Pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat edelleen laskussa

Yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit nousivat koko Suomessa 0,1 prosenttia alkuvuoden 2017 aikana. Yritystoimijoiden vuokrapyynnit ovat nousseet jopa 4,3 prosenttia. Kuitenkin pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat laskussa. Suomen Vuokranantajien mukaan tämä on tärkeä huomata, sillä Helsingin ja pääkaupunkiseudun vuokramarkkinat näyttävät yleisesti suuntaa koko Suomen vuokramarkkinoille.

Yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat Vuokraovi.comin tilastojen mukaan jo toista vuotta hienoisessa laskussa. Helsingissä laskua tarkasteluajanjaksolla tammi-kesäkuussa 2017 kaikissa vuokra-asunnoissa on 2,6 prosenttia, Espoossa 0,6 prosenttia ja Vantaalla 2,4 prosenttia. Vastaavasti yritystoimijoilla vuokrapyynnit ovat nousseet Helsingissä 1,5 prosenttia, Espoossa 2,6 prosenttia ja Vantaalla 4,4 prosenttia.

”Vaikka yleisesti tarkasteltuna vuokrat kipuavat ylöspäin, Vuokraovi.comin aineisto osoittaa, että markkina on pirstaloitunut ja yhdellä luvulla ei pystytä kertomaan mitä markkinassa tapahtuu. Vuokratasojen nousu johtuu tilastojen mukaan ennen kaikkea yritystoimijoista. Pääkaupunkiseudun yksityiset vuokranantajat ovat puolestaan laskeneet vuokriaan. Kilpailu on kiristynyt ja yksityiset joustavat nopeammin kuin suuret toimijat. Yksityiset välttävät myös tyhjien kuukausien riskiä enemmän kuin yritystoimijat, ja mieluummin laskevat vuokraa kuin pitävät asunnon tyhjänä”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva sanoo.

Uudistuotanto näkyy vuokrapyynneissä ja asuntotyypeissä

Myös pääkaupunkiseudulle viime vuosina rakennetut uudet vuokra-asunnot näkyvät vuokrapyynneissä.

”Uusia asuntoja on syntynyt runsaasti ja uudiskohteiden vuokrat ovat hieman korkeampia kuin vanhemman asuntokannan vuokrat. Tämä selittää osittain vuokrien nousua”, Koro-Kanerva sanoo.

Uudistuotannon myötä myös kaksioiden suhteellinen osuus kokonaistarjonnasta on kasvanut viime vuodesta. Helsingissä kaksioita kaikista Vuokraovi.comissa olleista asunnoista alkuvuonna oli 45,1 prosenttia, kun viime vuonna vastaava luku oli 40,1 prosenttia. Yksiöiden osuus on vastaavasti pienentynyt 48,2 prosentista 42,8 prosenttiin.

”Kaksioita on tuotettu viime aikoina pääkaupunkiseudulla runsaasti, mikä on lisännyt kilpailua hyvistä vuokralaisista. Se näkyy erityisesti yksityisten kaksioiden vuokrapyyntien laskuna. Helsingissä laskua vuoden takaiseen on peräti 5,4 prosenttia”, Koro-Kanerva tulkitsee.

Yksityiset vuokranantajat paremmin huomioon asuntopolitiikassa

Kilpailun kiristyessä on tärkeää pitää huolta yksityisten vuokranantajien toimintaedellytyksistä. Suomessa on noin 210 000 yksityistä vuokranantajaa, jotka omistavat kaksi kolmasosaa vapaarahoitteisista vuokra-asunnoista. Suomen Vuokranantajien kyselytutkimuksen mukaan 55 prosenttia yksityisistä vuokranantajista harkitsisi uuden sijoitusasunnon hankintaa, jos vuokratulosta perittävää pääomatuloveroa kevennettäisiin. Noin 15 prosenttia vuokrasta koostuu pääomatuloverosta.

”Esimerkiksi Helsingissä olevan 750 euron yksiön vuokrasta yli 110 euroa on pääomatuloveroa. Vuokratuloista maksettava vero päätyy asiakkaan maksettavaksi, kuten esimerkiksi kaupassa käydessä arvonlisävero lisätään hintaan. Sama mekanismi toimii myös vuokramarkkinoilla. Verotuksen keventäminen hidastaisi vuokrien nousua ja saataisiin myös hillittyä asumismenojen nousua. Pienten vuokratulojen verotuksen keventämistä kannattaisi kokeilla Suomessa”, Koro-Kanerva linjaa.

Alma Median konserniin kuuluva Vuokraovi.com on kerännyt aineistoa, josta on vertailtu vapaarahoitteisten asuntojen vuokrapyyntien muutoksia aiempaan. Vertailussa verrataan vuokrien kehitystä tammi-kesäkuun 2016 ja vuoden 2017 ensimmäisen vuosipuoliskon välillä. Vertailu on tehty Suomen Vuokranantajien kanssa nyt kolmatta kertaa.

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.