren.

Övertidsförbudets praktiska innebörd

Under övertidsförbud vägrar arbetstagarna att utföra arbete som överskrider den ordinarie arbetstiden. Arbetstagare med flexibla arbetstider arbetar högst den avtalade dagliga arbetstiden, arbetstagarna ska inte samla plustimmar i arbetstidssaldot. Arbetstagarna får inte utföra mer- eller övertidsarbete. Om arbete som utförs under beredskaptid är mer- eller övertidsarbete, utförs arbetet inte. Om arbetstagaren och arbetsgivaren kommit överens om beredskapsarrangemang på förhand, ska arbetstagaren eller förtroendemannen meddela arbetsgivaren om att de arbetsuppgifter som görs inom ramen för beredskap inte kan utföras som övertidsarbete. Jouruppgifter sköts så att telefonsamtal och felanmälningar tas emot. Reparationsåtgärder vidtas inom ordinarie arbetstid när följande skift inleder sitt arbete. Från detta datum förbjuds arbetstagare och förtroendemän att avtala om ändringar i arbetsskiftsförteckningen med arbetsgivaren.

Mer information:
Branschchef Håkan Ekström JHL, 040 828 2865, hakan.ekstrom@jhl.fi
Avtalsombudsman Kari Lehtinen JHL, 050 566 1567, kari.lehtinen@jhl.fi

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.

"Esimies sanoi, että ota ryhmä mukaan vessaan ja leikitä samalla, kun vaihdat vaippaa" JHL: Moniin yksityisiin päiväkoteihin ei palkata riittävästi henkilökuntaa3.2.2019 13:00:00Tiedote

Yksityisissä päiväkodeissa ei aina pystytä hoitamaan lapsia kunnolla, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo. Pahimmillaan henkilökunnan on vaikea huolehtia edes siitä, että lapsilla on riittävästi ruokaa ja vaipat pystytään vaihtamaan. Ongelmat johtuvat siitä, että yritykset eivät ota kaikkiin vuoroihin riittävästi henkilökuntaa.

JHL ja SuPer vaativat hoitajamitoitusta lakiin – turvallisuus on ykkösasia1.2.2019 15:43:02Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaativat vanhustenhoidon hoitajamitoitusta lakiin. Liitot vaativat myös sanktioita lain noudattamatta jättämisestä. JHL:n ja SuPerin edustajat tapasivat tänään ministeri Annika Saarikon, asiantuntijoita sekä valvontaviranomaisen ja työnantajan edustajia. Liitot veivät tavoitteensa ministerille vanhustenhoidon tilan korjaamiseksi.