På självständighetsdagen hyllas vår gemensamma miljö och finländska miljöåtgärder

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 44/2018
6.11.2018

I år är temat för självständighetsdagens festmottagning vår gemensamma miljö. Republikens president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio bjuder in finländare som bidragit med såväl stora som små insatser till förmån för klimatet och miljön.

”Miljön och naturen är en oskiljaktig del av Finland och det finländska. Till följd av klimatförändringen är det möjligt att Finland i framtiden kommer att se mycket annorlunda ut. Ansvaret vilar på oss”, säger president Niinistö.

Republikens presidents kansli har redan tidigare informerat om sitt miljöprogram som siktar på att minska kansliets koldioxidavtryck med minst två tredjedelar före februari 2024. På självständighetsdagen uppmärksammas miljön förutom i form av inbjudna gäster också i trakteringen och i dekorationerna.

Miljöinnovationer kommer till uttryck också i fru Jenni Haukios festklänning vars material är ekologisk Ioncell-fiber framställd av Aalto-universitetet.

På självständighetsdagen bjuder republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio in cirka 1 700 gäster till Presidentens slott. Bland dem finns finländare som på olika sätt utmärkt sig inom olika områden. Hedersgäster är veteraner och lottor från våra krig. Postningen av inbjudningarna till självständighetsdagens festmottagning har inletts.

President Niinistö besöker Birkaland20.6.2019 11:39:14 EESTTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 18/2019 20.6.2019 Republikens president Sauli Niinistö reser runt i Birkaland torsdagen den 27 juni 2019. Under dagen besöker president Niinistö Hyytiälä forststation och dess internationella mätstation för forskning av växelverkan mellan atmosfären och skogarna. Han träffar forskningsstationens ledning, forskare och studerande för att diskutera bland annat skogarnas betydelse i bekämpningen av klimatförändringen. Hyytiälä forststation är en enhet vid Helsingfors universitet. På eftermiddagen besöker president Niinistö Pälkäne där han på café Tauko som drivs av lokala ungdomar samtalar med kommunledningen om sysselsättningsmodellen för unga. President Niinistö träffar allmänheten kl. 14.10 på gården utanför Kostia Areena som har valts till årets idrottsanläggning 2019. På programmet står också ett besök i Siikakangas hos företaget Millog Oy, strategisk partner till försvarsmakten, och en ångbåtskryssning på Kostianvirta.

Presidentti Niinistö vierailee Pirkanmaalla20.6.2019 11:36:36 EESTTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 18/2019 20.6.2019 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vierailee Pirkanmaalla torstaina 27. kesäkuuta 2019. Vierailun aikana presidentti Niinistö tutustuu Hyytiälän metsäasemalla sijaitsevaan ilmakehää ja metsiä tutkivaan kansainväliseen mittausasemaan. Hän tapaa aseman johtoa, tutkijoita ja opiskelijoita sekä keskustelee heidän kanssaan muun muassa metsien merkityksestä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Hyytiälän metsäasema on Helsingin yliopiston alainen. Iltapäivällä presidentti Niinistö vierailee Pälkäneellä, jossa hän keskustelee kunnan johdon kanssa nuorten työllistämismallista paikallisten nuorten ylläpitämässä kahvila Tauossa. Kansalaisia presidentti Niinistö tapaa vuoden 2019 liikuntapaikaksi valitun Kostia Areenan pihalla kello 14.10. Vierailun ohjelmaan kuuluu myös tutustuminen puolustusvoimien strategisen kumppanin Millog Oy:n toimintaan Siikakankaan toimipisteessä sekä höyrylaivaristeily Kostianvirralla.

President of the Republic of Finland, Mr. Sauli Niinistö’s speech to the new Government, 6 June 20196.6.2019 15:59:11 EESTTiedote

Esteemed Prime Minister, distinguished Members of Government, I congratulate you, Prime Minister, on the confidence that Parliament has placed in you. Under your leadership, the 75th Government of independent Finland begins its work today. The parliamentary elections held in April resulted in an even outcome, which did not give any clear answers, but you managed to form the government in good time. You will face many expectations, you will be challenged, and you will be put under pressure. Unity and mutual trust are vital in a broad-based government. The Government’s decision-making process is collegial; together you will make decisions and together you will answer for them. Mutual trust within the Government also enhances other people’s trust in the political system. Just as during the previous Government’s term, global instability will continue. You will be required to be able to respond to rapid changes in the world. When you prove to have this ability, facing the future will feel s