OX2 luovuttaa Infracapitalille kaksi valmista tuulipuistoa

Uusiutuvan energian yhtiö OX2:n toteuttamat Kröpulnin ja Storbackenin tuulipuistot ovat valmiit luovutettavaksi eurooppalaiselle sijoitusrahasto Infracapitalille. Tuulipuistojen kokonaisteho on yhteensä 60 megawattia ja yhteenlaskettu sähköntuotanto 200 gigawattituntia vuodessa.

Kuvassa Storbackenin tuulipuisto Vöyrillä. Kuva: Jari Valle / Wind Controller.

OX2 ja Infracapital tekivät sopimuksen Kröpulnin ja Storbackenin tuulipuistojen toteuttamisesta elokuussa 2019. Kröpulnin tuulipuisto rakennettiin Uuteenkaarlepyyhyn ja Storbackenin tuulipuisto Vöyrille. Yhteensä 14 tuulivoimalaa käsittävät tuulipuistot ovat nyt valmistuneet ja aloittaneet toiminnan.

“On erittäin ilahduttavaa, että molemmat tuulipuistot valmistuivat ajoissa ja suunnitelmien mukaisesti. Tämä on Infracapitalin toinen investointi Suomeen ja merkittävä askel kohti uusiutuvan energian vaatimia investointeja”, Infracapitalin toimitusjohtaja Michele Armanini toteaa.

”Olemme erittäin tyytyväisiä rakentamisen laatuun sekä tiiviiseen yhteistyöhön paikallisten sidosryhmien kanssa. Rakennustöiden aikana paikalliset yritykset ovat olleet meille korvaamaton apu esimerkiksi kaapelointi- ja maanrakennustöissä sekä majoitus- ja ravitsemuspalveluissa”, tuulipuistojen rakentamisesta vastannut OX2:n projektipäällikkö Jommi Tervo kertoo.

OX2 toteutti hankkeet avaimet käteen -periaatteella ja jää tuulipuistojen valmistuttua vastaamaan niiden teknisestä ja taloudellisesta hallinnoinnista.

”Hyvä yhteistyömme Infracapitalin kanssa jatkuu edelleen käyttövaiheessa, kun huolehdimme tuulipuistojen taloudesta, tuotannon optimoinnista sekä päivittäisestä toiminnasta ja turvallisuudesta. Toimimme myös jatkossakin pääyhteistyökumppanina paikallisille sidosryhmille kuten maanomistajille, kunnalle ja alihankkijoille”, Kröpulnin ja Storbackenin tuulipuistojen hallinnoinnista vastaava Niko Blomberg OX2:lta sanoo.

Kröpulnin ja Storbackenin tuulipuistoista kertyy kiinteistöverotuottoja kunnille noin 320 000 euroa vuodessa. Tuulipuistojen yhteenlaskettu vuosittainen energiantuotanto on noin 200 gigawattituntia, mikä vastaa noin 40 000 kotitalouden vuosittaista sähkönkulutusta (5 000 kWh/kotitalous).

Kröpuln ja Storbacken pienentävät hiilidioksidipäästöjä vuosittain noin 97 000 tonnia verrattuna fossiilisilla polttoaineilla Suomessa tuotettuun energiaan.*

*) Energiavirasto, Jäännösjakauma 2020 -julkaisu

Tiedot tuulipuistoista:

Kröpulnin tuulipuisto: Seitsemän Vestas V150 4,3 MW -tuulivoimalaa, joiden kokonaiskorkeus on 203 metriä

Storbackenin tuulipuisto: Seitsemän Vestas V150 4,3 MW -tuulivoimalaa, joiden kokonaiskorkeus on 220 metriä

Pääaliurakoitsijat: Vestas (turbiinien toimittaja), Infra Builders (infratyöt), Herrfors (verkkoliityntä)

Infracapital lyhyesti:

Infracapital on infrasijoituksiin keskittynyt yhtiö. Se hallinnoi rahastoja, joiden arvo on yli 6,5 miljardia puntaa. Infracapital on osa johtavaa eurooppalaista säästö- ja sijoitusyhtiö M&G Plc:tä.

Jommi Tervo, rakentamisen projektipäällikkö, OX2 Suomi, +358 50 520 6250, jommi.tervo@ox2.com

Niko Blomberg, tuotantopäällikkö, OX2 Suomi, +358 40 525 3960, niko.blomberg@ox2.com

Tom Murray, Tulchan Communications, Infracapitalin edustaja, +44 20 7353 4200

Kuvassa Storbackenin tuulipuisto Vöyrillä. Kuva: Jari Valle / Wind Controller.

OX2 kehittää ja myy tuuli- ja aurinkovoimapuistoja. Se on ottanut johtavan aseman laajamittaisen maatuulivoiman rakentajana toteutettuaan vuodesta 2004 alkaen noin 2,5 GW tuulivoimaa Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Puolaan muun muassa Allianzille, Ardianille ja IKEAlle. Vuosina 2014–2020 OX2 toteutti Eurooppaan enemmän maatuulivoimaa kuin mikään muu toimija. Lisäämällä uusiutuvan energian saatavuutta OX2 edistää siirtymistä kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2 toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Puolassa, Ranskassa, Liettuassa, Espanjassa, Italiassa ja Romaniassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 5 201 miljoonaa kruunua ja liikevoitto 416 miljoonaa kruunua. OX2 on listattu Nasdaq First North Premier Growth Market -markkinapaikalle.

Lisätietoja osoitteessa www.ox2.com

De resterande tre vindkraftverken i Märkenkall fick bygglov5.10.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Bolaget för förnybar energi OX2 och Renewable Power Capital (RPC), som placerar kanadensiska pensionstillgångar, undertecknade i maj 2021 ett avtal om att bygga en vindpark i Märkenkall. Av de 15 vindkraftverken som planerades för vindparken när avtalet ingicks hade bygglov för tre kraftverk ännu inte vunnit laga kraft. Efter högsta förvaltningsdomstolens beslut har också de resterande tre kraftverken fått bygglov.

Merkkikallion loput kolme voimalaa saivat rakennusluvan5.10.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 ja kanadalaista eläkevarallisuutta sijoittava Renewable Power Capital (RPC) allekirjoittivat toukokuussa 2021 sopimuksen Merkkikallion tuulipuiston rakentamisesta. Sopimuksentekohetkellä tuulipuistoon suunnitelluista 15 tuulivoimalasta kolmen voimalan rakennusluvat eivät olleet vielä lainvoimaisia. Nyt korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaan myös loput kolme voimalaa ovat saaneet rakennusluvan.