OX2 ostaa Kurikan tuulipuiston hankeoikeudet Metsähallitukselta

Metsähallitus ja uusiutuvan energian yhtiö OX2 ovat sopineet tuulivoimahankkeen toteuttamisesta Kurikan Rustariin. Nyt vahvistuneessa kaupassa OX2 ostaa Metsähallitukselta hankeoikeudet yhdeksän tuulivoimalan rakennuttamiseen.

Kuvassa OX2:n rakennuttama ja hallinnoima Jouttikallion tuulipuisto. Kuva: OX2 mediapankki.

Rustarin tuulipuiston yhteenlaskettu kokonaisteho tulee olemaan 45 megawattia ja voimaloiden kokonaiskorkeus enintään 230 metriä. Hankkeen rakennustyöt on määrä aloittaa vuonna 2021. Hankealue sijaitsee Kurikassa, Jalasjärven taajaman lounaispuolella. Hankealueen maanomistajina ovat Metsähallituksen lisäksi yksityiset tahot.

Rustarin tuulivoimahanke vahvistaa lähiajan portfoliotamme ja aloitamme rakentamisen mahdollisimman pian. Rustari on hieno esimerkki ihanteellisesta tuulivoimahankkeesta. Se sijoittuu kauas asutuksesta ja hyvätuuliselle alueelle, jossa tiestö ja sähköverkko ovat pääosin valmiita. Myös Kurikan kaupunki suhtautuu hyvin positiivisesti tuulipuiston rakentamiseen”, sanoo OX2 Suomen maajohtaja Teemu Loikkanen.

Metsähallituksen roolina on kehittää tuulivoimahankkeita rakennusvaiheeseen. Se tarkoittaa, että etsimme tuulivoimatuotantoon soveltuvia alueita ja kehitämme niitä yhteistyössä kuntien ja eri sidosryhmien kanssa. Kilpailutamme ja myymme hankeoikeudet sekä vuokraamme alueet tuulivoimaliiketoimintaan”, kertoo Metsähallituksen tuulivoimaliiketoiminnan projektijohtaja Pertti Tapio.

Olemme olleet mukana hankekehittämässä yli kymmentä prosenttia vuoden 2019 alkuun mennessä Suomeen asennetusta tuulivoimakapasiteetista. Tavoitteenamme on moninkertaistaa valtion alueille asennettu tuulivoimakapasiteetti vuoteen 2030 mennessä”, Tapio summaa.

Hankkeella on lainvoimainen osayleiskaava, joka mahdollistaa yhdeksän tuulivoimalan rakentamisen. OX2 on tehnyt hankkeesta verkkoliityntäsopimuksen verkkoyhtiö Carunan kanssa.

OX2 hallinnoi Kurikassa Rustarin lisäksi Ponsivuoren tuulivoimahanketta. Molempien hankkeiden yhteenlasketun kiinteistöveron arvioidaan tuovan kuntaan toiminta-aikanaan noin 13,5 miljoonaa euroa.

Suomen maajohtaja Teemu Loikkanen
teemu.loikkanen@ox2.com

Tuulivoimaliiketoiminnan projektijohtaja Pertti Tapio
Metsähallitus Kiinteistökehitys
pertti.tapio@metsa.fi

OX2 kehittää, rakentaa ja hallinnoi uusiutuvaa energiantuotantoa. Laajamittaisen, maalla tuotettavan tuulivoiman rakentajana OX2 on 15 viime vuoden aikana noussut johtavaan asemaan toteutettuaan yli 2,4 GW tuulivoimaa Euroopassa. OX2 hallinnoi tällä hetkellä 38 tuulipuistoa (2,1 GW). Lisäämällä uusiutuvan energian tuotantoa OX2 edistää muutosta kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2:lla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Liettuassa, Puolassa ja Ranskassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Liikevaihto vuonna 2019 oli noin 463 miljoonaa euroa. Lisätietoja osoitteesta www.ox2.com

OX2 ja Renewable Power Capital sinetöivät 171 megawatin sopimuksen – Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentaminen alkaa24.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Pohjoismainen, Euroopan johtava maatuulivoimatoimija OX2 ja kanadalaista eläkevarallisuutta sijoittava Renewable Power Capital (RPC) ovat sinetöineet tammikuussa tehdyn 171 megawatin sopimuksen. Nyt tehty investointipäätös mahdollistaa Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentamisen. Jo vuonna 2013 käynnistetty hanke sijaitsee Pohjanmaalla Mustasaaren ja Vaasan alueilla.

OX2 ostaa 600 megawatin tuulivoimahankkeet Tornatorilta16.12.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Euroopan suurin maatuulivoiman rakentaja, uusituvan energian yhtiö OX2 ja kestävään metsätalouteen erikoistunut yhtiö Tornator ovat sopineet merkittävän tuulivoimaportfolion kaupasta. Nyt vahvistuneessa kaupassa OX2 ostaa Tornatorilta hankeoikeudet rakentaa yhteensä 600 megawattia tuulivoimaa Suomeen. Valmiiden tuulipuistojen yhteenlaskettu vuosittainen energiantuotanto tulee olemaan noin kaksi terawattituntia.