Pääkaupunkiseudulla on runsaasti rakentamismahdollisuuksia

Vaikka pääkaupunkiseudulla rakennetaan kiivaasti asuntoja, on vielä runsaasti mahdollisuuksia rakentaa pientaloja ja kerrostaloasuntoja sekä osittain rakennetuille että tyhjille tonteille. Asemakaavoituksen puolesta tyhjille ja lähes tyhjille tonteille olisi mahdollista rakentaa jopa lähes 50 000 uutta asuntoa. Varantoluvut ilmenevät HSY:n vuosittain julkaisemasta tonttivarantokatsauksesta.

Nykyinen asemakaavoitus ei ole hidaste asuntotuotannolle

- Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat onnistuneet kiihdyttämään asemakaavoitustaan asuntotuotannon kasvuvauhtia nopeammin. Tämän vuoksi asemakaavalliset valmiudet eivät tule muodostumaan asuntotuotannon pullonkaulaksi ainakaan ihan lähivuosina, arvioi erityisasiantuntija Heikki Levola Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Pääkaupunkiseudun asumiseen tarkoitettu tonttivaranto jatkoi kasvuaan vuoden 2017 aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pääkaupunkiseudun kaupunkien tuottama kerrosalamäärä uusissa voimaan tulleissa asemakaavoissa ylitti asuntotuotannon hyödyntämän kerrosalamäärän. Varantoluvut käyvät ilmi HSY:n vuosittaisesta tonttivarantokatsauksesta, joka esittelee pääkaupunkiseudun varantotilannetta vuodenvaihteessa 2017–2018.

Helsingissä selvästi eniten rakentamismahdollisuuksia

- Espoossa on tällä hetkellä lähes kaksi kertaa niin paljon kerrostalovarantoa kuin Vantaalla, ja Helsingissä puolestaan lähes tuplasti enemmän kuin Espoossa. Asumisen varantoluvut ovat olleet kasvussa viime vuosina sekä Helsingissä että Espoossa, Levola kuvailee.

Kaupungit ovat kaavoittaneet erityisesti kerrostalojen rakentamista varten. Tämän vuoksi kerrostalojen rakentamismahdollisuudet ovat kasvaneet, kun taas pientalovaranto on hiljalleen vähentynyt. Pientalovaranto on pääkaupunkiseudulla kuitenkin edelleen suurempi kuin kerrostalovaranto, jos otetaan huomioon myös jo osittain rakennetuilla tonteilla jäljellä olevat rakennusoikeudet.

Helsingin seudun Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksessa 2016–2019 vuosittainen kaavoitustavoite pääkaupunkiseudulla on hieman yli 1,1 miljoonaa kerrosneliömetriä. Voimaan tulleen uuden asuinkerrosalan osalta tämä tavoite ylitettiin selvästi vuonna 2017, jolloin uutta kerrosalaa tuli voimaan noin 1,4 miljoonaa kerrosneliömetriä. Tämä oli lähes täysin kerrostalorakentamiselle osoitettua.

Erityisesti Helsingin entiset satama-alueet, Jätkäsaari, Kalasatama ja Kruunuvuorenranta, ovat tällä hetkellä isoja kerrostalovarantokeskittymiä. Vuonna 2017 voimaan tulleiden asemakaavojen ansiosta merkittäviä kerrostalorakentamisen mahdollisuuksia on Helsingissä lisäksi Keski-Pasilassa ja Koskelan sairaala-alueella. Huomattavia rakentamismahdollisuuksia on myös Espoossa Länsimetron varrella ja Vermonniityn alueella sekä Vantaalla Kivistössä.

Suurin osa varannosta kaupunkien mailla

Merkittävä osa varannosta sijaitsee osittain jo rakennetuilla tonteilla, mutta tyhjillä ja lähes tyhjilläkin tonteilla sijaitseva varanto mahdollistaa jopa lähes 50 000 asunnon rakentamisen. Tästä noin kolme neljäsosaa on osoitettu kerrostaloasuntojen rakentamiseen.

- On kuitenkin muistettava, että voimassa olevasta asemakaavavarannosta ei voi vetää suoraan yhtäläisyysmerkkiä markkinoiden käytettävissä olevaan tai heti rakennettavissa olevaan kerrosalaan. Osa asemakaavoista vaatii toteutuakseen merkittäviä investointeja infrastruktuuriin ja toisaalta kaikki maanomistajat eivät välttämättä ole lähiaikoina hyödyntämässä omistamillaan mailla olevia rakentamismahdollisuuksia, Levola muistuttaa.

Yksityishenkilöiden ja perikuntien omistuksessa on selvästi yli puolet pääkaupunkiseudun pientalovarannosta, kun taas kerrostalovaranto on selvästi pääosin kaupunkien omistamilla mailla.

Pääkaupunkiseudun varantotilannetta voi tarkastella kaikille avoimesta korttelitasoisesta aineistosta HSY:n avoimen datan karttapalvelussa osoitteessa https://kartta.hsy.fi. Tonttivarannolla tarkoitetaan voimassa olevien asemakaavojen käyttämättä olevaa kerrosalaa, joka on SeutuRAMAVA-aineistossa tulkittu toteuttamiskelpoiseksi. Uusin SeutuRAMAVA-aineisto kuvaa voimassa olevien asemakaavayksiköiden tilannetta Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa vuodenvaihteessa 2017–2018.

Lisätietoa:

Asumisen asemakaavavaranto pääkaupunkiseudulla kortteleittain vuoden 2018 alussa

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset ja parantaa lajittelumahdollisuuksia14.9.2018 10:29Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa kotitalouksien lajittelumahdollisuuksia entisestään uudistamalla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea koskevat jätehuoltomääräykset. Vuonna 2021 biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 14.9.201814.9.2018 10:28Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.9.2018 Hallitus päätti muun muassa lähettää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päätti valita sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingin urakka-alueelle Eerola-Yhtiöt Oy:n ja Vantaan urakka-alueille Lassila & Tikanoja Oyj:n. Hallitus päätti osaltaan hyväksyä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus sai tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnolle lähtevistä pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksistä. Kok

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.9.201811.9.2018 15:47Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.9.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen lähettämisestä laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päättää myös urakoitsijan valinnasta sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingissä ja Vantaalla. Hallitus päättää osaltaan Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman hyväksymisestä. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus saa tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen lausunnoll

Kasvavalle kaupungille uusia ratkaisuja – jäteastioiden tyhjentäminen aikaisin aamulla estää ruuhkia ja parantaa liikenneturvallisuutta3.9.2018 11:00Tiedote

Jäteautot voivat aiheuttaa liikennetukoksia, kun ne toimivat vilkkaan liikenteen ympäröimänä ahtaassa kaupunkitilassa. Toisinaan jäteautojen ja etenkin kevyen liikenteen kohtaamiset johtavat vaaratilanteisiin. Pääkaupunkiseudulla on tarpeen kehittää uusia käytäntöjä, kun jätehuoltopalvelujen kysyntä lisääntyy väestön kasvaessa.