OX2 ja Renewable Power Capital sinetöivät 171 megawatin sopimuksen – Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentaminen alkaa

Pohjoismainen, Euroopan johtava maatuulivoimatoimija OX2 ja kanadalaista eläkevarallisuutta sijoittava Renewable Power Capital (RPC) ovat sinetöineet tammikuussa tehdyn 171 megawatin sopimuksen. Nyt tehty investointipäätös mahdollistaa Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentamisen. Jo vuonna 2013 käynnistetty hanke sijaitsee Pohjanmaalla Mustasaaren ja Vaasan alueilla.

Kuvassa OX2:n rakennuttama ja hallinnoima Jouttikallion tuulipuisto. Kuva: OX2 mediapankki

Merkkikallio on yksi kolmesta sopimukseen kuuluvasta tuulipuistosta. Sievin Puutikankankaalla ja Kurikan Rustarissa rakennustyöt käynnistyivät jo vuoden alussa. Merkkikallion investointia ovat jarruttaneet yli neljä vuotta jatkuneet kaavan oikeuskäsittelyt.

Merkkikallion tuulipuistoon on nousemassa 15 tuulivoimalaa, joiden kokonaisteho on yhteensä 82,5 megawattia. Tuulipuiston rakentaminen aloitetaan 12 voimalan osalta heti ja loput kolme voimalaa toteutetaan sen jälkeen, kun niiden rakennusluvat saavat lainvoiman. OX2 toteuttaa kaikki kolme sopimukseen kuuluvaa tuulipuistoa avaimet käteen -periaatteella. Rakentamisen jälkeen se jää vastaamaan puistojen teknisestä ja taloudellisesta hallinnoinnista.

Kun kaikki kolme tuulipuistoa luovutetaan RPC:lle vuonna 2022, on niiden arvioitu vuosituotanto lähes 590 gigawattituntia, mikä vastaa noin 118 000 kotitalouden sähkönkulutusta.

"Tuntuu helpottavalta, että investointi viimein toteutuu kahdeksan vuotta jatkuneen hankekehityksen jälkeen. Varsinkin, kun Suomessa on samaan aikaan investointipula sekä kasvava uusiutuvan energian tarve. Hankekehitysajasta noin puolet on kulunut oikeuskäsittelyihin, joka on kestämätön tilanne”, sanoo OX2:n maajohtaja Teemu Loikkanen.

”Tuulivoimapuisto on Mustasaaren kunnan ensimmäinen ja siksi hyvin merkityksellinen kunnalle. Meille on tärkeää olla omalta osaltamme mukana globaalissa vihreässä siirtymässä”, sanoo Mustasaaren kunnanjohtaja Rurik Ahlberg.

OX2 käynnistää Merkkikallion myötä viidennentoista tuulipuiston rakentamisen Suomeen.

Lisätietoa hankkeista:

Merkkikallio, Mustasaari ja Vaasa:

• 15 tuulivoimalaa, yhteensä 82,5 MW, joiden kokonaiskorkeus 240 metriä
  • Infratyöt: Suvic
  • Muuntajat: Multirel/Koncar

Puutikankangas, Sievi:

• 8 tuulivoimalaa, yht. 44 MW, joiden kokonaiskorkeus 240 metriä
  • Infratyöt: Suvic

Rustari, Kurikka:

• 8 tuulivoimalaa, yht. 44 MW, joiden kokonaiskorkeus 230 metriä
  • Infratyöt: Tallqvist
  • Sähköasemat: VEO Oy

Maajohtaja Teemu Loikkanen, OX2 Suomi, p. +358 50 373 6243, teemu.loikkanen@ox2.com

OX2 kehittää, rakentaa ja hallinnoi uusiutuvaa energiantuotantoa. Laajamittaisen, maalla tuotettavan tuulivoiman rakentajana OX2 on 15 viime vuoden aikana noussut johtavaan asemaan toteutettuaan yli 2,4 GW tuulivoimaa Pohjoismaihin. OX2 hallinnoi tällä hetkellä 44 tuulipuistoa (2,28 GW). Lisäämällä uusiutuvan energian tuotantoa OX2 edistää muutosta kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2:lla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Liettuassa, Puolassa ja Ranskassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Liikevaihto vuonna 2020 oli noin 510 miljoonaa euroa. Lisätietoja osoitteesta www.ox2.com

OX2 ostaa 600 megawatin tuulivoimahankkeet Tornatorilta16.12.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Euroopan suurin maatuulivoiman rakentaja, uusituvan energian yhtiö OX2 ja kestävään metsätalouteen erikoistunut yhtiö Tornator ovat sopineet merkittävän tuulivoimaportfolion kaupasta. Nyt vahvistuneessa kaupassa OX2 ostaa Tornatorilta hankeoikeudet rakentaa yhteensä 600 megawattia tuulivoimaa Suomeen. Valmiiden tuulipuistojen yhteenlaskettu vuosittainen energiantuotanto tulee olemaan noin kaksi terawattituntia.